Κυριακή, 27 Απριλίου 2014

Οι κυβερνητικές εκκρεμότητες καθυστερούν αποκρατικοποιήσεις

Τα πιο σημαντικά θέματα που αντιμετωπίζει το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων είναι η λειτουργία των ρυθμιστικών αρχών για τις αγορές των λιμένων και των υδάτων.


Μεγάλες είναι οι καθυστερήσεις που σημειώνονται στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.
Οι στόχοι των εσόδων υποχωρούν κάθε τρίμηνο, αφού οι λιγοστές αποκρατικοποιήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη βαλτώνουν εξαιτίας ενός κυκεώνα κυβερνητικών αποφάσεων που χρονίζουν. Ετσι, ένα χρόνο σχεδόν από τη συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την άρση του θέματος των κρατικών ενισχύσεων προς στον όμιλο ΟΣΕ, μόλις πριν από λίγες ημέρες υπογράφτηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) για τη μεταφορά του τροχαίου υλικού στο ελληνικό Δημόσιο. Η απόφαση αυτή αποτελεί μέρος της συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως μέρος επιστροφής της κρατικής ενίσχυσης που είχε λάβει ο όμιλος ΟΣΕ στο παρελθόν.

Το νέο Μνημόνιο που συμφώνησε η κυβέρνηση με την τρόικα περιέγραφε τουλάχιστον οκτώ κυβερνητικές εκκρεμότητες, οι οποίες αφορούν αποκρατικοποιήσεις που ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη. Ενα τέτοιο παράδειγμα είναι η Εγνατία Οδός, η οποία προκειμένου να ξεκινήσει θα πρέπει να οριστικοποιηθούν ο αριθμός και το είδος των διοδίων που θα τοποθετηθούν κατά μήκος του άξονά της. Και αυτό γιατί οι ενδιαφερόμενοι για τη σύμβαση παραχώρησης του οδικού άξονα θέλουν το πολιτικό ρίσκο της συγκεκριμένης απόφασης να λάβουν το ελληνικό Δημόσιο και το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και όχι οι ίδιοι. Το θέμα υφίσταται περισσότερο από εννέα μήνες έως σήμερα, αλλά προφανώς πολλοί υπουργοί επιχειρούσαν να αφήσουν αυτή τη δύσκολη απόφαση στους... διαδόχους τους. Τελικά η ΚΥΑ εκδόθηκε στις 10 Απριλίου 2014 και αφού η τρόικα το έθεσε ως προαπαιτούμενο για την καταβολή της δόσης των 8,3 δισ. ευρώ.

Επί μήνες ακόμη καθυστέρησε και η αποκρατικοποίηση του ΟΔΙΕ, με την παραχώρηση της άδειας διεξαγωγής του ιπποδρομιακού στοιχήματος. Η γαλλική PMU, που ενδιαφέρεται για τη συγκεκριμένη άδεια, είχε διαμηνύσει στο ΤΑΙΠΕΔ και στην κυβέρνηση την άρνησή της να επενδύσει στο συγκεκριμένο περιουσιακό στοιχείο εφόσον δεν άλλαζε η φορολογία στους κατόχους δρομώνων αλόγων. Τελικά, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών πείστηκε να προχωρήσει στην αλλαγή του φορολογικού καθεστώτος στους ιδιοκτήτες μέχρι τριών αλόγων, δηλαδή τους μη επαγγελματίες κατόχους αλόγων. Η αλλαγές επήλθαν στο πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε στο τέλος Μαρτίου.

Τα πιο σημαντικά θέματα πάντως που αντιμετωπίζει το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων είναι η λειτουργία των ρυθμιστικών αρχών για τις αγορές των λιμένων και των υδάτων. Η σύσταση και η λειτουργία τους έχει συμφωνηθεί από την άνοιξη του 2013, αλλά μέχρι σήμερα καμία δεν βρίσκεται σε λειτουργία. Το σημαντικότερο είναι ότι ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη σημαντικές αποκρατικοποιήσεις (ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΕΥΑΘ) οι οποίες θεωρητικά θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν πριν από τη σύσταση των συγκεκριμένων αρχών. Γι’ αυτό η κυβέρνηση, σύμφωνα με το νέο Μνημόνιο, θα πρέπει να δημιουργήσει μια πλήρως λειτουργική Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ), τουλάχιστον μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2015. Η νέα συμφωνία της κυβέρνησης με την τρόικα προβλέπει ότι η ΡΑΛ θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία πριν ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία αποκρατικοποίησης των ΟΛΠ και ΟΛΘ. Ως συνέπεια, η αποκρατικοποίηση των δύο λιμένων, εκτός από τη σφοδρή αντίδραση φορέων και πολιτικών παραγόντων, αντιμετωπίζει και τις καθυστερήσεις που σημειώνονται λόγω απουσίας συντονισμού.

Παρόμοιες απαιτήσεις υπάρχουν και για λειτουργία της Ρυθμιστικής Αρχής Υδάτων. «Καθώς η προετοιμασία βασικών περιουσιακών στοιχείων ολοκληρώνεται και η πλειονότητα των κρατικών επιχειρήσεων έχει μεταφερθεί στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, η προσοχή εστιάζεται πλέον στον σχεδιασμό και στην εφαρμογή των κατάλληλων προϋποθέσεων που θα διασφαλίσουν την κατάλληλη ρύθμιση και επίβλεψη», αναφέρει το Μνημόνιο, που δόθηκε την περασμένη Παρασκευή στη δημοσιότητα. Οι προϋποθέσεις αυτές, σύμφωνα με το Μνημόνιο, προβλέπουν «την κατάλληλη και επαρκή στελέχωση της νεοδημιουργηθείσας Αρχής Υδάτων και την ενδυνάμωση της ανεξαρτησίας της με την αναθεώρηση της νομοθεσίας, η οποία θα επιτρέψει στην Ειδική Γραμματεία (Υδάτων) να εκδίδει επισήμως αποφάσεις για όλα τα ρυθμιστικά θέματα».

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