Της Μαρίας Μόσχου
Τον... δρόμο για σημαντικές επενδύσεις από εταιρείες που ήδη δραστηριοποιούνται στη χώρα μας αναμένεται να ανοίξει το νομοσχέδιο για τα logistics που κατατέθηκε στις αρχές της εβδομάδας στη Βουλή.
Η μετατροπή της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κόμβο για όλη της Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή θα επιφέρει πολλαπλά οφέλη τόσο στην ελληνική οικονομία όσο και στους καταναλωτές.
Ειδικότερα με τις προωθούμενες αλλαγές-άνοιγμα της αγοράς για την ενίσχυση των logistics θα συμβάλει στη μείωση των τιμών των αγαθών έως και 15%! Με το νέο νομοσχέδιο η κυβέρνηση επιχειρεί να βάλει τάξη στην άναρχη αγορά της εφοδιαστικής αλυσίδας δημιουργώντας τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την προσέλκυση επενδύσεων στη χώρα μας με την απλούστευση των διαδικασιών για τη δημιουργία αποθηκευτικών χώρων και την ίδρυση εταιρειών logistics.
Παράλληλα ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία οργανωμένων χώρων υψηλής συγκέντρωσης που θα δίνει τη δυνατότητα σε ένα φορτηγό να αδειάσει σε μία αποθήκη και να γεμίσει αμέσως σε μία άλλη ελαχιστοποιώντας το κόστος μεταφοράς. Δεν είναι τυχαίο πάντως ότι σήμερα μόλις το 20% των μεταφορών της χώρας μας γίνεται μέσω οργανωμένων εταιρειών logistics, ενώ στη Γερμανία το ποσοστό αυτό αγγίζει το 85% και στην Αμερική το 98%.
Το υψηλό κόστος
Απαγορευτικό είναι το κόστος μεταφοράς και αποθήκευσης στη χώρα μας εκτοξεύοντας τις τιμές των εμπορευμάτων που διακινούνται είτε μέσα στην Ελλάδα είτε μέσω της χώρας μας στο εξωτερικό. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς η μεταφορά και αποθήκευση εμπορευμάτων στην Ελλάδα είναι πιο ακριβή από πολλές άλλες χώρες επιβαρύνοντας όλα τα προϊόντα, από τα πετρελαιοειδή μέχρι και το γάλα.
Δεν είναι τυχαίο ότι στελέχη της αγοράς εκτιμούν το κόστος αυτό στη χώρα μας σε πάνω από 25% έως και 30%, όταν στην Αμερική περιορίζεται στο 13%. Μάλιστα στην Αμερική μετρούν το κόστος αυτό τόσο σε επίπεδο πόλης όσο και σε επίπεδο χώρας και αν μία εταιρεία αποφασίσει να επενδύσει σε μία πόλη και αποδειχθεί υψηλό το κόστος μεταφοράς και αποθήκευσης, τότε επιλέγει νέα πόλη με χαμηλό κόστος logistics.
Στο ίδιο πλαίσιο έχει προκύψει από μελέτες ότι το μικρότερο κόστος που μπορεί να έχει ένα προϊόν για μεταφορά και αποθήκευση είναι το 8%, κατά τουλάχιστον 17% μικρότερο από το κόστος που υπολογίζεται στη χώρα μας.
Το ιδιαίτερα υψηλό κόστος στη χώρα μας οφείλεται στις στρεβλώσεις της αγοράς και ιδιαίτερα στο κλειστό επάγγελμα των φορτηγών που ανάγκασε τις επιχειρήσεις να προχωρήσουν σε επενδύσεις δικών τους φορτηγών και οδηγών που μπορεί να εξυπηρετούσε, ωστόσο αυξάνει σημαντικά το κόστος καθώς το ΙΧ φορτηγό αναγκαζόταν να εκτελέσει το ένα από τα δύο δρομολόγια άδειο.
Θριάσιο Πεδίο
Προκηρύσσεται ο διαγωνισμός
Σε τροχιά υλοποίησης φαίνεται ότι μπαίνει για πρώτη φορά το έργο του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, ένα έργο που θα αποτελέσει σταθμό για την ανάπτυξη των logistics στην Ελλάδα. Για την κατασκευή του πρωτοπόρου εμπορευματικού κέντρου η ΓΑΙΑΟΣΕ σε συνεργασία με τον ΟΣΕ υιοθετεί ένα εντελώς διαφορετικά μοντέλο διαγωνισμού. Η διακήρυξη που βγαίνει τις επόμενες εβδομάδες στον «αέρα» για εκδήλωση μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση του Θριάσιου θα αποτελέσει ένα είδος διαβούλευσης με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει ήδη ετοιμάσει ένα project, σύμφωνα με το οποίο δίνεται η δυνατότητα τριών εναλλακτικών λύσεων για την αξιοποίηση της γης στο Θριάσιο.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση της «ΗτΣ» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ κ. Θ. Σχίζας τόνισε ότι με τη διακήρυξη στόχος είναι η διερεύνηση της αγοράς ώστε η εταιρεία να διαπιστώσει τι ζητά η αγορά και ο διαγωνισμός αυτή τη φορά να στεφθεί με επιτυχία.
