Πέμπτη 27 Μαρτίου 2014

Φόρουμ για την Ανάπτυξη: «Μπροστάρης» της ανάπτυξης τα έργα και οι υποδομές


Κωνσταντίνος Σπηλιόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος ΕΡΓΟΣΕ: Προτεραιότητα στη σύνδεση με τα βασικά λιμάνια της χώρας

Ο νέος «χάρτης» έργων και υποδομών,  παρουσιάστηκε από ανθρώπους κλειδιά στο φόρουμ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου/Γραφείου Ελλάδας και της Α-Energy ξεκαθαρίζοντας το τοπίο…

Τον νέο «χάρτη» των έργων και υποδομών  με τις βασικές προτεραιότητες και  στόχευση της Πολιτείας για έργα,  μεταφορές, logistics αλλά και την εναλλακτική αυτοκίνηση,  κατέθεσαν  οι καθ΄ύλην αρμόδιοι φορείς, οι εκπρόσωποι σημαντικών δημόσιων οργανισμών και επιχειρήσεων και οι ευρωβουλευτές που έλαβαν μέρος τις προάλλες στο φόρουμ με θέμα:«ΕΠΕΝΔΥΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ: Εναλλακτική Αυτοκίνηση, Συνδυασμένες Μεταφορές, Logistics». Μέσα από συχνά αντιτιθέμενες απόψεις, το πολυάριθμο κοινό που παρακολούθησε το φόρουμ είχε την ευκαιρία να  συμμετάσχει σε μια ουσιαστική ενημερωτική παρέμβαση  από την οποία, φάνηκε ξεκάθαρα η ανάγκη της αγοράς να ανακτήσει το χαμένο έδαφος λόγω ύφεσης, στη βάση ενός ξεκάθαρου οργανωτικού, θεσμικού και χρηματοδοτικού πλάνου.

Στα ερωτήματα  «ποιο θα είναι εφεξής το πλάνο των έργων και υποδομών», «ποιοι είναι οι τομείς προτεραιότητας», «τι θα χρηματοδοτηθεί και από πού», «πώς θα διασφαλιστούν απλούστερες διαδικασίες και ταχύτεροι ρυθμοί υλοποίησης», δόθηκαν συγκεκριμένες απαντήσεις. Οι οποίες, σύμφωνα με την εκτίμηση  σημαντικών «παικτών» του τομέα των υποδομών, και του  ενεργειακού τομέα, διευκολύνουν  το επόμενο βήμα, τόσο του δημόσιου, όσο και του ιδιωτικού τομέα. Όπως χαρακτηριστικά άλλωστε επεσήμανε ο αναπληρωτής υπεύθυνος  του Γραφείου Ενημέρωσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κ.  Αντώνης Καϊλής, σε μία περίοδο, κατά την οποία ο ιδιωτικός τομέας και η επιχείρηση επανατοποθετείται στην ελληνική οικονομία, η παροχή ενημέρωσης για αμιγώς αναπτυξιακά και επενδυτικά θέματα είναι απαραίτητη και ιδιαίτερα σημαντική.

13 συν 1 συνοπτικά συμπεράσματα
Τα συνοπτικά συμπεράσματα του φόρουμ,  που οργανώθηκε  από το Γραφείο  Ενημέρωσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα, την επενδυτική έκδοση Α-Energy, την Πρωτοβουλία «ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» και το Ελληνικό Ινστιτούτο Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων, με χορηγό επικοινωνίας το www ypodomes.com έχουν ως εξής:

