Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου 2014

Δανειακές συμβάσεις για δρόμους, μετρό και ηλεκτρική διασύνδεση νησιών

Από δεξιά, ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο πρόεδρος της ΕΤEπ Βέρνερ Χόγερ, ο υπουργός Οικονομικών Γκίκας Χαρδούβελης και ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Μανιάτης στην υπογραφή των συμφωνιών.

Στην υπογραφή συμφωνιών ύψους 815 εκατ. ευρώ για την κατασκευή αυτοκινητοδρόμων, για την αποπεράτωση του μετρό, αλλά και για μια σειρά έργων ενεργειακής υποδομής προχώρησαν αυτή την εβδομάδα τρεις υπουργοί της κυβέρνησης με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) Βέρνερ Χόγερ. Ο γερμανός πρόεδρος της ΕΤΕπ σημείωσε ότι «η Ελλάδα έχει σημειώσει τεράστια πρόοδο», τόνισε ότι τα δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας για το 2014 θα ξεπεράσουν το 1,5 δισ. ευρώ αλλά - εμμέσως πλην σαφώς - στάθηκε για μία ακόμη φορά στην ανάγκη επιτάχυνσης της ροής των κονδυλίων, ιδιαίτερα για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ).

Σε κάθε περίπτωση, η επαναφορά του ελληνικού κράτους και των αγορών στις διεθνείς αγορές ήρε τις επιφυλάξεις της ΕΤΕπ, η οποία αποφάσισε να αυξήσει τις ροές.

Ο υπουργός Οικονομικών κ. Γκίκας Χαρδούβελης, τόνισε ότι στην Ελλάδα οι επενδύσεις«έχουν πέσει πολύ περισσότερο από 50%» και πρόσθεσε ότι η υπογραφή των δανειακών συμβάσεων με το ελληνικό Δημόσιο καθώς και με τις εταιρείες Αττικό Μετρό, ΔΕΗ και ΑΔΜΗΕ είναι ουσιαστικής σημασίας για την «απρόσκοπτη υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής και την αποκατάσταση της ομαλής ροής χρηματοδότησης των επιχειρήσεων». Ο υπουργός θύμισε ότι παράλληλα με τα μεγάλα έργα η ΕΤΕπ έχει συμβάλει από την αρχή του χρόνου με 232 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση των ΜμΕ.

Χρηματοδοτήσεις
Παράλληλα τη συνδρομή της ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση της νέας γενιάς συγκοινωνιακών έργων θα ζητήσει τις επόμενες ημέρες ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Πρόκειται για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι του Ηρακλείου, την επέκταση της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας και σιδηροδρομικά έργα, στα οποία ο κ. Χρυσοχοΐδης πιστεύει ότι η ΕΤΕπ μπορεί να συνδράμει χρηματοδοτικά και να καλύψει το κενό του ΣΕΣ και των εθνικών πόρων.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», η ΕΤΕπ έχει απαντήσει κατ' αρχήν θετικά στη διερεύνηση του υπουργείου Υποδομών για τη χρηματοδότηση της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας και της κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι.

Πληροφορίες θέλουν την Αττικό Μετρό να καταθέτει σύντομα αίτημα χρηματοδότησης για τη γραμμή 4 του μετρό, έπειτα από τη συρρίκνωση του κόστους του πρώτου τμήματος Αλσος Βεΐκου - Ευαγγελισμός από 1 δισ. ευρώ σε 900 εκατ. ευρώ, μέσα από την περικοπή κτιριακών έργων.

Ο κ. Χρυσοχοΐδης επιδιώκει τη δημοπράτηση του έργου με χρηματοδότηση 450 εκατ. ευρώ από το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (ΣΕΣ) και ισόποσο δάνειο από ΕΤΕπ. Για τα υπόλοιπα σκέλη της γραμμής 4, η οποία συνολικά περιλαμβάνει 29 σταθμούς και 33 χλμ. γραμμής, κόστους 3,3 δισ. ευρώ, η Αττικό Μετρό εισηγείται τη μέθοδο της παραχώρησης, ελλείψει άλλων πόρων.

Παράλληλα πληροφορίες θέλουν την ΕΤΕπ να ενδιαφέρεται για τη χρηματοδότηση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, η οποία θα προχωρήσει με τη μέθοδο της παραχώρησης. Το έργο θα αναπτυχθεί με τη χρήση και ιδιωτικών κεφαλαίων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ελληνικοί όμιλοι ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, Ακτωρ, J&P Αβαξ και ΜΕΤΚΑ και οι διεθνείς Vinci, Bouygues, Airport de Paris, ACS, Corporaciοn America και οι Κινέζοι της China State Construction Engineering Corporation (CSCEC) έλαβαν τεύχη και ορισμένοι υπέβαλαν σχόλια στον διαγωνισμό. Μάλιστα φαίνεται ότι σταδιακά «χτίζουν» τις συμμαχίες τους.

Το υπουργείο Υποδομών θα επιδιώξει την ενίσχυση από την ΕΤΕπ και σιδηροδρομικών έργων, καθώς στο ΣΕΣ υπάρχει υπερδέσμευση πόρων, ενώ σημαντικά έργα, όπως η διέλευση της νέας γραμμής από την Πάτρα, η επέκταση του προαστιακού προς το Λαύριο και η αναβάθμιση της γραμμής του Εβρου που πρέπει να χρηματοδοτηθούν.

Η ΕΤΕπ βέβαια δεν απαντά άμεσα, καθώς τηρεί αυστηρές και αδιάβλητες διαδικασίες για την έγκριση των προς χρηματοδότηση έργων, που περιλαμβάνουν due dilligence και «φιλτράρισμα» από την αρμόδια επιτροπή δανειοδοτήσεων.

Η ενέργεια
Την ίδια στιγμή το «φρέσκο χρήμα» από την ΕΤΕπ θα στηρίξει μείζονος σημασίας παρεμβάσεις στον τομέα της ενέργειας σε δύο κατευθύνσεις:

1 Δίκτυα. Χρηματοδότηση 180 εκατ. ευρώ θα δοθεί στη ΔΕΗ για τη βελτίωση του ηλεκτρικού δικτύου. Τα έργα αφορούν τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και την επέκτασή του που θα δώσει τη δυνατότητα για περίπου 180.000 νέες συνδέσεις στην Ελλάδα.

2 Διασύνδεση νησιών. Περίπου 135 εκατ. ευρώ θα δοθούν για το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων. Η χρηματοδότηση παρέχεται στον ΑΔΜΗΕ και περιλαμβάνει δύο δάνεια για τη βελτίωση του δικτύου μεταφοράς και τη διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό δίκτυο.

Χεκίμογλου Αχιλλέας,
 Παπαστάθης Αργύρης
ΤΟ ΒΗΜΑ