Δευτέρα 23 Ιουνίου 2014

Ρώσοι: Ετσι θα αναστήσουμε τον ΟΣΕ

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΡΙΖΙΚΕΣ ΤΟΜΕΣ, ΛΕΕΙ ΣΤΗΝ «Ε» Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΩΝ ΡΩΣΙΚΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ Β. ΓΙΑΚΟΥΝΙΝ

Η μεγαλύτερη ανησυχία της Μόσχας, αναφορικά με την εξαγορά, ακούει στο όνομα «Βρυξέλλες»

Του ΑΧΙΛΛΕΑ ΠΑΤΣΟΥΚΑ
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το 9ο Οικονομικό Φόρουμ της Εταιρείας των Ρωσικών Σιδηροδρόμων στο Σότσι της Μαύρης Θάλασσας. Οι εργασίες του φόρουμ, το οποίο τίμησαν με την παρουσία τους οι μεγαλύτεροι οικονομικοί κολοσσοί του πλανήτη, είχε και ελληνικό ενδιαφέρον, εξαιτίας της πρότασης που έχουν καταθέσει οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το Λιμένα και τον Τερματικό Σταθμό Θεσσαλονίκης, ενώ ανοικτό παραμένει το ενδεχόμενο να κατατεθεί πρόταση και για την αγορά του Λιμανιού του Πειραιά.

Με την ανεργία να αποτελεί τη μεγαλύτερη πληγή της ελληνικής οικονομίας, η «Ελευθεροτυπία», στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, ρώτησε τον πρόεδρο των Ρωσικών Σιδηροδρόμων και φίλο της Ελλάδας, Βλαντίμιρ Γιακούνιν, αν, στην περίπτωση που η εταιρεία του εξαγοράσει τις ελληνικές εταιρείες που διεκδικεί, θα προχωρήσει σε απολύσεις.

Σε άθλια κατάσταση

Η απάντηση του Β. Γιακούνιν υπήρξε ξεκάθαρη και δεν επιδέχεται κάποιας παρερμηνείας. Οπως αποκάλυψε ο πρόεδρος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, σε έρευνα που έκανε η εταιρεία «διαπιστώσαμε πως ο όμιλος (Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι) βρίσκεται σε άθλια κατάσταση, επομένως θα σας πω ότι δεν μπορείς να διατηρείς μια εταιρεία ως οίκο ευγηρίας ούτε να τον μετατρέψεις σε οίκο κοινωνικής πρόνοιας. Είναι μια ξεκάθαρη και αντικειμενική προσέγγιση και νομίζω ότι οι Ελληνες φίλοι μας θα πρέπει να το κατανοήσουν. Είναι καλύτερα να δημιουργηθούν υψηλά ειδικευμένες και ακριβοπληρωμένες θέσεις εργασίας, παρά να συνεχιστεί μια νοσηρή κατάσταση».

Θέλοντας να ενισχύσει τη συγκεκριμένη θέση ο κ. Γιακούνιν ανέτρεξε στα χρόνια της Σοβιετικής Ενωσης και σε μια πρακτική που ίσχυε τότε, σύμφωνα με την οποία «λέγαμε ότι το κράτος κάνει πως μας πληρώνει και εμείς κάνουμε πως δουλεύουμε... Οπως ξέρετε, από αυτό τίποτα καλό δεν βγήκε».

Τι είναι λοιπόν καλύτερο να γίνει; Να διαιωνίζεται μια νεκρή επιχείρηση ή να αναμορφωθεί ολόκληρο το σύστημα; λέει ο πρόεδρος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων Βλαντίμιρ ΓιακούνινΘέλοντας μάλιστα να δείξει τη δυσχερή θέση στην οποία βρίσκεται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τόνισε πως «όποιος και να έρθει και να διεκδικήσει το διαγωνισμό, είτε Ευρωπαίοι είτε Κινέζοι είτε Ρώσοι, είναι ξεκάθαρο πως θα πρέπει να γίνουν ριζικές τομές στους Ελληνικούς Σιδηρόδρομους». Μια πραγματικότητα που, όπως συμπλήρωσε, «νομίζω πως έχει αντιληφθεί η ελληνική κοινή γνώμη».

Σε αυτή την επιχείρηση, σύμφωνα με τον πρόεδρο των Ρωσικών Σιδηρόδρομων, θα πρέπει να εργάζεται μόνο ο απαραίτητος αριθμός εργαζομένων. Η δύσκολη εικόνα που θα προκύψει για τους εργαζομένους στους Ελληνικούς Σιδηρόδρομους, εξήγησε ο κ. Γιακούνιν, σε βάθος χρόνου θα αντιστραφεί προς τη θετική εξέλιξη. Οπως δήλωσε, έχει αποδειχθεί περίτρανα πως «όταν επενδύεις ένα ρούβλι στις υποδομές του έργου, αυτό έχει ως απόδοση για την οικονομία της χώρας τρία ρούβλια. Και στον τομέα των σιδηροδρόμων δημιουργούνται το λιγότερο τρεις νέες θέσεις εργασίας. Τι είναι λοιπόν καλύτερο να γίνει; Να διαιωνίζεται μια νεκρή επιχείρηση ή να αναμορφωθεί ολόκληρο το σύστημα, το οποίο θα δώσεις νέες και υψηλές θέσεις εργασίας;».

