Τρίτη 22 Απριλίου 2014

Θεσσαλονίκη: Προχωρούν τα πλάνα για προαστιακό

της Μάρως Τσαντήλα

Οι περιοχές της Δυτικής Θεσσαλονίκης πάσχουν όσον αφορά την συγκοινωνιακή τους εξυπηρέτηση. Στόχος του έργου είναι η λειτουργική διασύνδεση του κέντρου της Θεσσαλονίκης με την Δυτική αστική και προαστιακή ζώνη.

Προαστιακό σιδηρόδρομο ο οποίος θα εξυπηρετεί τις σχετικά υποβαθμισμένες περιοχές της Θεσσαλονίκης σχεδιάζουν οι δήμοι της περιοχής.

Πριν από λίγες μέρες το Δημοτικό Συμβούλιο της Θεσσαλονίκης ενέκρινε Σύμφωνο Συνεργασίας για την ωρίμανση και την προώθηση της υλοποίησης του έργου «Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος - CITY TRAIN». Ο προαστιακός πρόκειται να ενώσει το κέντρο της πόλης με τη Δυτική Προαστιακή ζώνη της Θεσσαλονίκης.

Στόχος του έργου είναι η λειτουργική διασύνδεση, με εναλλακτικό συγκοινωνιακό μέσο σταθερής τροχιάς, του κέντρου της Θεσσαλονίκης με τη Δυτική αστική και προαστιακή ζώνη της, καθώς και η ενδυνάμωση των δημοσίων συγκοινωνιών σε περιοχές της Θεσσαλονίκης που παραδοσιακά υποεξυπηρετούνται, με την κατανάλωση ελάχιστων πόρων.

Με το έργο επίσης θα επιτυγχάνεται η διασύνδεση των αστικών μέσων συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο (Λάρισα, Κατερίνη, Έδεσσα, Βέροια) και η αποσυμφόρηση του Κεντρικού Επιβατικού Σιδηροδρομικού Σταθμού.

Στο Σύμφωνο Συνεργασίας συμμετέχουν όλοι οι Δήμοι της Μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης από τους οποίους θα διέρχεται ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος και όλοι οι εμπλεκόμενοι με την ωρίμανση και προώθηση του έργου φορείς.

Συγκεκριμένα το Σύμφωνο Συνεργασίας συνυπέγραψαν οι Δήμοι Θεσσαλονίκης, Δέλτα, Κορδελιού - Ευόσμου, Αμπελοκήπων - Μενεμένης και Παύλου Μελά, της Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής Θεσσαλονίκης Α.Ε., του Ινστιτούτου Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, του ΟΛΘ, της ΕΡΓΑ ΟΣΕ και του ΟΣΕ
Ενταξη στο ΕΣΠΑ 2014 -2020 – Η ΕΡΓΟΣΕ φορέας υλοποίησης

Στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε, στην οποία συμμετείχε και εκπρόσωπος της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής Μεταφορών (ΕΔΑΜ), αποφασίστηκε ότι σε πρώτη φάση, θα υποβληθεί πρόταση για χρηματοδότηση των μελετών του έργου από πιστώσεις της Τεχνικής Βοήθειας του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ενίσχυση Προσπελασιμότητας 2007-2013, ενώ η κατασκευή του έργου, για το οποίο υπολογίζεται ότι απαιτούνται κονδύλια ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ, θα προωθηθεί για ένταξη του στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020.

Φορέας υλοποίησης των Τεχνικών Μελετών του έργου, σε πρώτη φάση, και κατασκευής του έργου, σε επόμενη, όπως αποφασίστηκε από τους εμπλεκόμενους φορείς θα είναι η ΕΡΓΟΣΕ.
Ο προγραμματισμός 

Ο σχεδιασμός του συγκεκριμένου έργου περιλαμβάνει:

-Την προκαταρκτική φάση, όπου περιλαμβάνονται υπηρεσίες συμβούλου, τεχνικής υποστήριξης, εμπειρογνωμοσύνης και η εκπόνηση προκαταρτικών μελετών που σχετίζονται με την λειτουργία Δημόσιας Προαστιακής Συγκοινωνίας με μέσο σταθερής τροχιάς σε υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ.

-Την φάση των οριστικών μελετών και μελετών εφαρμογής. Την ανακατασκευή, την επανάχρηση υφιστάμενου τμήματος μη ενεργού σιδηροδρομικού δικτυού του ΟΣΕ ή/και την κατασκευή νέων τμημάτων ώστε να καταστεί λειτουργική η προαστιακή σιδηροδρομική σύνδεση περιοχών της Δυτικής Θεσσαλονίκης (Σίνδος, Κορδελιό, Εύοσμος, Σταυρούπολη, Αμπελόκηποι, Μενεμένη) με το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης).

-Τη δρομολόγηση διαθέσιμων οχημάτων τύπου «RAIL BUS»

-Την κατασκευή ενδιάμεσων στάσεων και τερματικών σταθμών στις ενδεικτικές θέσεις:

1. Χρυσοστόμου Σμύρνης και Αισχύλου (ΔΙΑΒΑΤΑ)
2. Νέα Μοναστηρίου και Αθανασίου Διάκου (Ελευθέριο – Κορδελιό)
3. Νέα Μοναστηρίου και Επτανήσου (Εύοσμος)
4. Σταθμός ΚΤΕΛ «Μακεδονία»
5. Εμπορικού Κέντρου "City Gate"
6. Επτανήσου και Καραολή & Δημητρίου (Εύοσμος)
7. Ελ. Βενιζέλου και Σοφοκλέους (Αμπελόκηποι)
8. Παπαφλέσσα και Αγίας Κυριακής (Εύοσμος – Άνω Ηλιούπολη)
9. Μικράς Ασίας και Καραολή & Δημητρίου (Σταυρούπολη)
10. Τερματικών σταθμών στη Σίνδο και το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης