Σοβαρές δυσκολίες, συνέπεια της οικονομικής κρίσης που πλήττει τη χώρα, αντιμετωπίζουν οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD), εταιρεία που ενδιαφέρεται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την Εταιρεία Συντήρησης του Τροχαίου Υλικού.
Όλο και περισσότερο δυσκολεύει η πιθανότητα επιτυχίας του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την εταιρεία, όπως και για την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) έχει τοποθετηθεί για τις αρχές Φεβρουαρίου, αφού κρίθηκε ότι δεν μπορούσε αυτό να γίνει ως τέλος του έτους. Βέβαια τίποτε δεν αποκλείει μία ακόμημετάθεση του χρόνου υποβολής των προσφορών, δεδομένης μάλιστα και γενικότερης ρευστότητας που προκαλείται από τις πολιτικές εξελίξεις.
Σε κάθε περίπτωση η αισιοδοξία μειώνεται συνεχώς καθώς, μετά την ουσιαστική απομάκρυνση από τον συγκεκριμένο διαγωνισμό των Γαλλικών Σιδηροδρόμων και της ιδιωτικής ρουμανικής εταιρείας που είχαν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον, αντιμέτωποι με σοβαρά προβλήματα βρίσκονται και οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD).
Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία στον κόσμο βρίσκεται αντιμέτωπη με τις δυσμενείς συνέπειες που προκαλεί στην λειτουργία της η οικονομική κρίση που πλήττει τη Ρωσία τον τελευταίο χρόνο.
Μεγάλη μείωση της υπηρεσίας διεθνούς μεταφοράς
Η υποτίμηση του νομίσματος της χώρας έχει οδηγήσει στην αύξηση του κόστους των ταξιδιών γενικότερα, κατά συνέπεια και του σιδηρόδρομου.
Μάλιστα οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι σε μια προσπάθεια να περιορίσουν το κόστος τους προχωρούν σε διακοπή των δρομολογίων τους σε χώρες που κατά το παρελθόν ανήκαν στην Σοβιετική Ένωση. Μεταξύ άλλων, ακυρώνονται τα δρομολόγια των Σιδηροδρόμων προς την Ουκρανία, το Καζακστάν, το Αζερμπαϊτζάν και το Τατζικιστάν. Η εταιρεία αναμένει ότι τη φετινή χρονιά οι διεθνείς υπηρεσίες σιδηροδρομικής μεταφοράςθα κλείσουν με απώλειες της τάξης των 2 δισ. ρουβλίων. Η υποχώρηση είναι το αποτέλεσμα της σημαντικής ανατίμησης που έχει καταγράψει από την αρχή του χρόνου το ευρώ έναντι του ρωσικού νομίσματος. Χαρακτηριστικό είναι ότι κατά τον προηγούμενο μήνα η ζήτηση για υπεραστικές σιδηροδρομικές μετακινήσεις μειώθηκε 7,6% σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2013.
Υπό τις συνθήκες αυτές η συμμετοχή της εταιρείας στην καταληκτική φάση των διαγωνισμών αποκρατικοποίησης των δύο ελληνικών σιδηροδρομικών εταιρειών τίθεται εν αμφιβόλω. Εξάλλου η ρωσική εταιρεία έχει θέσει πολύ ψηλά τον πήχη, έχοντας εκδηλώσει ενδιαφέρον και για την αποκρατικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Μάλιστα η εταιρεία έχει διαμηνύσει σε όλους τους τόνους ότι το ενδιαφέρον γιαΟΛΘ ΟΛΘ 0,00%, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ είναι συνολικό και όχι μεμονωμένο.
Με δεδομένο, λοιπόν, ότι στον διαγωνισμό για τον ΟΛΘ ΟΛΘ 0,00% υπάρχει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, ενώ και στην περίπτωση της εταιρείας συντήρησης την διεκδίκηση παραμένουν οι εταιρείες Alstom και Siemens, το σοβαρότερο πρόβλημα εντοπίζεται στην περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την οποία η RZD είναι ο μόνος διεκδικητής.
Σε περίπτωση άγονου αποτελέσματος ο διαγωνισμός μπορεί να προκηρυχθεί με συνοπτικές διαδικασίες, αφού μια σειρά από προαπαιτούμενα της αποκρατικοποίησης έχουν τακτοποιηθεί το προηγούμενο διάστημα με ρυθμίσεις που έχουν γίνει.
Μάρω Τσαντήλα
euro2dey