Ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και οι δεσμευτικές προσφορές θα κατατεθούν τον Νοέμβριο σημειώνουν στο Capital.gr κυβερνητικοί αξιωματούχοι. Αναμφισβήτητα, η εξέλιξη αυτή μένει να επιβεβαιωθεί, ενώ όλα θα εξαρτηθούν από το εάν σταθεροποιηθεί το εύθραυστο πολιτικό σκηνικό.
Πάντως, αυτή τη στιγμή, οι υποψήφιοι ανάδοχοι βρίσκονται στο δεύτερο γύρο υποβολής παρατηρήσεων επί της σύμβασης παραχώρησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρείας συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) με το διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση των δύο εταιρειών να «τρέχει» ταυτόχρονα.
Η διαγωνιστική διαδικασία συμπλήρωσε, πριν από περίπου δύο εβδομάδες, ένα χρόνο και οι τεταμένες, λόγω Ουκρανίας, σχέσεις της Ευρώπης με τη Ρωσία ενίσχυσαν τα σενάρια περί εμπλοκής της. Αναμφισβήτητα, η διαδικασία έχει καθυστερήσει-εξάλλου, αρχικά, η υποβολή δεσμευτικών προσφορών είχε οριστεί για μέχρι το τέλος του καλοκαιριού- ωστόσο, πλέον, αρμόδιες πηγές, διαβεβαιώνουν ότι ο διαγωνισμός, με χρονικό ορόσημο τον προτελευταίο μήνα της χρονιάς, θα προχωρήσει. Και αυτό, μεταξύ άλλων, για δύο λόγους.
-Πρώτον, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα παραχωρηθεί στον ιδιώτη απαλλαγμένη από χρέη, κάτι που ζητάει επίμονα η ρωσική πλευρά που ενδιαφέρεται για την εταιρεία. Επίσης, η Κομισιόν έχει διαβεβαιώσει ότι το «φλέγον» ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων ύψους 714 εκατ. ευρώ (δόθηκαν στον οργανισμό κατά το διάστημα 2007-2009 και αφορούν αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, μεταφορά περιουσιακών στοιχείων κτλ), θα μπει στο συρτάρι εάν και εφόσον οι σιδηρόδρομοι ιδιωτικοποιηθούν.
-Δεύτερον, η κρίση που χαρακτηρίζει τις σχέσεις Ευρώπης-Ρωσίας δεν θα μπορούσε να αγγίξει, όπως αναφέρουν πηγές, τους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Και αυτό επειδή ο σιδηρόδρομος δεν αποτελεί κρίσιμη μάζα για την ευρωπαϊκή πολιτική-όπως συμβαίνει, π.χ. με την ενέργεια- δεδομένου ότι σε αριθμό κρατών - μελών της Ε.Ε. ιδιώτες λειτουργούν το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ποιοι επιδεικνύουν κινητικότητα
Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η ρωσική RZD που κοινοπρακτικά με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον εμφανίζει σημαντική κινητικότητα κατά το σκέλος αυτό της διαγωνιστικής διαδικασίας. Εξάλλου, ο πρόεδρος του ρωσικού σιδηροδρομικού κολοσσού Βλαντιμίρ Γιακούνιν σημείωσε προχθές ότι «το ενδιαφέρον της ρωσικής πλευράς για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της ROSCO και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης παραμένει. Ωστόσο, η συμφωνία μπορεί τελικά να εμποδιστεί από την πίεση των ΗΠΑ».
Η δήλωση του Ρώσου επιβεβαιώνει, όσα μεταδίδει σήμερα το capital.gr, ότι εμπόδιο για την πορεία του διαγωνισμού δεν είναι η κρίση στις σχέσεις Ρωσίας-Ε.Ε.
Ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιδεικνύει και η γαλλική εταιρεία SNCF που διαχειρίζεται και λειτουργεί τα γαλλικά τρένα, ενώ «focus» στην ΕΕΣΣΤΥ, εκτός από την RZD, πραγματοποιεί η γερμανική Siemens, σύμφωνα με όσα αναφέρουν όσοι παρακολουθούν τη διαδικασία.
Γιατί οι Ρώσοι δεν θέλουν μόνο τα ελληνικά τρένα
Η RZD ενδιαφέρεται για την ΕΕΣΣΤΥ και τον ΟΛΘ, καθώς επιδιώκει να μεγιστοποιήσει την απόδοσή της από την επένδυση στους ελληνικούς σιδηροδρόμους και να ελέγξει την «αλυσίδα» των διαμετακομιστικών μεταφορών. Ο στόχος αυτός εξυπηρετείται, ιδίως, εάν οι Ρώσοι κατάφερναν να αποκτήσουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Όπως, άλλωστε έχει αναφέρει, σε πρόσφατο δημοσίευμά της η ιταλική εφημερίδα Il Giornale, απώτερος σκοπός των Ρώσων είναι η υλοποίηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Μόσχας με την Αθήνα που θα διευκόλυνε σημαντικά τη διαμετακόμιση των προϊόντων που καταφθάνουν στο λιμάνι του Πειραιά από την Ασία. Εξάλλου, Ρωσία και Κίνα υπέγραψαν πρόσφατα συμφωνία ύψους 400 δισ. δολαρίων βάσει της οποίας η χώρα του δράκου θα προμηθεύεται από το 2018 φυσικό αέριο από την ανατολική Ρωσία, μέσω αγωγού που σχεδιάζεται να κατασκευαστεί.
Η σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης – Μόσχας δεν είναι καινούργιο εγχείρημα. Πριν από περίπου επτά χρόνια –περιστασιακά και αργότερα- με κλινάμαξα των ρωσικών σιδηροδρόμων εκτελούνταν σε εβδομαδιαία βάση το δρομολόγιο Μόσχα-Κίεβο-Θεσσαλονίκη, ενώ το 2010 ο τότε υπουργός Μεταφορών Δημήτρης Ρέππας είχε εξαγγείλει ότι στόχος είναι μέσα στη χρονιά εκείνη να αρχίσουν να εκτελούνται δύο εμπορικά δρομολόγια την εβδομάδα. Το τρένο όμως, για Μόσχα δεν σφύριξε, λόγω και της εκ θεμελίων αναδιάρθρωσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που ξεκίνησε το 2010.
Ωστόσο, σήμερα οι Ρώσοι επιδιώκουν περισσότερο από ποτέ τη σιδηροδρομική επανασύνδεση της Αθήνας με τη Μόσχα λόγω και του «θαύματος» της Cosco στον Πειραιά. Όπως αναφέρει η Giornale, η γραμμή υψηλών ταχυτήτων μεταξύ Αθήνας και Μόσχας θα επέτρεπε στους Κινέζους να παρακάμψουν το λιμάνι του Ρότερνταμ, ολοκληρώνοντας την μεταφορά των εμπορευματοκιβωτίων κατά μία εβδομάδα γρηγορότερα.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Πηγή:www.capital.gr