Δευτέρα 25 Αυγούστου 2014

Αλεξανδρούπολη: Πιάνει λιμάνι το τρένο και αλλάζει τα δεδομένα

Αναζωπύρωση του προπολεμικού σχεδίου για όδευση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης –Αλεξανδρούπολης, μέσω Αμφίπολης και Καβάλας προκαλούν τα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα. 
Λιμάνι στην Αλεξανδρούπολη «πιάνει» το τρένο.




Νέα προοπτική στις συνδυασμένες εμπορευματικές μεταφορές θα δώσει η ολοκλήρωση των έργων σύνδεσης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με το σιδηροδρομικό δίκτυο, που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και ολοκληρώνονται σύντομα.

Πρόκειται για ένα έργο το οποίο οι επιχειρηματικοί φορείς της περιοχής αναμένουν με ιδιαίτερες προσδοκίες, θεωρώντας ότι μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη συνολικά της περιοχής της Θράκης.

Την ίδια στιγμή, οι τελευταίες ανασκαφές στην περιοχή της Αμφίπολης και το διεθνές ενδιαφέρον που αυτές προκαλούν αναζωπυρώνει την παλιά συζήτηση για αλλαγή της σιδηροδρομικής χάραξης Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης, και όδευση της γραμμής μέσω Αμφίπολης – Καβάλας.

Το σχέδιο συζητείται εδώ και πολλά χρόνια και εκτός από την σημαντική συντόμευση της διαδρομής – περίπου 100 χιλιόμετρα σε σχέση με την υφιστάμενη χάραξη – υπολογίζεται ότι μπορεί να συμβάλει τα μέγιστα και στην τουριστική ανάδειξη της περιοχής.
Γρηγορότερα με συνδυασμένες μεταφορές

Τα έργα σύνδεσης του λιμανιού της ακριτικής πόλης με το σιδηροδρομικό δίκτυο, που ξεκίνησαν πριν ένα χρόνο, προχωρούν με ταχύτητα και σύντομα αναμένεται ότι θα είναι πλήρως έτοιμα. Τις επόμενες μέρες, πιθανότητα στις αρχές Σεπτεμβρίου, το έργο θα επισκεφθεί ο επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ Κ. Σπηλιόπουλος,μετά από πρόσκληση των επιμελητηρίων της περιοχής.

Όπως ήδη αναφέραμε το ενδιαφέρον των εταιρειών της περιοχής είναι ιδιαίτερα μεγάλο, αφού προσβλέπουν ότι μέσω της συγκεκριμένης σύνδεσης τα προϊόντα που παράγουν οι τοπικές βιομηχανίες θα αποκτήσουν ευκολότερη πρόσβαση στις διεθνείς αγορές. Παράλληλα η περιοχή θα αποκτήσει τις προϋποθέσεις για την ανάδειξή της σε σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο με διεθνή εμβέλεια.

Η πλεονεκτική γεωγραφική θέση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης είναι το σημείο που μπορεί να κάνει τη διαφορά, αναδεικνύοντας την πόλη σε επίκεντρο του διαμετακομιστικού εμπορίου για τα Βαλκάνια αλλά και τις παρευξείνιες χώρες. Η χρήση συνδυασμένων μεταφορών μπορεί να επιτρέψει την διαμετακόμιση εμπορευμάτων από εναλλακτικούς δρόμους, με παράκαμψη των Στενών του Βοσπόρου, προσφέροντας σημαντική εξοικονόμηση χρόνου.

Η χρήση του άξονα Μπουργκάς –Αλεξανδρούπολη είναι ένας εναλλακτικός δρόμος που επιτρέπει διαμετακόμιση των εμπορευμάτων χωρίς τη χρήση των κορεσμένων Στενών του Βοσπόρου. Αυτός είναι άλλωστε ο λόγος, που το συγκεκριμένο λιμάνι αποτελεί, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, μία από τις ελληνικές υποδομές για την οποία ενδιαφέρονται ιδιαίτερα οι Ρώσοι.
Το λιμάνι πρέπει να αποκτήσει μεγαλύτερο βάθος

Ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι, εκτός από τη σιδηροδρομική σύνδεση, προϋπόθεση για την πλήρη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων του λιμανιού αποτελεί και η ολοκλήρωση των εργασιών εκβάθυνσης της λεκάνης του λιμανιού, προκειμένου να έχει τη δυνατότητα υποδοχής μεγάλων πλοίων, τα οποία απαιτούν μεγάλα βυθίσματα.

Τα συγκεκριμένα έργα υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν μεγαλύτερο διάστημα, εν συγκρίσει με αυτά της σιδηροδρομικής σύνδεσης για να ολοκληρωθούν, ωστόσο έχουν δρομολογηθεί και υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμα μέσα στην επόμενη χρονιά. Επιπλέον σημαντική εκκρεμότητα αποτελεί και το ζήτημα της οδικής σύνδεσης του λιμανιού με την Εγνατία Οδό. Πρόκειται για ένα έργο το οποίο έχει πλήρη μελετητική ωριμότητα και θεωρείται ότι μπορεί να προωθηθεί άμεσα στο πλαίσιο της νέας προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ.
Και η Αμφίπολη στα σιδηροδρομικά πλάνα

Εν τω μεταξύ, η μεγάλη δημοσιότητα που έχει προκληθεί τις τελευταίες ημέρες αναφορικά με τα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα στην περιοχή της Αμφίπολης, έχει επαναφέρει τη συζήτηση για την αλλαγή της χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει την Θεσσαλονίκη με την Αλεξανδρούπολη.

Πρόκειται για παλιό σχέδιο, το οποίο σταμάτησε να υλοποιείται πριν τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και προέβλεπε την όδευση της γραμμής μέσω Αμφίπολης – Καβάλας. Ένα μέρος της γραμμής είχε υλοποιηθεί, ωστόσο στην συνέχεια το σχέδιο εγκαταλείφθηκε. Η γραμμή ξηλώθηκε ενώ τα υλικά μεταφέρθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν για την γραμμή που εξυπηρετεί τις εγκαταστάσεις της  ΔΕΗ +1,85% στην περιοχή της Πτολεμαΐδας.

Βασικό πλεονέκτημα της συγκεκριμένης χάραξης είναι η σημαντικά μικρότερη διαδρομή, αφού είναι περίπου κατά 100 χιλιόμετρα συντομότερη σε σχέση με τη την υφιστάμενη. Πρόκειται για τμήμα της σιδηροδρομικής Εγνατίας, η οποία εξακολουθεί να παραμένει σχέδιο επί χάρτου, παρά τα φιλόδοξα πλάνα που έχουν εκπονηθεί κατά καιρούς.

Μάρω Τσαντήλα
euro2dey