Τετάρτη 14 Ιανουαρίου 2015

Μετρό Θεσσαλονίκης: Το πλήρες σύστημα θα περιλαμβάνει 2 γραμμές και 31 σταθμούς

  Όταν πριν από 10 χρόνια ήταν σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τη δημιουργία της βασικής γραμμής Μετρό στη Θεσσαλονίκη, κανείς δεν φανταζόταν πως θα είχε αυτή τη θλιβερή σημερινή εξέλιξη.
  Στο σχεδιασμό για τη δημιουργία δικτύου Μετρό στην πόλη εκτός από τη βασική γραμμή επιλέχθηκε η δημιουργία κλάδων που με χρήση πολλών κοινών σταθμών θα λειτουργούσε ως ένα επαρκές σύστημα υπόγειων σιδηροδρομικών μεταφορών για τη Θεσσαλονίκη.
  Με το χρονοδιάγραμμα να είναι πλέον άγνωστο τα προβλήματα που δημιουργούνται είναι πολλά. Όχι μόνο είναι άγνωστο πλέον πότε θα λειτουργήσει η βασική γραμμή αλλά είναι άγνωστο πότε θα μπορέσουν να λειτουργήσουν οι επεκτάσεις.
  Αυτή τη στιγμή υπό κατασκευή βρίσκονται η βασική γραμμή με 13 σταθμούς και ο κλάδος προς Καλαμαριά/Μίκρα με 5 σταθμούς. Στην καλύτερη των περιπτώσεων αυτό το δίκτυο θα μπορέσει να λειτουργήσει (έστω και με ελλείψεις) το 2018 και να ολοκληρωθεί το 2020.
  Από εκεί και έπειτα όμως φτάσαμε στο σημείο να μην υπάρχει συνέχεια. Έχοντας το πρόβλημα με αυτή την κατασκευή, έμεινε στα ράφια η επόμενη μέρα για την πόλη που είναι η ολοκλήρωση των 3 επόμενων επεκτάσεων που θα ολοκληρώσουν την παρούσα φάση ανάπτυξης του δικτύου Μετρό.
  Για το ΕΣΠΑ 2014-2020 δεν υπάρχει καμία πιθανότητα (εκτός αν έχουμε κάποια ανατροπή) να δούμε να παίρνει μπρος η επέκταση προς Σταυρούπολη/Ευκαρπία. Δεν βρίσκεται μέσα στα εγκεκριμένα σχέδια για το νέο ΕΣΠΑ και αυτό που επιδιώκεται είναι η πλήρης ωρίμανση των μελετών για να μπορέσει να τραβήξει χρηματοδότηση από το επόμενο ΕΣΠΑ.
 Η επέκταση περιλαμβάνει 5χλμ και 5 σταθμούς και μία μελλοντική (ίσως υπερβολική;) επέκταση προς το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου.
  Στην ίδια μοίρα βρίσκεται η επέκταση προς Εύοσμο/Ελευθέριο-Κορδελιό. Οι μελέτες τρέχουν έτσι ώστε μελλοντικά μόλις βρεθεί ένα χρηματοδοτικό εργαλείο να μπορέσει να ενταχθεί και να κατασκευαστεί. Το πλέον πιθανό είναι αυτό να το δούμε να γίνεται μέσω του επόμενου ΕΣΠΑ. Η επέκταση έχει μήκος 4χλμ και 4 σταθμούς.
  Η συμπλήρωση της πρώτης μεγάλης κάλυψης της Θεσσαλονίκης με Μετρό θα έρθει με την περαιτέρω επέκταση από τη Μίκρα μέχρι το Αεροδρόμιο Μακεδονία. Εδώ προς το παρόν δεν υπάρχει τίποτα παραπάνω πέραν από τον σχεδιασμό. Δεν έχει ξεκινήσει κάποια μελέτη που να κάνει πιο συγκεκριμένο το πώς θα υλοποιηθεί αυτό το πλάνο.

