Η λειτουργία της ηλεκτροκίνησης στο σύνολο της βασικής σιδηροδρομικής γραμμής θα φέρει σημαντική οικονομία. Μπαίνουν οι βάσεις ώστε να επιτευχθεί ο βασικός στόχος της διαλειτουργικότητας του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου με τα υπόλοιπα δίκτυα.
Στην άμεση δημοπράτηση του έργου της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής από τον Πειραιά ως τις Τρεις Γέφυρες θα προχωρήσει το επόμενο διάστημα η ΕΡΓΟΣΕ.
Τα τεύχη δημοπράτησης του συγκεκριμένου έργου βρίσκονται στην Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Μεταφορών και αμέσως μόλις δοθεί το «πράσινο φως» θα προχωρήσει η δημοπράτηση του έργου, το οποίο θα έχει προϋπολογισμό 20 εκατομμυρίων ευρώ.
Το σχέδιο πρέπει να προχωρήσει με ταχύτητα αφού, ιδίως το τμήμα μεταξύ του Σιδηροδρομικού Σταθμού της Αθήνας και των Τριών Γεφυρών, είναι κρίσιμο για την λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου. Χωρίς να λειτουργεί η ηλεκτροκίνηση στο συγκεκριμένο τμήμα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν μπορεί να αξιοποιήσει στο έπακρο τα οφέλη που προσφέρει η κίνηση των τρένων με ηλεκτρικό ρεύμα.
Έργο με ιστορία
Τα έργα στο τμήμα του δικτύου από τις Τρεις Γέφυρες ως τον Πειραιά είχαν ανατεθεί με την περιβόητη σύμβαση 994, η οποία ξεκίνησε ως ολυμπιακό έργο και ως το 2011, οπότε και με απόφαση του ΟΣΕ διαλύθηκε, δεν είχε ολοκληρωθεί.
Βέβαια πρέπει να αναφερθεί ότι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί «πονεμένη ιστορία» για το σύνολο του δικτύου αφού, παρά τις δαπάνες που έχουν γίνει στο παρελθόν, μόνο ένα τμήμα της γραμμής από την Λάρισα και βορειότερα λειτουργεί με ηλεκτροκίνηση. Για το υπόλοιπο δίκτυο συνεχίζεται η προσπάθεια «ανάταξης» της ηλεκτροκίνησης, ενώ υπάρχει και ένα σημαντικό κομμάτι του δικτύου που βρίσκεται υπό κατασκευή.
Η εργολαβία ανάταξης της ηλεκτροκίνησης στον άξονα Αχαρνές - Τιθορέα, την οποία είχε κερδίσει έπειτα από διαγωνισμό της ΕΡΓΟΣΕ η Τέρνα Ενεργειακή ΤΕΝΕΡΓ -2,41%, βρίσκεται σε εξέλιξη και αυτό το διάστημα βαίνει προς ολοκλήρωσή της.
Το έργο, προϋπολογισμού 21,8 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει την ανάταξη και εν λειτουργία παράδοση των Συστημάτων Ηλεκτροκίνησης και Τηλεδιοίκησης εντός 16 μηνών. Μέσα στο καλοκαίρι δόθηκε σε χρήση το τμήμα Οινόη– Χαλκίδα, ενώ τις επόμενες μέρες θα παραδοθεί και το τμήμα Οινόη – Αφίδνες. Ωστόσο η γραμμή Αθήνα – Χαλκίδα υπολογίζεται ότι θα είναι πλήρως ηλεκρτοκινούμενη από τις αρχές Νοεμβρίου. Τότε υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το σύνολο των έργων στο τμήμα από το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών ΣΚΑ έως την Χαλκίδα.
Το Φεβρουάριο υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί στο σύνολό του το έργο της ανάταξης της ηλεκτροκίνησης ως το σταθμό της Τιθορέας. Βέβαια για να γίνει πλήρως ηλεκροκινούμενη η γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης θα πρέπει να ολοκληρωθούν και να δοθούν σε χρήση τα έργα που κατασκευάζονται στην περιοχή της Φθιώτιδας, όπου η ορεινή διέλευση της μονής γραμμής θα αντικατασταθεί από νέα διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή. Τα συγκεκριμένα έργα βρίσκονται πλέον σε τελικό στάδιο.
Ανάταξη
Εν τω μεταξύ την Παρασκευή η ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε με την κοινοπραξία ΤΟΜΗ Α.Β.Ε.Τ.Ε. – ALSTOM TRANSPORT SA τη σύμβαση για το έργο «ANAΤΑΞΗ ΚΑΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ TOY ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ – ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ 70 ΑΛΛΑΓΩΝ ΤΡΟΧΙΑΣ ΣΕ ΕΝΤΟΠΙΣΜΕΝΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΞΟΝΑ ΑΘΗΝΑ –ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΠΡΟΜΑΧΩΝΑΣ». Το εν λόγω έργο περιλαμβάνει εργασίες σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης και σιδηροδρομικές εργασίες επιδομής και υποδομής.