Εκτός από το ζήτημα των εργαζομένων, ο Βλαντίμιρ Γιακούνιν αναφέρθηκε στο ενδιαφέρον της εταιρείας του για τον Τερματικό Σταθμό Θεσσαλονίκης και για τις επενδύσεις που σχεδιάζει σε περίπτωση που οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι εξαγοράσουν τις ελληνικές εταιρείες.

Σταθμός Θεσσαλονίκης

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ανταποκριτή της ΝΕΡΙΤ Δημήτρη Λιάτσου, παραδέχτηκε πως οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι διεκδικούν τον Τερματικό Θεσσαλονίκης, αποκαλύπτοντας μάλιστα μια σημαντική πτυχή του θέματος. Ποια είναι αυτή; Σύμφωνα με τον κ. Γιακούνιν, «γίνεται λόγος για ένα χρέος ύψους 800 εκατομμυρίων ευρώ. Βέβαια ακούω διαφορετικά νούμερα, μαθαίνω για παράδειγμα πως ορισμένοι εταίροι μας θεωρούν πως 200 εκατομμύρια πάνω, 200 εκατομμύρια κάτω, δεν είναι μεγάλη διαφορά. Ωστόσο δεν παύει να είναι μια διαφορά (γέλια). Σχετικά με τα σχέδιά μας, έχουμε εξετάσει το θέμα του εκσυγχρονισμού των Ελληνικών Σιδηρόδρομων, σε συνδυασμό με τη δημιουργία μιας νέας σιδηροδρομικής διόδου εμπορευμάτων μέσω γειτονικών χωρών προς την Ευρώπη. Θα είναι ένα έργο το οποίο θα έφερνε νέα εισοδήματα και θα κάλυπτε το κόστος του. Ενα τέτοιο έργο θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον για εμάς και αυτό μάλιστα είναι πολύ σημαντικό για την εταιρεία μας να πάρει το δικαίωμα χρήσης όχι μόνο του σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά και των υποδομών μέσω των οποίων θα μεταφέρονται τα εμπορεύματα. Αυτό θα προσπαθήσουμε να το κάνουμε με τον καλύτερο τρόπο με εταίρους μας, άρα με το ζήτημα της υποδομής του λιμανιού θα συνεργαστούμε με δυτικούς εταίρους μας που έχουν σχετική εμπειρία».

Αναφερόμενος στην επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού, η χώρα του οποίου διεκδικεί και αυτή τους Ελληνικούς Σιδηρόδρομους, ο Βλαντίμιρ Γιακούνιν άφησε αιχμές για την κινεζική πρακτική. Οπως υποστήριξε, οι Κινέζοι επιτρέπουν στον εαυτό τους να προσεγγίζουν τέτοιες επενδύσεις σε μακρόχρονη βάση. Σκέφτονται «εντάξει, παίρνουμε τώρα το λιμάνι και μετά βλέπουμε πώς μεταφέρουμε τα εμπορεύματα. Με νταλίκες ή με βαγόνια, έτσι κι αλλιώς όποιος και να πάρει τους Σιδηροδρόμους θα αναγκαστεί να έλθει σε εμάς, θα συρθεί...».

Η μεγαλύτερη ανησυχία της Μόσχας, αναφορικά με την εξαγορά των Σιδηροδρόμων, ακούει στο όνομα «Βρυξέλλες», καθώς υπάρχει ο φόβος πως και πάλι η Ε.Ε. μπορεί να βάλει εμπόδια στα ρωσικά σχέδια. Το γεγονός αυτό παραδέχτηκε ο κ. Γιακούνιν, τονίζοντας πως «αυτό το θέμα μέχρι στιγμής για εμένα τουλάχιστον είναι ομιχλώδες. Δεν θα ήθελα πάνω σε αυτό το ζήτημα να παίξει ρόλο η πολιτική προσέγγιση. Πρόκειται για επιχειρηματικό επενδυτικό έργο και όλοι ξέρουμε ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ δυσχερή οικονομική κατάσταση. Απ' όσο εγώ μπορώ να καταλάβω, η κυβέρνηση ασκεί μια ρεαλιστική πολιτική και ελπίζω πάνω στο συγκριμένο διαγωνισμό να συνεχίζει με τον ίδιο τρόπο».

"Ελεθεροτυπία"