1.    Η Πολιτεία έχει καταλήξει στα έργα  και υποδομές  κορυφαίας προτεραιότητας της επόμενης περιόδου. Δημοπρατεί άμεσα  τα οδικά  έργα που αφορούν την  Ολυμπία Οδό, τα τέσσερα επόμενα έργα παραχώρησης (Ζεύξη Σαλαμίνας, Ζεύξη Λευκάδας, Αυτοκινητόδρομος Θήβα-Υλίκη και αεροδρόμιο Καστελλίου στην Κρήτη), ολοκληρώνει το συντομότερο δυνατό τον ΠΑΘΕ/Π και αναζητεί παράλληλα ένα  νέο πιο «κοινωνικό» μοντέλο ΣΔΙΤ, μέσω του οποίου θα χρηματοδοτηθούν άλλα χρήσιμα για την ανάπτυξη έργα, καθώς τα διαθέσιμα κονδύλια είναι λιγοστά.
2.   «Μπροστάρης» της ανάπτυξης θα είναι πάντως οι μεταφορικές υποδομές, καθώς η    Ελλάδα ευνοείται ιδιαίτερα από τη θέση που κατέχει στον ευρωπαϊκό χάρτη των μεταφορών, ως «αρτηρία» του κεντρικού δικτύου.
3.Το βάρος της επόμενης περιόδου πέφτει στα  σιδηροδρομικά έργα, αλλά και στα  λιμενικά με έμφαση  στις υποδομές για την κρουαζιέρα.
4. Άμεσος στόχος της ΕΡΓΟΣΕ, που κατασκευάζει τα σιδηροδρομικά έργα, είναι  η σύνδεση των λιμανιών με το σιδηροδρομικά δίκτυο και μάλιστα το συντομότερο δυνατό, ώστε να αποκομίσει η Ελλάδα τα μέγιστα οφέλη από τις ευρωπαϊκές μεταφορές.
5. Οι  υποδομές για την υποδοχή τουρισμού κρουαζιέρας ,περιλαμβάνονται επίσης στα έργα προτεραιότητας καθώς συμβάλλουν στον θαλάσσιο τουρισμό και στην οικονομία των ελληνικών νησιών
6.Σε αυτή την κατεύθυνση, ο ΟΛΠ με τις αναπτυσσόμενες υποδομές του, διεκδικεί το ρόλο του μεγαλύτερου λιμανιού κρουαζιέρας στην Ελλάδα αλλά και στη Μεσόγειο.
7. Παράλληλα, προτείνεται ο άμεσος συντονισμός όλων των λιμανιών που εμπλέκονται στην κρουαζιέρα λιμανιών υπό έναν κοινό φορέα.
8. Το  νέο  χρηματοδοτικό εργαλείο, Connecting Europe Facility (CEF),  παρέχει  δυνατότητα  επιπρόσθετης χρηματοδοτικής στήριξης για έργα ενταγμένα στα  Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών. Μάλιστα, είναι πλέον δυνατή η χρηματοδότηση, πέρα από τα «κλασσικά»σιδηροδρομικά έργα και άλλων μεταφορικών υποδομών, όπως επιβατικές υποδομές στα λιμάνια και στις συνδυασμένες μεταφορές. Επιλέξιμα έργα, είναι επίσης οι Λεωφόροι της Θαλάσσης (Motorways of the Sea) και οι τηλεματικές εφαρμογές που αφορούν νέες τεχνολογίες σε όλους τους κλάδους των μεταφορών.
9. Στο πλαίσιο των Διευρωπαϊκών Δικτύων ειδική  σημασία  για την Ελλάδα έχει ο  οδικός άξονας 9 (East Med Pαneuropean Corridor), ο oποίος θα ξεκινά από τον βορρά της Ευρώπης θα διατρέχει την Ανατολική Ευρώπη και  θα καταλήγει στη Θεσσαλονίκη.
10.Η σωστή οργάνωση των έργων, η πλήρης διαφάνεια, η ηλεκτρονική δημοπρασία  και η άμεση  διεκπεραίωση δικαστικών προσφυγών προτείνονται ως  βασικές προϋποθέσεις την επιτάχυνσης των διαδικασιών ανάθεσης και υλοποίησης.
11. Σε ότι αφορά τις μελέτες, προτείνεται, να υλοποιούνται εφεξής μόνον για ώριμα έργα που εντάσσονται στον στρατηγικό σχεδιασμό.
12.Η ανασυναρμολόγηση φορτίων από την Άπω Ανατολή εντός της Ελλάδος στα πρότυπα της Τσεχίας και Ουγγαρίας, αποτελεί μια επίκαιρη πρόταση με στόχο την αύξηση της αξίας των προσφερόμενων υπηρεσιών της χώρας στις μεταφορές
13. Η επιδότηση για φυσικό αέριο και ηλεκτροκίνηση στα ΙΧ αλλά και στα φορτηγά, προτείνονται ως οι πλέον ενδεδειγμένοι τρόποι εξοικονόμησης, αλλά και  μείωσης του περιβαλλοντικού τους «αποτύπωματος».
14. Σε ότι αφορά το θεσμικό πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση, η οριστικοποίησή του επείγει, καθώς οι ιδιώτες επενδυτές στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη σπεύδουν με μεγάλες ταχύτητες στο ραντεβού με τις νέες τεχνολογίες που μειώνουν κατακόρυφα τους ρύπους και υπόσχονται παράλληλα σημαντική επιχειρηματική ανάπτυξη.
15.  Βασικές προϋποθέσεις επιτυχίας των υποδομών φόρτισης είναι η εύκολη πρόσβαση στις υποδομές φόρτισης, η ταχεία διαδικασία φόρτισης και η επιτυχής επικοινωνία των σημείων φόρτισης με το απαραίτητο πληροφοριακό σύστημα μέτρησης, επιτήρησης και διαχείρισης της λειτουργίας των υποδομών με τη χρήση κατάλληλων πρωτοκόλλων επικοινωνίας

Διευρωπαϊκά Δίκτυα, Αυτοκινητόδρομοι και Περιφερειακή Ανάπτυξη
Αμέσως παρακάτω παρατίθενται αναλυτικά οι επιμέρους τοποθετήσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια των δυο πρώτων πάνελ του φόρουμ. Στο πρώτο πάνελ «Διευρωπαϊκά Δίκτυα, Αυτοκινητόδρομοι και Περιφερειακή Ανάπτυξη»  έλαβαν μέρος ο  κ. Γιώργος Κουμουτσάκος, ευρωβουλευτής-μέλος Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού ΕΚ και υποψήφιος Περιφερειάρχης Αττικής, ο σύμβουλος του Υπουργείου Υποδομών κ. Σαράντος Παντελιάς, ο κ. Απόστολος Παπαφωτίου, Αντιπεριφερειάρχης Πελοποννήσου, ο κ. Ζαχαρίας Αθουσάκης, Πρόεδρος Πανελλήνιου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών – ΣΑΤΕ, ο  Περιφερειακός Σύμβουλος Περιφέρειας Κρήτης κ. Γιώργος Αλεξάκης  και ο κ. Πάνος Παπαδάκος από το Σύνδεσμο Ελληνικών Γραφείων Μελετών με συντονιστές τους κ. Νίκο Καραγιάννη τoυ www ypodomes.com, την ΄Αντα Σεϊμανίδη της Α-Εnergy και τον Χρίστο Βούζα.

