Διαχρονικά η ύπαρξη του ΟΣΕ ως επιχειρηματική και μόνον υπόσταση, δημιουργούσε σύγχυση σε τεχνοκράτες, αλλά και στα στελέχη της τρόικας. Και αυτό διότι ο όμιλος ΟΣΕ εμφανιζόταν, έως πολύ πρόσφατα, να διαθέτει δραστηριότητες που αναπτύσσουν αυτόνομα οι θυγατρικές εταιρείες του.
Συγκεκριμένα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναπτύσσει την λειτουργία του δικτύου και την εμπορική δραστηριότητα, η ΓΑΙΑΟΣΕ διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία των σιδηροδρόμων, ενώ η νεοσυσταθείσα ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού) έχει αναλάβει το έργο της συντήρησης του τροχαίου υλικού.
Στο πλαίσιο αυτό, το αντικείμενο δραστηριότητας του ΟΣΕ άρχισε να περιορίζεται από το 2010 με διάφορα νομοθετήματα (επί υπουργίας Δημήτρη Ρέππα, πολυνομοσχέδια υπουργείων Οικονομικών), ενώ πρόσφατη υπουργική απόφαση προβλέπει την μεταβίβαση του ενεργού τροχαίου υλικού του ΟΣΕ στο Δημόσιο.
Πρόκειται για 3.353 τεμάχια, κυρίως κινητήρες, φορτάμαξες και επιβατάμαξες, που μεταβιβάστηκαν στο Δημόσιο, με στόχο την μείωση του χρέους του ΟΣΕ προς το Δημόσιο. Και αυτό διότι επί σειρά ετών, ο ΟΣΕ δανειζόταν «αναγκαστικά» από τον βασικό μέτοχό του, το Δημόσιο προκειμένου να κατασκευάσει τη σιδηροδρομική υποδομή.
Έτσι, με την επιταγή της τρόικας να είναι ο περιορισμός του κράτους, ο ΟΣΕ διαιρέθηκε στα εξ ων συνετέθη. Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης, με τις δεσμευτικές προσφορές για τις δύο εταιρείες να υπολογίζεται ότι θα κατατεθούν έως το τέλος του καλοκαιριού. Ταυτόχρονα, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η διαχείριση του τροχαίου υλικού που πέρασε στο Δημόσιο θα ανατεθεί σε ιδιώτες μέσω ΣΔΙΤ, μιας και δεν υπάρχουν οι απαιτούμενοι πόροι για τη συντήρησή του. Όσον αφορά στη ΓΑΙΑΟΣΕ, σταδιακά προχωρά στην πώληση των ακινήτων της.
Με άλλα λόγια, εταιρείες του ΟΣΕ μεταβιβάζονται σε ιδιώτες και ο ρόλος του ΟΣΕ περιορίζεται σε διαχειριστή του δικτύου.
Δημ.Δελ.
Πηγή:www.capital.gr