Όσοι ταξιδεύουν με το τρένο θα έχουν δει σίγουρα τα διώροφα ομοιόμορφα
κτίρια που βρίσκονται κατά μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών, από τον σιδηροδρομικό
σταθμό Θεσσαλονίκης μέχρι το Νέο Κορδελιό,
τα οποία φέρουν ενδεικτικές πινακίδες ΤΧ1,ΤΧ2,ΤΧ3,ΤΧ4 και ΤΧ5. Αυτοί οι σταθμοί
είναι οι άγνωστοι σταθμοί του σιδηροδρόμου που το έργο τους στην κίνηση των
αμαξοστοιχιών είναι καθοριστική.
Μέσα από τους ηλεκτρονικούς πινάκες τηλεδιοίκησης, ο υπάλληλος τους σταθμού εχει
την δυνατότητα να χαράξει την πορεία και την κατεύθυνση της αμαξοστοιχίας. Σήμερα
με την ανάπτυξη της ηλεκτρονικής τηλεδιοίκησης, έχουν καταργηθεί οι σταθμοί
ΤΧ2,ΤΧ3 και ΤΧ4 και το βάρος όλης της κυκλοφορίας των συρμών έχουν αναλάβει οι σταθμοί
ΤΧ1 και ΤΧ5. Ο σταθμός ΤΧ5 είναι επιφορτισμένος
με την είσοδο και την έξοδο των αμαξοστοιχιών από τον σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης.
Παράλληλα κατευθύνει τοπικούς συρμούς ελιγμών σε διάφορα συγκροτήματα της Θεσσαλονίκης.
Σημαντικός στην κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών είναι και ο Σταθμός ΤΧ1 ο οποίος βρίσκεται στην έξοδο της Θεσσαλονίκης
κοντα στο Κορδελιό και ο ρόλος του είναι
να προωθεί προς όλες τις κατευθύνσεις
του σιδηροδρομικού δικτύου τις αμαξοστοιχίες αλλά και να δέχεται αμαξοστοιχίες
που κατευθύνονται στην Θεσσαλονίκη.«Η θέση του διαχειριστή τηλεδιοίκησης είναι πολύ υπεύθυνη. Εδώ δεν σκέπτεσαι τίποτα άλλο από το να παρακολουθείς την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών. Εδώ όλες οι αισθήσεις σου βρίσκονται σε εγρήγορση» μας είπε η υπάλληλος του ΟΣΕ του σταθμού ΤΧ5.
Οι σταθμοί τηλεδιοίκησης, όπως γίνεται αντιληπτό, άπτονται της
ασφάλειας της κυκλοφορία των τρένων και οι διαχειριστές των σταθμών αυτών χρειάζεται
να διαθέτουν ειδικά προσόντα και ικανότητες ώστε να ανταπεξέλθουν στο δύσκολο έργο
τους. Βέβαια σήμερα με την εγκατάσταση των ηλεκτρονικών συστημάτων, η ασφάλεια
στην κυκλοφορία των συρμών είναι ασυγκρίτως καλύτερη από την μέχρι πρόσφατα ρύθμιση
της κυκλοφορίας με χειροκίνητο τρόπο και οι υπάλληλοι βοηθούνται στο έργο τους σημαντικά.
Φωτογραφικά
στιγμιότυπα από τον σταθμό ΤΧ5.