Γιώργος Κουμουτσάκος: Πώς θα διεκδικήσει χρήματα η Ελλάδα από  το Connecting Europe Facility
Τις  εργασίες του φόρουμ, άνοιξε  ο κ. Γιώργος Κουμουτσάκος, ευρωβουλευτής-μέλος Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού ΕΚ και υποψήφιος Περιφερειάρχης Αττικής, διευκρινίζοντας μάλιστα ότι θα διατηρήσει μέχρι τη λήξη της θητείας του την ιδιότητα του ευρωβουλευτή, καθώς έχει οριστεί εισηγητής του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος για τη νέα Λιμενική Πολιτική, που είναι πολύ σημαντική για τα ελληνικά λιμάνια. Όπως ανέφερε ο κ. Κουμουτσάκος, η Ελλάδα είναι ενταγμένη στον ευρωπαϊκό χάρτη των μεταφορών, ως «αρτηρία» του κεντρικού δικτύου. Το γεγονός δε ότι  οι εμπορευματικές ροές τα τελευταία χρόνια μεταπήδησαν ανατολικά, αποτελεί  σημαντική ευκαιρία για την ανάπτυξη της χώρας.

Μια καλή δυνατότητα αξιοποίησής της,  παρέχει το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο, Connecting Europe Facility (CEF), με προϋπολογισμό 26 δις €. Μέσω του Ταμείου αυτού, μπορούν να χρηματοδοτηθούν σιδηροδρομικά και άλλα έργα όπως οι επιβατικές υποδομές (μεταξύ των οποίων και της κρουαζιέρας), οι λεωφόροι της θάλασσας, έργα αερολιμένων και άλλα.  Δεδομένου όμως ότι  το CEF διαθέτει σύνθετο κανονισμό , οι ελληνικές προτάσεις θα έχουν επιτυχία και θα αντλήσουν κεφάλαια εφόσον  ικανοποιούν τα εξής κριτήρια:
•    Της έγκυρης αλλά και έγκαιρης υποβολής εφόσον έχει προηγηθεί αναλυτική ενημέρωση των ενδιαφερομένων από την πηγή.
•    Της σαφήνειας στη σχετική παρουσίαση, σε σχέση με την ευρωπαϊκή  προστιθέμενη  αξία των υπό χρηματοδότηση έργων
•    Της ταχύτητας , καθώς ήδη αρκετές χώρες ετοιμάζονται για αυτό το σκοπό, έχοντας και απαραίτητη τεχνογνωσία. Και όχι μόνο οι «δυνατές» χώρες, αλλά και χώρες όπως η Ρουμανία.

Ο κ. Κουμουτσάκος, κατέταξε την ανάπτυξη του Θριάσιου πεδίου, του τραίνου, της κρουαζιέρας και των λιμανιών στις εθνικές προτεραιότητες, αναφέρθηκε δε επίσης και στην ειδική σημασία  για την Ελλάδα του οδικού άξονα 9 (East Med Pαneuropean Corridor), ο oποίος θα ξεκινά από τον βορρά της Ευρώπης, το Ελσίνκι θα διατρέχει ολόκληρη την ανατολική Ευρώπη και θα καταλήγει στη Θεσσαλονίκη ή στην Αλεξανδρούπολη. Σε σχέση με την υποψηφιότητά του στην Περιφέρεια Αττικής, ανέπτυξε το όνειρό του για μια Αττική - εμπορικό, διαμετακομιστικό και τουριστικό κόμβο, χωρίς καθόλου αστέγους και η οποία θα λειτουργεί ως ένα σύνολο επιμέρους Δήμων που θα δρουν συμπληρωματικά.

Σαράντος Παντελιάς, Υπουργείο Υποδομών:Τα έργα άμεσης προτεραιότητας, οι δημοπρατήσεις που έρχονται , οι νέες ΣΔΙΤ  και η  αναλογικότητα
Από τη δική του πλευρά, ο σύμβουλος του Υπουργείου Υποδομών κ. Σαράντος Παντελιάς, περιέγραψε το συνολικό σχεδιασμό έργων και υποδομών,  ο οποίος μέχρι το 2025 περιλαμβάνει έργα συνολικού προϋπολογισμού που ανέρχονται στο ύψος των 35 δις. Τα κονδύλια όμως αυτά δεν υπάρχουν και είναι ενδεικτικό ότι στο ΣΕΣ (νέο ΕΣΠΑ) για έργα στον τομέα των μεταφορών, προβλέπονται μόνον  5 δις €.  Το κύριο  βάρος πέφτει στα σιδηροδρομικά έργα που θα χρηματοδοτηθούν σε συνδυασμό με πόρους και από  το  ειδικό ταμείο  Connecting Europe Facility. Στα λιμάνια θα κατευθυνθούν ελάχιστοι πόροι: Συγκεκριμένα θα ολοκληρωθεί η αναβάθμιση του λιμανιού της  Ηγουμενίτσας, ενώ τα  υπόλοιπα λιμάνια δεν περιλαμβάνονται στο σχεδιασμό, παρά μόνον για έργα που αφορούν βελτίωση των υποδομών κρουαζιέρας. Επίσης στα αεροδρόμια με μεγάλη δυσκολία θα χρηματοδοτηθούν νέα έργα.

Στις άμεσες εξάλλου προτεραιότητες υλοποίησης έργων εντάσσονται:
-    Η ολοκλήρωση  το συντομότερο δυνατό του  ΠΑΘΕ/Π.
  1. -    Η δημοπράτηση το προσεχές διάστημα και των  υπόλοιπων  οδικών έργων που αφορούν την  Ολυμπία Οδό (Πάτρα- Πύργος-Τσακώνα) και την Ε65 (Λαμία-Ξυνιάδα και Καλαμπάκα-Εγνατία).
-    Η δημοπράτηση, επίσης το προσεχές διάστημα, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, τεσσάρων έργων παραχώρησης (Ζεύξη Σαλαμίνας, Ζεύξη Λευκάδας, Αυτοκινητόδρομος Θήβα-Υλίκη και αεροδρόμιο Καστελλίου στην Κρήτη). Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Παντελιάς, η επανεκκίνηση των αυτοκινητοδρόμων, έκανε δυνατή και τη δημοπράτηση αυτών των έργων, λόγω του ότι είναι έργα παραχώρησης και  ήταν αδύνατον να ξεκινήσουν για όσο διάστημα «κολλούσαν» οι συμβάσεις παραχώρησης για τους δρόμους.

