Οι προσπάθειες που ξεκίνησαν από την δεκαετία του 1990 για να αποκτήσει ξανά η χώρα σιδηρόδρομο καθώς οι υποδομές είχαν κυριολεκτικά καταρρεύσει πλησιάζουν επιτέλους στην περίοδο της ολοκλήρωσης. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές του ypodomes.com τα υπό κατασκευή έργα προχωρούν με αξιοσημείωτη ταχύτητα και πλέον στόχος είναι η έγκαιρη ολοκλήρωση τους για το τμήμα της Βόρειας Πελοποννήσου. Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κος Σπηλιόπουλος πραγματοποιεί αιφνιδιαστικές επισκέψεις στα εργοτάξια των έργων με σκοπό να δει την πραγματική διάσταση των εργασιών.
Όπως πληροφορείται το ypodomes.com έμεινε ικανοποιημένος από την εξέλιξη τους και η ταχύτητα με την οποία εξελίσσονται τα έργα είναι τέτοια που να δημιουργεί προσδοκίες για ολοκλήρωση μέσα στα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί.
Ειδικότερα για το έργο-σκούπα Διακοπτό-Ροδοδάφνη που περιλαμβάνει και την κατασκευή των σταθμών από το Κιάτο μέχρι την Ροδοδάφνη, οι εργασίες προχωρούν και μάλιστα ίσως είμαστε και μπροστά από τα χρονοδιαγράμματα (ίσως για πρώτη φορά σε σιδηροδρομικό έργο). Η προθεσμία ολοκλήρωσης της εργολαβίας είναι για το επόμενο καλοκαίρι (Ιούλιος 2015). Να θυμίσουμε πως το έργο έχει αρχικό κόστος 93,8εκ.ευρώ και ανάδοχος είναι η ΚΞ ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΑΕΓΕΚ- J&Ρ ΑΒΑΞ με έκπτωση 16,8%.
Επίσκεψη έκανε όμως και σε άλλα εργοτάξια όπως αυτά του Δρέπανου και της μεγάλης σήραγγας στην Παναγοπούλα όπου το έργο προχωρά γρήγορα και η διάνοιξη της σήραγγας προχωρά με εντατικούς ρυθμούς. Όπως μαθαίνει το ypodomes.com έχουν ήδη διανοιχθεί 1,500 μέτρα σήραγγας από τα συνολικά 4.500 μέτρα. Το έργο έχει κόστος 315εκ.ευρώ και η προθεσμία ολοκλήρωσης της εργολαβίας είναι για το καλοκαίρι του 2016 με ανάδοχο την ΚΞ ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΑΚΤΩΡ- J&Ρ ΑΒΑΞ που έδωσε έκπτωση 5,29% συν 5εκ.ευρώ ακόμα στις διαπραγματεύσεις.
Αυτό που τώρα προβληματίζει την ΕΡΓΟΣΕ είναι η γρήγορη απεμπλοκή του έργου σκούπα Κιάτο-Ροδοδάφνη κόστους 273εκ.ευρώ που λόγω προσφυγής του δεύτερου σχήματος στο ΣτΕ «κόλλησε» καθώς προς το παρόν δεν έχουμε ημερομηνία εκδίκασης. Το έργο που έχει 24 μήνες προθεσμία ολοκλήρωσης είναι έργο-γέφυρα και αν δεν υπογραφεί η σύμβαση έγκαιρα τότε υπάρχει ο κίνδυνος απώλειας χρημάτων από το ΕΣΠΑ.
Το σημαντικότερο θέμα είναι πως όσο καθυστερεί αυτό το έργο, τόσο καθυστερεί και η επαναλειτουργία του σιδηρόδρομου στη Βόρεια Πελοπόννησο τουλάχιστον όσον αφορά το τμήμα Κιάτο-Ψαθόπυργος.
Σε προετοιμασία τευχών δημοπράτησης είμαστε και για τα 2 επόμενο έργα που αφορούν το τμήμα Ψαθόπυργος-Αγυιά και την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης-τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης για όλο τον άξονα από το Κιάτο μέχρι την Αγυιά. Τα δύο έργα ίσως προλάβουν να δημοπρατηθούν μέσα στο 2014 με στόχο να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2016 ή στις αρχές του 2017.
Σε εκκρεμότητα παραμένει προς το παρόν η τύχη του τελικού τμήματος του ΠΑΘΕΠ το Αγυιά-Λιμάνι Πάτρας καθώς η διαβουλεύσεις μεταξύ ΕΡΓΟΣΕ και τοπικών φορέων για την εξεύρεση φθηνότερης λύσης (από την υπογειοποίηση που είχε εγκριθεί) είναι σε εξέλιξη.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com