Ειλικρινά δεν ξέρω τι αξίζει περισσότερο στην εκδρομή με το τρενάκι του Πηλίου. Το πανέμορφο τοπίο της διαδρομής με την πανοραμική θέα στη θάλασσα του Παγασητικού, οι γέφυρες στις οποίες ισορροπεί σαν ακροβάτης πάνω από τις χαράδρες, η χαρά των παιδιών που βλέπουν ένα αγαπημένο παιχνίδι να ζωντανεύει μπροστά τους ή η - ακόμα μεγαλύτερη θαρρώ - χαρά των...
μεγάλων παιδιών που ξεφεύγουν για μιάμιση ώρα πάνω στις ράγες, από τη σκληρή καθημερινότητα του ΕΝΦΙΑ και των άλλων, φορολογικών, φίλων του. Ίσως όλα αυτά μαζί. Το σίγουρο πάντως είναι πως αν θέλετε να πάρετε και εσείς μία γεύση από όλα αυτά πρέπει να βιαστείτε καθώς από την 1η Νοεμβρίου ο Μουτζούρης, όπως είναι το παρατσούκλι του λόγω της κάπνας που έβγαζε παλαιότερα, θα πέσει, όπως κάθε χρόνο, σε... χειμερία νάρκη (με εξαίρεση κάποιες ημέρες των Χριστουγέννων).
Αφετηρία του δεν είναι πια ο Βόλος των Αργοναυτών (όπως στα πρώτα δρομολόγια του) αλλά τα Άνω Λεχώνια που απέχουν περίπου 12 χλμ. από την πρωτεύουσα της Μαγνησίας. Γύρω στις 9.30 καταφθάνουν οι πρώτοι επιβάτες (υπάρχει μεγάλος χώρος στάθμευσης στο σταθμό). Βγάζουν τα εισιτήρια τους και αμέσως επιδίδονται σε αναμνηστικές φωτογραφίσεις. Στις 10 όλοι είναι στις θέσεις τους. Ο Μουτζούρης ξεκινά.
Σχεδόν μισή ώρα μετά την αναχώρηση γίνεται η πρώτη στάση: σταθμός Άνω Γατζέα. Αποβίβαση και επίσκεψη στο κοντινό μουσείο «Ελιάς και Λαδιού» (τηλ. 24230 22009, www.pelionoros.gr).
Το κορυφαίο αξιοθέατο όμως είναι λίγο πριν την άφιξη στον τερματικό σταθμό, τις Μηλιές. Το τρένο κόβει ταχύτητα και οι επιβάτες ψάχνουν το καλύτερο σημείο για να θαυμάσουν το πέρασμα πάνω από τη μεταλλική γέφυρα του Εβαρίστο ντε Κιρίκο. Αυτό που την κάνει ξεχωριστή είναι η καμπύλη που κάνει πάνω της η γραμμή, η οποία είναι μοναδική στην Ευρώπη!
Λίγα λεπτά μετά, το τρένο εισέρχεται στις Μηλιές. Ένα ανηφορικό καλντερίμι μήκους περίπου 800 μέτρων συνδέει το σταθμό με την κεντρική πλατεία του χωριού στην οποία κυριαρχεί η εκκλησία των Ταξιαρχών. Κοντά στο ναό είναι η ιστορική δημόσια βιβλιοθήκη «Ψυχής Άκος» με ουκ ολίγα σπάνια χειρόγραφα και βιβλία ανεκτίμητης αξίας. Λίγο πιο πάνω είναι το Δημοτικό Τοπικό Μουσείο Μηλεών. Μεταξύ άλλων φιλοξενεί εκθέσεις για την προστασία του περιβάλλοντος, τα παραδοσιακά έθιμα αλλά και το τρενάκι του Πηλίου (τηλ. 24230 86602).
info
Το τρενάκι αναχωρεί κάθε Σάββατο και Κυριακή (δρομολόγια θα πραγματοποιηθούν επίσης στις 27 και 28 Οκτωβρίου) από τον σταθμό στα Ανω Λεχώνια στις 10 το πρωί με επιστροφή από τις Μηλιές στις 3 το μεσημέρι (άφιξη στα Ανω Λεχώνια στις 4.30 μ.μ.). Το κόστος των εισιτηρίων είναι στα 8,5 ευρώ από το γκισέ και στα 7,7 ευρώ από το ίντερνετ. Για να κλείσετε ηλεκτρονικά εισιτήριο μπορείτε να μπείτε στη διεύθυνση https://tickets.trainose.gr/dromologia/. Προσοχή όμως: στον σταθμό μη γράψετε Μηλιές γιατί δεν θα σας βγάλει τίποτα. Γράψτε Μηλέαι.
Σύντομο… βιογραφικό
1894: Υπό την επίβλεψη του Εβαρίστο Ντε Κιρίκο (πατέρα του γνωστού ζωγράφου Τζόρτζιο) αρχίζει η κατασκευή του σιδηροδρόμου που θα συνέδεε τον Βόλο με τα Λεχώνια.
1895: Ολοκληρώνονται οι εργασίες και παραδίδεται το τμήμα αυτό.
1897: Διακόπτεται η λειτουργία του όταν η Θεσσαλία περνάει υπό τον έλεγχο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
1901: Αρχίζουν τα έργα επέκτασης της γραμμής προς τις Μηλιές
1903: Ολοκληρώνονται οι εργασίες. Το τρένο λειτουργεί αλλά προκύπτουν προβλήματα στο τμήμα μεταξύ Γατζέας και Μηλεών με αποτέλεσμα τη διακοπή των δρομολογίων μέχρι να αποκατασταθεί η κυκλοφορία (Μάιος του 1904).
1971: Με απόφαση της Δικτατορίας καταργείται η σιδηροδρομική γραμμή Βόλου - Μηλεών.
1996: Αρχίζουν ξανά τα δρομολόγια του.
tip
Αν είστε λάτρεις των τρένων και αισθάνεστε… μόνοι τότε μπορείτε να ενταχθείτε στον Σύλλογο Φίλων του Σιδηροδρόμου ο οποίος διοργανώνει και εξαιρετικές εκδρομές (info: www.sfs.gr).
Λεωνίδας Κονδύλης
ΤΑ ΝΕΑ.gr