Σε ότι αφορά την αναβάθμιση του  Βόρειου Οδικού ΄Αξονα Κρήτης(ΒΟΑΚ), εξετάζονται προς το παρόν όλες οι λύσεις, χωρίς όμως να έχει ληφθεί οριστική απόφαση. Σε ότι αφορά τις μελέτες του έργου,  ομογενοποιούνται αυτήν την περίοδο σε μία κεντρική μελέτη στρατηγικού χαρακτήρα.

Διόδια και αναλογικότητα
Σε ότι αφορά τα διόδια στους αυτοκινητοδρόμους , ο σύμβουλος του Υπουργείου Υποδομών, ανέφερε ότι βασική αρχή για την υλοποίηση αυτών των έργων είναι, να πληρώνονται από τους χρήστες και όχι από το  κράτος που δεν μπορεί να πληρώνει τα πάντα. Σήμερα όμως, οι πολίτες δικαίως διαμαρτύρονται καθώς δεν έχει τηρηθεί εξαρχής η αρχή της αναλογικότητας: Δηλαδή να καταβάλλει ο χρήστης  τα διόδια, που του αναλογούν σε σχέση με τη χρήση των
δρόμων που κάνει. Το σίγουρο είναι, ότι λόγω των εξαιρετικά περιορισμένων πόρων που υπάρχουν, η πλειοψηφία των μελλοντικών έργων θα πρέπει να γίνει με ΣΔΙΤ ( ΄Εργα με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα), λαμβάνοντας όμως υπόψη τη δυσκολία των χρηστών να πληρώνουν για τις υπηρεσίες που τους προσφέρονται.

Απόστολος Παπαφωτίου:Λιμάνια, μαρίνες και αεροδρόμια για αύξηση του περιφερειακού ΑΕΠ
Ο  κ. Απόστολος Παπαφωτίου,  Αντιπεριφερειάρχης Πελοποννήσου, αναφερόμενος στα έργα της Πελοποννήσου, χαρακτήρισε ως μεγάλη επιτυχία τη συνέχιση του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος -Ριο- Πάτρα. Για το λιμάνι της Καλαμάτας επεσήμανε ότι έχει ήδη ενταχθεί στον ευρωπαϊκό χάρτη. Το ίδιο επιδιώκεται και για το λιμάνι του Γυθείου, όπου γίνονται τα απαραίτητα έργα ώστε μόλις ολοκληρωθούν να μπορεί πλέον να ενταχθεί στους προορισμούς κρουαζιέρας.  Με ΣΔΙΤ εξάλλου αναμένεται να αξιοποιηθεί η μαρίνα  του Ναυπλίου. ΄Ενας επιπλέον στόχος, είναι, η αναβάθμιση όλων των αεροδρομίων της Πελοποννήσου με την κατασκευή και των κατάλληλων δρόμων πρόσβασης. Ήδη, τα σχετικά έργα που έγιναν σε αυτό της Καλαμάτας, άρχισαν να αποδίδουν με μεγάλη αύξηση των επιβατών-επισκεπτών μέσα στο 2013. Στο παραπάνω πλαίσιο, έχουν ξεκινήσει οι προσπάθειες και για τη μετατροπή του στρατιωτικού αεροδρομίου της Τρίπολης και σε πολιτικό αεροδρόμιο. Ο κ. Παπαφωτίου, επέμεινε ιδιαίτερα στο σημαντικό ρόλο που θα έχουν αυτά τα έργα  για την παραπέρα ανάπτυξη της τοπικής παραγωγής, του τουρισμού και τη συγκράτηση του πληθυσμού στα χωριά και στις πόλεις της περιφέρειας.

Γιώργος Αλεξάκης, Περιφερειακός σύμβουλος Κρήτης: Αγωνιώδης αναμονή για Καστέλλι και ΒΟΑΚ
Από τη δική του πλευρά, ο κ. Γιώργος Αλεξάκης, Περιφερειακός Σύμβουλος Περιφέρειας Κρήτης, ανέφερε ότι ενώ η Κρήτη παρουσιάζει μια δυναμική οικονομική ανάπτυξη με σημαντική συμβολή στο ΑΕΠ, έναν δραστήριο ιδιωτικό τομέα και επιπλέον είναι ενταγμένη στον ευρωπαϊκό χάρτη μεταφορών, οι υποδομές της είναι εντελώς δυσανάλογες.  Ως κατεξοχήν τουριστικός , αλλά και εξαγωγικός προορισμός, αντιμετωπίζει τις αρνητικές συνέπειες σε αριθμό ατυχημάτων ενός κακού οδικού δικτύου και των ελλιπών υποδομών σε λιμάνια και αεροδρόμια.
Σε ότι αφορά την αναβάθμιση του  Βόρειου Οδικού ΄Αξονα Κρήτης(ΒΟΑΚ),αναφέρθηκε στην υπό εξέταση λύση να προχωρήσει με ιδιωτική χρηματοδότηση αν και πάλι είναι απαραίτητη η συνύπαρξη δημόσιας ή ευρωπαϊκής  χρηματοδότησης.  Προσέθεσε επίσης ότι η Κρήτη περιμένει με αγωνία τη δημοπράτηση του αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης.

Ζαχαρίας Αθουσάκης, πρόεδρος ΣΑΤΕ: Σωστή οργάνωση έργων, ηλεκτρονική δημοπρασία , άμεση  διεκπεραίωση δικαστικών προσφυγών
Την πεποίθησή του, ότι η  ανάπτυξη για την Ελλάδα  μπορεί να έρθει μόνο μέσα από τα μεγάλα δημόσια έργα, όπως γίνεται πάντα σε περιόδους ύφεσης με χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα την αντιμετώπιση της κρίσης στις ΗΠΑ, εξέφρασε ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) κ. Ζαχαρίας Αθουσάκης. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ «μακάρι τα έργα που αναφέρθηκαν στο φόρουμ να υλοποιηθούν, κάτι το οποίο αποτελεί ευχή και των κατασκευαστικών εταιρειών».

Σε κάθε όμως περίπτωση θα πρέπει να τηρηθούν οι εξής  κανόνες:
Πρώτον, της σωστής οργάνωσης των έργων. Προς αυτήν την κατεύθυνση, είναι αναγκαία η δημιουργία ενός σαφούς πλαισίου με ξεκάθαρους κανονισμούς πριν την έναρξη οποιουδήποτε έργου, ώστε να αποφεύγονται πιθανά μεταγενέστερα προβλήματα και καθυστερήσεις, εξαιτίας προβλημάτων με απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές έρευνες και άλλες απρόβλεπτες δυσκολίες. Δεύτερον, της πλήρους διαφάνειας κατά τη δημοπράτηση των έργων. Ο ΣΑΤΕ χαιρετίζει την  ενεργοποίηση της   Ανεξάρτητης Δημόσιας Αρχής  προς αυτήν την κατεύθυνση και τη νέα νομοθεσία για τις δημοπρατήσεις που προωθεί τη διαφάνεια και η οποία βρίσκεται  ήδη σε διαβούλευση. Θεωρεί ότι πρέπει να αποφεύγονται εφεξής πάσης φύσεως αποκλεισμοί  σε εξειδικευμένες αναθέσεις και τάσσεται  ακόμα και υπέρ της ηλεκτρονικής δημοπράτησης των έργων, για την οποία όμως φαίνεται ότι δεν είναι ακόμη έτοιμη η ελληνική Πολιτεία.  

Τρίτον, της άμεσης διεκπεραίωσης των δικαστικών προσφυγών. Προς αυτήν την κατεύθυνση, προτείνεται η δημιουργία ενός  ξεχωριστού  δικαστικού σώματος, το οποίο  θα διαχειρίζεται αποκλειστικά τις νομικές «διαμάχες» που προκύπτουν στους διαγωνισμούς για τα έργα υποδομής. Στόχος της σχετικής πρότασης,  είναι, η επίλυση των προσφυγών αυτών μέσα σε ένα διάστημα  δύο μηνών, αντί των δύο και τριών ετών που χρειάζονται συχνά σήμερα με αποτέλεσμα τη δημιουργία προβλημάτων στους διαγωνισμούς η/και  απώλειας ευρωπαϊκών πόρων.

Τέταρτον, της σωστής κατανομής έργων. Ο ΣΑΤΕ, αναμένει πέρα από τα μεγάλα έργα και την προώθηση περισσότερων περιφερειακών έργων, ώστε να δουλέψουν οι μεσαίοι-μικροί κατασκευαστές αλλά και πολλά άλλα σχετικά επαγγέλματα.

Σε σχέση  εξάλλου με τα έργα ΣΔΙΤ,  ο κ. Αθουσάκης, διατύπωση την άποψη ότι θα μπορούσαν να υλοποιηθούν σε ορισμένες περιπτώσεις και στην Ελλάδα,, θα είναι όμως ιδιαίτερα ακριβά για τον Έλληνα χρήστη, αφού οι εταιρείες μπορούν να καλύψουν μόνο το 1/3 τέτοιων προϋπολογισμών ενώ παράλληλα το τραπεζικό χρήμα παραμένει  πολύ ακριβό. Σε ότι αφορά νέα έργα που εντάσσονται στον τομέα των διευρωπαϊκών δικτύων και τα οποία  μπορούν να χρηματοδοτηθούν και μέσω του Ταμείου «Συνδέοντας την Ευρώπη» οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες έχουν δυνατότητα άμεσης υλοποίησης.

Πάνος Παπαδάκος, ΣΕΓΜ : Μελέτες μόνον για έργα ενταγμένα στον στρατηγικό σχεδιασμό
Από τη δική του πλευρά, ο συγκοινωνιολόγος κ. Πάνος Παπαδάκος, εκπροσωπώντας το Σύνδεσμο Ελληνικών Εταιρειών- Γραφείων Μελετών (ΣΕΓΜ), αναφέρθηκε στα σοβαρά προβλήματα που παρουσιάζει το πλαίσιο μέσα στο οποίο πραγματοποιούνται σήμερα οι μελέτες. Ανάμεσα σε αυτά: Οι πολύ χαμηλές αμοιβές, που φτάνουν σε εκπτώσεις μέχρι και στο 80%, γεγονός που συντελεί ενδεχομένως και σε χαμηλή ποιότητα μελετών. Η μη χρήση ικανού αριθμού μελετών που τελικά καταλήγουν στα συρτάρια, αλλά  και η υλοποίηση μελετών που χρησιμοποιούνται για έργα που δεν έχουν ενταχθεί στον στρατηγικό σχεδιασμό. Χαρακτηριστική περίπτωση, το έργο της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης,  η υλοποίηση του οποίου δεν κατέστη δυνατή με αποτέλεσμα η ανάδοχος να ζητά από το Δημόσιο 70 εκατ. € αποζημιώσεις. Γι΄αυτούς τους λόγους είναι απαραίτητο να γίνονται εφεξής ώριμες και σωστές μελέτες  και μόνο για έργα που εντάσσονται στον στρατηγικό σχεδιασμό.

Χερσαίες, Συνδυασμένες Μεταφορές και Logistics
Στο δεύτερο πάνελ με θέμα «Χερσαίες, Συνδυασμένες Μεταφορές και Logistics»έλαβαν μέρος  ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Κωνσταντίνος Σπηλιόπουλος, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΠ Consulting and Logistics κ. Γιώργος  Νικολούλιας, ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδικάτου Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών κ. Πέτρος Σκουλικίδης, η αντιπρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics κ. Ειρήνη Γκιάλα, ο κ. Αναστάσιος Μάνος,Logistics &  Τerminal Manager της ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ, ο κ. Δημήτρης Κατσώχης του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, ενώ ειδική παρέμβαση έκανε ο ευρωβουλευτής Σπύρος Δανέλλης. Το πάνελ συντόνισε ο δημοσιογράφος Θανάσης Αντωνίου.

Γιώργος Νικολούλιας, Διευθύνων Σύμβουλος, ΟΛΠ Consulting @ Logistics A.E.: Σε προτεραιότητα τα cruise-terminals με συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων

Στους στόχους βελτίωσης των υποδομών για την υποδοχή τουρισμού κρουαζιέρας και στην άμεση ανάγκη συντονισμού όλων των εμπλεκομένων, εστίασε ο κ. Γιώργος Νικολούλιας, Διευθύνων Σύμβουλος της  ΟΛΠ Consulting @ Logistics A.E. Ο κ. Νικολούλιας, υπενθύμισε ότι οι υποδομές αυτές αποτελούν βασικά έργα για την ανάπτυξη του θαλασσίου τουρισμού και της οικονομίας των ελληνικών νησιών καθώς:
- Υπάρχει ήδη σημαντική αύξηση επιβατών κρουαζιέρας στα 42 λιμάνια της χώρας. Μόνον στον Πειραιά, ήρθαν μέσα στο 2013, 712 κρουαζιερόπλοια με 1.500.000 επισκέπτες.
 -Το ενδιαφέρον για νέους προορισμούς είναι αυξανόμενο, αλλά δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές για την υποδοχή τουρισμού κρουαζιέρας. Μύκονος και Σαντορίνη έχουν ήδη ξεπεράσει τα όριά τους, ενώ λιμάνια όπως αυτά της Ζακύνθου και του Γυθείου έχουν αυξήσει κατά 500% τις αφίξεις τους. Επιπλέον δεν υπάρχουν άλλα κατάλληλα λιμάνια και το γεγονός ότι τα περισσότερα από αυτά είναι κρατικά-δημοτικά καθυστερεί την ανάπτυξή τους.
-Σε ότι αφορά τα νέας γενιάς κρουαζιερόπλοια μεγάλου μεγέθους, που παίρνουν μέχρι και πέντε χιλιάδες επιβάτες, μπορούν να εξυπηρετηθούν μόνον από τον  Πειραιά αφού σε κανένα σχεδόν από τα κύρια λιμάνια των ελληνικών νησιών, δεν μπορούν να προμηθευθούν ναυτιλιακά καύσιμα, να πάρουν πόσιμο νερό σε μεγάλες ποσότητες, να παραδώσουν απόβλητα και λύματα, να παραλάβουν τροφοεφόδια κλπ.

Στο κέντρο ενδιαφέροντος του ΟΛΠ και όχι μόνον
Ήδη, έχει τεθεί σε λειτουργία από τον ΟΛΠ ο δεύτερος σταθμός κρουαζιέρας «Θεμιστοκλής» του Οργανισμού στην περιοχή Θεμιστοκλέους-Παλατάκι.  Ο νέος σταθμός  θα μπορεί να εξυπηρετεί ημερησίως μέχρι 25.000 επιβάτες των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, τα οποία ελλιμενίζονται στους προβλήτες Αλκίμου, Παλατάκι και Θεμιστοκλέους του Κεντρικού Λιμένα Κρουαζιέρας από δύο διαφορετικά σημεία εισόδου-εξόδου, ενώ βρίσκεται σε στάδιο προετοιμασίας  και ο Γ΄ Σταθμός Επιβατών Κρουαζιέρας, ο οποίος θα εξυπηρετεί τα κρουαζιερόπλοια της περιοχής της Ακτής Μιαούλη. Ο τομέας κρουαζιέρας έχει τεθεί άλλωστε στο κέντρο ενδιαφέροντος του ΟΛΠ Α.Ε. με συνεχείς αναβαθμίσεις και αισθητικές παρεμβάσεις, ώστε μαζί και με τη νέα επέκταση των προβλήτων του, να μετατραπεί από πλευράς θέσεων ελλιμενισμού και εξυπηρέτησης επιβατών, στο πιο σημαντικό λιμάνι κρουαζιέρας της Eλλάδας, αλλά και της Μεσογείου.
-Αλλά και συνολικότερα, ο στόχος προσέλκυσης της κρουαζιέρας αναδεικνύεται σε εθνική προτεραιότητα, καθώς υπάρχει μεγάλο πεδίο ανάπτυξης με προοπτική  μεγάλου αριθμού τουριστών και εσόδων.
-Για τον καλύτερο συντονισμό έχει ήδη προταθεί η δημιουργία μιας ειδικής αρχής ή εταιρείας διαχείρισης κρουαζιέρας με μετόχους τα λιμάνια, τους οργανωτές κρουαζιέρας και τις εταιρείες  που υποστηρίζουν την κρουαζιέρα.

Κωνσταντίνος Σπηλιόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος ΕΡΓΟΣΕ: Προτεραιότητα στη σύνδεση με τα βασικά λιμάνια της χώρας
Από τη δική του πλευρά, ο κ. Κωνσταντίνος Σπηλιόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, αναφέρθηκε στους άμεσους στόχους της εταιρείας, που είναι  η σύνδεση των λιμανιών με το σιδηροδρομικά δίκτυο και μάλιστα το συντομότερο δυνατό, ώστε να αποκομίσει η Ελλάδα τα μέγιστα οφέλη από τις ευρωπαϊκές μεταφορές. Σε αυτό το πλαίσιο η ολοκλήρωση του ΠΑΘΕ/Π έως το 2017 αποτελεί ταυτόχρονα δέσμευση και εθνικό στόχο. Πρόσφατα εξάλλου ξεκίνησε τη λειτουργία της και η σύνδεση 17 χλμ δικτύου με τον ΟΛΠ, με τα πρώτα εμπορεύματα να μεταφέρονται ήδη σιδηροδρομικώς. Η μεταφορά εμπορευμάτων από την Άπω Ανατολή προς την Ευρώπη μέσω του ΟΛΠ έχει υπολογιστεί ότι θα «κερδίζει» συνολικά 11 ημέρες, γεγονός που δημιουργεί τεράστια οφέλη για τις εταιρείες και κατ’επέκταση την Ελλάδα. Αναμένεται και η ολοκλήρωση της σύνδεσης του σιδηροδρόμου με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (5 χλμ) και με το Θριάσιο Πεδίο, όπου έχει ήδη ξεκινήσει η Β’ φάση του έργου, το οποίο και αναμένεται να ολοκληρωθεί ως τα μέσα του 2016.
Επίκειται και η σύνδεση του σιδηροδρόμου με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, με την ολοκλήρωσή της να υπολογίζεται για το Σεπτέμβρη του 2014. Η εν λόγω σύνδεση εκτιμάται ότι θα προσφέρει έναν ταχύτατο εμπορικό δίαυλο με τη Μαύρη Θάλασσα και τα Βαλκάνια, λόγω και της υπερφόρτωσης των Δαρδανελίων.

Οι μελέτες για το Λαύριο που καθυστερούν και τα Σεπόλια
Σε ότι αφορά  τις «δευτερεύουσες» συνδέσεις με τα λιμάνια Λαυρίου και Πάτρας έχουν ήδη ξεκινήσει αντίστοιχες μελέτες.  Ειδικότερα σε ότι αφορά τις μελέτες της β΄ φάσης για την επέκταση του προαστιακού στο Λαύριο, ο κ. Σπηλιόπουλος, ανέφερε ότι ενώ είναι έτοιμες, καθυστερούν, στο πλαίσιο της γνωστής  διάστασης απόψεων με τον  ΟΣΕ που θεωρεί το έργο ακριβό. Για να προσθέσει, ότι την ανάγκη προώθησης του συγκεκριμένου έργου που εντάσσεται στα διευρωπαϊκά δίκτυα υποστηρίζει και ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Επιδιώκεται επίσης η ένταξη στο ΣΕΣ(νέο ΕΣΠΑ) και της σιδηροδρομικής σύνδεσης με το λιμάνι  της Καβάλας. Τέλος, στο πλάνο σιδηροδρομικών έργων που ανέπτυξε ο κ Σπηλιόπουλος, περιλαμβάνεται και η υπογειοποίηση των Σεπολίων.

Σπύρος Δανέλλης, Ευρωβουλευτής - Μέλος Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού ΕΚ: Επιλέξιμα για χρηματοδότηση έργα μέσω  του Ταμείου «Συνδέοντας την Ευρώπη»  
Σε γραπτή εξάλλου παρέμβασή του, ο ευρωβουλευτής – Μέλος της  Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του ΕΚ Σπύρος Δανέλλης, ανέφερε, ότι το νεοσύστατο  Ταμείο «Συνδέοντας την Ευρώπη» θα στηρίξει έργα κοινού ενδιαφέροντος που αποσκοπούν στην επίτευξη των στόχων που καθορίζονται στις κατευθυντήριες γραμμές για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών(ΔΕΔ-Μ). Ενώ όμως τα ΔΕΔ-Μ εστίαζαν παραδοσιακά στο σιδηρόδρομο είναι πλέον δυνατή η αξιοποίησή τους για τη χρηματοδότηση και άλλων μεταφορικών υποδομών, όπως επιβατικές υποδομές στα λιμάνια και στις συνδυασμένες μεταφορές. Επιλέξιμα έργα, αποτελούν επίσης οι Λεωφόροι της Θαλάσσης (Motorways of the Sea) που αφορούν την επιδότηση της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων όπου δημιουργείται επιπρόσθετη ευρωπαϊκή αξία και όπου συμμετέχουν τουλάχιστον δύο κράτη μέλη.
         

Κονδύλια και για τηλεματικές εφαρμογές
Κονδύλια θα υπάρχουν επίσης για τις λεγόμενες τηλεματικές εφαρμογές που αφορούν νέες τεχνολογίες σε όλους τους κλάδους των μεταφορών, από τo σύστημα σηματοδότησης ETCS στον σιδηρόδρομο μέχρι το πλέγμα τεχνολογιών SESAR που θα μεταμορφώσει τη διαχείριση εναέριας κυκλοφορίας και θα διευκολύνει την εφαρμογή του φιλόδοξου προγράμματος του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού. Από το Ταμείο «Συνδέοντας την Ευρώπη», θα γίνει εφεξής δυνατή η χρηματοδότηση λιμενικών, αερολιμενικών και άλλων υποδομών της περιοχής του Ηρακλείου, ενώ το Κεντρικό Δίκτυο που οριοθετεί ο νέος Κανονισμός για τα ΔΕΔ, περιελάμβανε εξαρχής την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, καθώς και τα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας. Ο σχετικός κανονισμός προσδιορίζει τις προδιαγραφές και τα ποσοστά συγχρηματοδότησης του συνολικού ποσού 23 δις. ευρώ.

