Σε φάση ολοκλήρωσης το μεγάλο σιδηροδρομικό πρόγραμμα αναβάθμισης του ΠΑΘΕΠ
Με πολύ μεγάλους ρυθμούς κινείται το κατασκευαστικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Σιδηροδρόμων της χώρας. ΗΕΡΓΟΣΕ, το μελετητικό και κατασκευαστικό κομμάτι του ΟΣΕ έχει αυτή την εποχή 14 έργα κόστους 1,3 δις ευρώ υπό κατασκευή και 2 έργα που είναι έτοιμα να ξεκινήσουν κόστους 326εκ.ευρώ. Συνολικά η επένδυση ξεπερνά τα 1,6 δις ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται τα νέα έργα που θα δημοπρατηθούν το επόμενο διάστημα.
Αυτό το πολύ μεγάλο πρόγραμμα ουσιαστικά πρόκειται να ολοκληρώσει τις προσπάθειες 20 και πλέον ετών για να αποκτήσει η χώρα, επιτέλους σύγχρονο, λειτουργικό και κυρίως ανταγωνιστικό σιδηρόδρομο στον κύριο διάδρομο τουΠΑΘΕΠ.
ΕΡΓΑ ΑΘΗΝΑ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Τα περισσότερα από τα έργα της ΕΡΓΟΣΕ συμπυκνώνονται στη Στερεά Ελλάδα και τη Βόρεια Πελοπόννησο. Ειδικότερα στη Στερεά Ελλάδα, στο τμήμα Τιθορέα-Δομοκός μήκους 106χλμ τα έργα θα αποτελέσουν το τελευταίο τμήμα που αναβαθμίζεται.
Περιλαμβάνονται οι πολύ μεγάλες σήραγγες Καλλιδρόμου (9χλμ) και Όθρυος (6χλμ) οι οποίες έχουν αποτελέσει ένα κατασκευαστικό επίτευγμα της χώρας λόγω των αντίξοων γεωλογικών συνθηκών που αντιμετωπίστηκαν με επιτυχία, κόστισαν όμως σε χρόνο και χρήμα.
Δύο εργολαβίες που έχουν ξεκινήσει από το 2007 ολοκληρώνονται στο τέλος του έτους ενώ στην αρχή της βρίσκεται η συνολική εργολαβία-σκούπα κόστους 415εκ.ευρώ, που περιλαμβάνει εργασίες ολοκλήρωσης παλιών ανολοκλήρωτων εργολαβιών, εγκατάσταση σηματοδότησης και εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης.
Υπολογίζεται πως τα έργα στην περιοχή θα ολοκληρωθούν στα τέλη του 2016 και πως από τις αρχές του 2017 ο πλήρως αναβαθμισμένος διάδρομος Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα διανύεται σε περίπου 3 ώρες και 30 λεπτά σε διπλή, ηλεκτροκινούμενη γραμμή υψηλών ταχυτήτων, εφάμιλλη με εκείνη άλλων προηγμένων σιδηροδρομικά κρατών.
Μέχρι τότε αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί και άλλα μικρότερα έργα όπως η ανάταξη της ηλεκτροκίνησης-τηλεδιοίκησης στο τμήμα Αχαρνές-Τιθορέα, αλλά και το έργο που πρόκειται να ξεκινήσει τις επόμενες μέρες και αφορά την ανάταξη της σηματοδότησης ανά τμήματα στον διάδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης.
Εκεί αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη 2 μεγάλες εραβίες. Αφορά την αναβάθμιση των τμημάτων Διακοπτό-Ροδοδάφνη(που περιλαμβάνει και τους σταθμούς από το Κιάτο μέχρι τη Ροδοδάφνη) και Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος (που περιλαμβάνει τη μεγάλη σήραγγα Παναγοπούλας μήκους 4,5χλμ).
Σε μερικές εβδομάδες αναμένεται να ξεκινήσει και η νέα μεγάλη εργολαβία-σκούπα στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη.
Ουσιαστικά μέχρι το 2017 αναμένουμε να λειτουργήσει πλήρως το τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος, που θα περιλαμβάνει νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων. Μέχρι τότε εκτιμάται πως θα έχει ολοκληρωθεί και το απαραίτητο έργο εγκατάστασης σηματοδότησης-ηλεκτροκίνησης-τηλεδιοίκησης σε αυτό το τμήμα.
Άλλα σημαντικά έργα που εκτελούνται είναι η κατασκευή της Β` λειτουργικής φάσης του Θριάσιου Πεδίου κόστους 120εκ.ευρώ, ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Πολύκαστρο-Ειδομένη, η σύνδεση του λιμένα Αλεξανδρούπολης με το δίκτυο και κάποια σημαντικά έργα προμήθειας εξοπλισμού (τροχαίου, etcs, gsm-r κ.α).
Συνολικά το 2017 το τμήμα Ψαθόπυργος-Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα διαθέτει νέες διπλές γραμμές υψηλών ταχυτήτων, νέους ή εκσυγχρονισμένους σταθμούς και βελτιωμένα χρονικά και ποιοτικά δρομολόγια.
Η ΕΡΓΟΣΕ όμως έχει προγραμματίσει και μία σειρά από νέα έργα που θα τα δούμε να δημοπρατούνται και να υπογράφονται τους επόμενους μήνες. Το σημαντικότερο από αυτά είναι το έργο αναβάθμισης του τμήματοςΨαθόπυργος-Ρίο-Μποζαϊτικα κόστους 170εκ.ευρώ, η ολοκλήρωση της διπλής ηλεκτροκινούμενης γραμμήςΠειραιάς-Αθήνα κόστους 35εκ.ευρώ, η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη κόστους 35εκ.ευρώ, τα τελευταία έργα στο τμήμα Πολύκαστρο-Ειδομένη κόστους 25εκ.ευρώ ενώ σε προσυμβατική περίοδο είναι το έργο της Κάτω Διάβασης (οδικής και πεζών) Μενεμένης κόστους 17εκ.ευρω.
Νίκος Καραγιάννης
ypodomes.com