Είχε αρχικό προϋπολογισμό 52,7 εκατομμύρια ωστόσο μετά την έκπτωση 22,35%, που προσέφερε η ανάδοχος κοινοπραξία, ο προϋπολογισμός διαμορφώνεται σε 41,2 εκατομμύρια. Ο συμβατικός χρόνος ολοκλήρωσης του έργου έχει οριστεί στα δύο έτη.
Με το συγκεκριμένο έργο προβλέπεται η αποκατάσταση και αναβάθμιση των συστημάτων σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης στον κύριο άξονα, εγκατάσταση καλωδίου οπτικών ινών κατά μήκος του έργου, προστασία των καλωδιώσεων χαλκού από κλοπές και δολιοφθορές, αναβάθμιση των σιδηροδρομικών σταθμών μεταξύ Οινόης - Δαύλειας και Δομοκού - Λάρισας και αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης -Κιλκίς.
Αναλυτικότερα στο φυσικό αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται:
- Η αποκατάσταση (ανάταξη) των συστημάτων Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης, ώστε αυτά να επανέλθουν στην καλή λειτουργική τους κατάσταση αλλά και η αναβάθμιση μέσω προσθήκης δυνατοτήτων και νέων λειτουργιών.
- Η εγκατάσταση καλωδίου οπτικών ινών κατά μήκος του έργου.
- Η προστασία των καλωδιώσεων χαλκού από κλοπές - δολιοφθορές
- Η αναβάθμιση των Σιδηροδρομικών Σταθμών μεταξύ ΟΙΝΟΗΣ – ΔΑΥΛΕΙΑΣ και μεταξύ ΔΟΜΟΚΟΥ – ΛΑΡΙΣΑΣ, και συγκεκριμένα η αντικατάσταση των υφισταμένων αλλαγών τροχιάς με αρμούς, με νέες αλλαγές συγκολλημένες επί στρωτήρων από σκυρόδεμα ή επί ξύλινων.
- Η αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης - Κιλκίς, στο τμήμα μεταξύ Χ.Θ. 29+500 (Νέα Φιλαδέλφεια) και Χ.Θ. 37+074 (Γαλλικός)
Τα οφέλη
Με την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου, αλλά και των υπολοίπων που βρίσκονται σε εξέλιξη στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα και τα οποία υπολογίζεται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί ως το 2017 θα επιτευχθεί η σημαντική μείωση του χρόνο της διαδρομής από την Αθήνα στην Θεσσαλονίκη. Παράλληλα πολύ σημαντικά θα είναι τα οφέλη και για τις εμπορευματικές μεταφορές με τον σιδηρόδρομο.
Συγκεκριμένα η υλοποίηση των έργων που περιλαμβάνονται στην συγκεκριμένη σύμβαση θεωρείται απολύτως αναγκαία καθώς θα δώσει στον ΟΣΕ την δυνατότητα για πλήρη λειτουργία των συστημάτων σηματοδότησης –τηλεδιοίκησης εξασφαλίζοντας τη μέγιστη ασφάλεια στην κυκλοφορία των συρμών.
Επιπλέον θα παρέχει την μεγαλύτερη ευελιξία σε χειρισμούς μειώνοντας τις τυχόν καθυστερήσεις, καθώς η εποπτεία της γραμμής θα γίνεται από μεγάλα Κέντρα Τηλεδιοίκησης. Υπολογίσιμο θα είναι το όφελος και στον χρόνο ολοκλήρωσης του ταξιδιού αφού τα έργα που θα εκτελεστούν σε συνδυασμό και με άλλα υποσυστήματα, σε μεγάλα τμήματα του δικτύου θα δώσουν τη δυνατότητα οι συρμοί να αναπτύσσουν τα ταχύτητα έως 200 χιλιόμετρα την ώρα, αντί των 160 χιλιομέτρων ανά ώρα που είναι οι ανώτατες ταχύτητες σήμερα.
Σύστημα ETCS
Να σημειωθεί, τέλος, ότι το συγκεκριμένο έργο αποτελεί προϋπόθεση για την εγκατάσταση του συστήματος ETCS – Level 1, το οποίο αποτελεί προϋπόθεση για την διαλειτουργικότητα του δικτύου. Το ETCS αποτελεί το ευρωπαϊκό πρότυπο για τη σηματοδότηση και τον έλεγχο της ταχύτητας των αμαξοστοιχιών, που εντάσσεται στο ευρωπαϊκό σύστημα διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας (ERTMS).
Η εγκατάσταση του ETCS σε όλο το μήκος των νευραλγικής σημασίας διαδρόμων εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών και τραίνων υψηλής ταχύτητας θα βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων.
Με το σύστημα ETCS οι πληροφορίες διαβιβάζονται από το έδαφος στην αμαξοστοιχία, όπου ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής τις χρησιμοποιεί για να υπολογίσει την ανώτατη επιτρεπόμενη ταχύτητα και έπειτα, αν είναι ανάγκη, επιβραδύνει αυτόματα την αμαξοστοιχία.
Μάρω Τσαντήλα
euro2dey