Στο πλαίσιο αυτό οι τρεις εναλλακτικές αφορούν:
Το σύνολο του έργου που αφορά τη δημιουργία αποθηκών στα 588 στρέμματα της ΓΑΙΑΟΣΕ αλλά και τις υποδομές του ΟΣΕ για την τροχοδρόμηση μέχρι τους αποθηκευτικούς χώρους να αναλάβει ένας επενδυτής.
Να γίνουν δύο ξεχωριστοί διαγωνισμοί όπου ο ένας θα αναλάβει την κατασκευή των αποθηκευτικών χώρων και ο δεύτερος τη διαχείριση της υποδομής του ΟΣΕ.
Να διαχωριστεί το έργο όπως και στο πρώτο. μόνο που για την ΓΑΙΑΟΣΕ δεν θα υπάρξει ένας παραχωρησιούχος αλλά πέντε. καθώς η έκταση της εταιρείας θα «σπάσει» σε πέντε κομμάτια των 120 στρεμμάτων.
Στόχος είναι η διαβούλευση να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο φθινόπωρο και ο διαγωνισμός για την κατάθεση προσφορών να προκηρυχθεί μέχρι το τέλος του έτους.
Ο διαγωνισμός αναμένεται να γίνει με τη μορφή μακροχρόνιας μίσθωσης (για 30 χρόνια) αφού ολοκληρωθεί και η έκδοση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων.
Επίσης ιδιαίτερη σημασία παίζει πλέον και η προοπτική αναβάθμισης της εμπορευματικής δραστηριότητας της TPAINOΣE που απαιτεί δίκτυο logistics. Eίναι χαρακτηριστικό ότι όταν λειτουργήσει ο εμπορευματικός σταθμός θα αυξήσει το μερίδιο των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών από 1% - 2%, σήμερα, στο 7%.
Το νομοσχέδιο
Οι έξι βασικές αλλαγές
Τη δημιουργία logistics parks με τη διαδικασία του fast track, την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης για μεγάλες αποθήκες logistics και εξίσωση των όρων δόμησής τους με αυτές των βιομηχανικών κτιρίων προβλέπει το σχέδιο νόμου, που κατατέθηκε στη Βουλή. Ειδικότερα με τις βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου:
• Αποσαφηνίζεται το πλαίσιο λειτουργίας για τις επιχειρήσεις που ανήκουν στον κλάδο των Logistics και ορίζονται οι επιχειρήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας (3PL - Third Party Logistics) για να ξεπεραστούν προβλήματα στην επαφή των επιχειρήσεων του κλάδου με το Δημόσιο.
• Επιτρέπεται η ελεύθερη άσκηση μιας ή περισσότερων δραστηριοτήτων logistics ταυτόχρονα (π.χ. κάποιος που διαχειρίζεται μια αποθήκη μπορεί να κάνει και μεταφορικό έργο) για να αντιμετωπιστούν διάφορα νομικά προβλήματα και για να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακος.
• Επιταχύνεται η διαδικασία για την εγκατάσταση «Κέντρων αποθήκευσης και Διανομής» με κριτήριο την προστασία του περιβάλλοντος και με βάση τις αρχές της αυτοσυμόρφωσης.
• Εξισώνονται οι όροι δόμησης των Κέντρων Αποθήκευσης και Διανομής με αυτούς που ισχύουν για τα βιομηχανικά κτίρια και καταργείται ο διαχωρισμός βιομηχανικής και εμπορικής αποθήκης
• Εισάγεται το πλαίσιο για την αστική μεταφορά και τη διανομή εμπορευμάτων (Urban Logistics) για τη δημιουργία συγκεκριμένων χώρων στις πόλεις για τη στάθμευση των φορτηγών και την προσωρινή συγκέντρωση όλων των προϊόντων που πρόκειται να διανεμηθούν.
• Προβλέπεται η δημιουργία Επιχειρηματικών Πάρκων Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας. Με τον νόμο αυτό μπορούν να αναπτυχθούν Επιχειρηματικά Πάρκα Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας στην περιοχή του Θριασίου στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου.
Βελτίωση
Στην 44η θέση στην παγκόσμια κατάταξη
Η Ελλάδα έχει καταφέρει να βελτιώσει τις επιδόσεις της τα τελευταία χρόνια στην αγορά των logistics, κάτι που δεν πέρασε απαρατήρητο από την Παγκόσμια Τράπεζα, η οποία για φέτος κατέταξε τη χώρα μας στην 44η θέση, μεταξύ 160 συνολικά χωρών, στον Δείκτη Επιδόσεων Logistics (Logistics Performance Index - LPI). Η χώρα μας κατάφερε να σημειώσει πολύ μεγάλη πρόοδο αφού πριν από δύο χρόνια βρισκόταν στην 72η θέση της σχετικής κατάταξης. Η συγκεκριμένη έκθεση εστιάζει τόσο στις υποδομές όσο και στην ελεύθερη διακίνηση των φορτίων, εξετάζοντας παράγοντες όπως οι τελωνειακές διατυπώσεις, οι ημέρες καθυστερήσεων στη διακίνηση ενός φορτίου κ.τ.λ. Τα σημεία στα οποία η Ελλάδα θα πρέπει να βελτιώσει τις επιδόσεις της είναι οι χρόνοι και τα κόστη που απαιτούνται για την εισαγωγή ή την εξαγωγή ενός αγαθού.
"Η"