Πέτρος Σκουλικίδης, Πρόεδρος ΠΣΧΕΜ: Να μπει προστιθέμενη αξία στις μεταφορές εξ Ανατολών
Την ανασυναρμολόγηση φορτίων από την Άπω Ανατολή εντός της Ελλάδος, όπως γίνεται στην Τσεχία και την Ουγγαρία, ώστε να αυξηθεί η αξία των προσφερόμενων υπηρεσιών της χώρας στις μεταφορές, πρότεινε ανάμεσα σε άλλα ο κ. Πέτρος Σκουλικίδης, πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδικάτου Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών.  Ο πρόεδρος του ΠΣΧΕΜ πρότεινε επίσης μείωση της φορολογίας για τα χερσαία οχήματα, αλλά και επιδοτήσεις στο πλαίσιο του ΣΕΣ για φυσικό αέριο και ηλεκτροκίνηση και στα φορτηγά, ώστε να μειωθεί και το «αποτύπωμά» τους.

Συνοψίζοντας τους λόγους οι οποίοι καθιστούν τον τομέα των χερσαίων μεταφορών μη ανταγωνιστικό, ο κ. Σκουλικίδης ανέφερε: Την αυξημένη φορολογία στην Ελλάδα για τα χερσαία οχήματα, η οποία φθάνει το 26%, την ώρα που οι ανταγωνιστές σε Βουλγαρία και Κύπρο φορολογούνται με μόλις 10%. Επιπλέον η  Ελλάδα έχει το πιο ακριβό πετρέλαιο στην Ευρώπη, αλλά και πανάκριβα διόδια. Μια πλήρης διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη της τάξης των 42 ευρώ το 2005, έχει πλέον εκτοξευθεί στα 204 ευρώ, ήτοι αύξηση πάνω από 400%.

Αντίστοιχα, μια διαδρομή που στον  Έλληνα μεταφορέα κοστίζει 1500 ευρώ στον Βούλγαρο, κοστίζει 250 ευρώ. Το κόστος εργασίας των οδηγών στην Ελλάδα είναι πολύ πιο υψηλό σε σχέση με τη Βουλγαρία και Ρουμανία, όπως επίσης και οι ασφάλειες που είναι υπερδιπλάσιες. Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με την κρίση αντανακλώνται στους τζίρους των μεταφορέων οι οποίοι από  το 2009 μέχρι σήμερα παρουσιάζουν πτώση 50%. Παράλληλα, «οργιάζει» η παράνομη μεταφορά.

Το μόνο που φαίνεται ότι μπορεί να  αναθερμάνει ουσιαστικά την αγορά είναι οι εμπορευματικές ροές από την Ανατολή μέσω Πειραιά. Γι΄αυτό και πρέπει να γίνεται ανασυναρμολόγηση φορτίων από την Άπω Ανατολή εντός της Ελλάδος στα πρότυπα της Τσεχίας και Ουγγαρίας, ώστε να αυξηθεί η αξία των προσφερόμενων υπηρεσιών της χώρας στις μεταφορές.

          
Κακό «ταιμινγκ» για την απελευθέρωση
Σε σχέση με την απελευθέρωση του χώρου ο κ. Σκουλικίδης την χαρακτήρισε ως «άκαιρη» γιατί υλοποιήθηκε σε μία περίοδο κατά την οποία οι μεταφορείς δεν έχουν δουλειά. Επομένως δεν υπάρχει ερέθισμα προκειμένου  να δραστηριοποιηθεί κανείς επαγγελματικά σε αυτόν τον τομέα.  Ανέφερε επίσης, ότι ενώ η Ευρώπη έχει μία υπεροψία απέναντι στο φορτηγό, ενισχύοντας σημαντικά  το τραίνο, το φορτηγό συνεχίζει να κατέχει  την μερίδα του λέοντος στην μεταφορά. Ειδικά στην Ελλάδα  το 80% των εμπορευμάτων στην Ελλάδα συνεχίζουν να μεταφέρονται με ΙΧ ενώ στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό είναι μόλις 20%.

Ειρήνη Γκιάλα Χάδιαρη-Γκιάλα, αντιπρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics: Ανοίγει η αγορά Logistics
Από τη δική της πλευρά η κ  Ειρήνη Χάδιαρη-Γκιάλα, αντιπρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics αναφερόμενη στο Σχέδιο Νόμου για το εθνικό σχέδιο  Logistics που βρίσκεται  στην τελική φάση  επεσήμανε ότι με τον καθορισμό των σχετικών όρων και κανονισμών θα «ανοίξει» η αγορά, δημιουργώντας πλήθος νέων θέσεων εργασίας. Κάτι, το οποίο αν είχε γίνει πριν από χρόνια θα αποτελούσε σημαντικό πλεονέκτημα  στη σημερινή κρίση.  Με αυτό το σκεπτικό είναι καλό έγκαιρα να αντιμετωπιστεί και ένα αντίστοιχο σχέδιο για City Logistics.

Αναστάσιος Μάνος,Logistics &  Τerminal Manager της ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ: Παρακολούθηση φορτίων μέσω GPS
Ο κ. Αναστάσιος Μάνος,Logistics &  Τerminal Manager της ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ, αναφέρθηκε στην εμπειρία του ομίλου στις μεταφορές,  με την υλοποίηση  πλέον πλήθους συνδυασμένων μεταφορών μεγάλων φορτίων.  Οι μεταφορές αυτές στην Ελλάδα αφορούν συνολικά 6 λιμάνια και υλοποιούνται με καινοτομικό τρόπο, καθώς ο όμιλος παρακολουθεί πλήρως το στόλο του μέσω GPS, γνωρίζοντας αναπάσα στιγμή τι συμβαίνει στα φορτηγά και τα φορτία τους στο δρόμο.



ypodomes.com