ΤΟ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΠΛΑΝΟ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

  Όλα τα παραπάνω όταν θα ολοκληρωθούν θα έχουν καλύψει σημαντικό τμήμα της πόλης, θα έχουν δημιουργήσει ένα μεγάλο πλέγμα σταθμών που αριθμητικά θα είναι 31. Από αυτούς ο βασικός κορμός από το σταθμό ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ μέχρι το σταθμό ΠΑΤΡΙΚΙΟ θα είναι σταθμοί κοινοί στις 2 γραμμές που τελικά θα λειτουργήσουν. Αυτό θα δημιουργήσει μία «πλασματική» αύξηση των σταθμών από 31 σε 41.
  Σύμφωνα με το σημερινό σενάριο και με δεδομένου ότι αυτές θα είναι οι κατασκευές στο σύνολο του το Μετρό θα έχει 2 γραμμές. Η πρώτη θα ξεκινά από το Κορδελιό και θα καταλήγει στη Νέα Ελβετία. Θα διαθέτει 17 σταθμούς και περίπου 14χλμ.
  Η δεύτερη γραμμή θα ξεκινά από την Ευκαρπία και μέσω των κοινών σταθμών θα καταλήγει Καλαμαριά και από εκεί μέχρι το Αεροδρόμιο. Αυτή η γραμμή θα είναι σαφώς μεγαλύτερη και θα διαθέτει 24 σταθμούς ενώ σε μήκος θα φτάνει τα 18χλμ.
  Καθημερινά με το ολοκληρωμένο σύστημα Μετρό αναμένεται να μετακινούνται περισσότεροι από 600 χιλιάδες επιβάτες ενώ τα άκρα του (δηλαδή οι σταθμοί ΚΟΡΔΕΛΙΟ, ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ, ΜΙΚΡΑ ΕΥΚΑΡΠΙΑ, ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ) θα μεταμορφωθούν σε μεγάλους συγκοινωνιακούς κόμβους που θα εξυπηρετούν όλο το Νομό Θεσσαλονίκης.
  Για παράδειγμα (όπως ακριβώς γίνεται και στην Αθήνα) κάποιος που θα θέλει να μετακινηθεί από το Ασβεστοχώρι στο κέντρο της πόλης θα παίρνει το λεωφορείο, θα μετεπιβιβάζεται στο σταθμό ΕΥΚΑΡΠΙΑ και θα φτάνει στο προορισμό του μέσω του Μετρό.
  Η σχεδιαζόμενη ανάπτυξη Προαστιακού στα δυτικά προάστια και του Τραμ σε δυτικά και ανατολικά προάστια θα καταφέρει με ραχοκοκαλιά το Μετρό να δημιουργήσει ένα σφιχτό πλέγμα μεταφορών που θα λύσει το συγκοινωνιακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης.

ΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ

 Το χρηματοδοτικό κομμάτι είναι και το πιο δύσκολο. Οι επεκτάσεις προς Ευκαρπία, Κορδελιό, Αεροδρόμιο θα απαιτήσουν ποσά άνω των 1,3 δις ευρώ. Το πλήρες δίκτυο Τραμ έχει υπολογιστεί σε περίπου 500εκ.ευρώ ενώ ο προαστιακός είναι περίπου στα 200εκ.ευρώ. Το σύνολο ανεβάζει το ποσό στα 2 δις ευρώ, χρήματα που θεωρούνται πιθανόν να βρεθούν με διαφορετικούς τρόπους.
  Ο ένας είναι το επόμενο ΕΣΠΑ (2021-2027), η ένταξη έργων στο Πακέτο Γιουνκέρ (εφόσον λειτουργήσει το πλάνο) και η τρίτη είναι με ένα συνδυασμό όλων των παραπάνω εμπλέκοντας όμως και ιδιωτικά κεφάλαια.

Πηγή: ypodomes.com