Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2014

Αφιέρωμα στον Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμου Λάρισας. Αφιέρωμα στον σιδηρόδρομο της καρδιάς τους.

Οι 251 σήμερα νοσταλγοί “φίλοι του Σιδηροδρομου” μαζί με τα μέλη του Πολιτιστικού Κέντρου Σιδηροδρομικών Λάρισας δημιούργησαν την εστία τους και έθεσαν πρωτεύοντα στόχο τη μέριμνα για την αποτύπωση και την διάσωση σιδηροδρομικού υλικού που παρουσιάζει ενδιαφέρον τόσο από πλευράς αρχαιολογίας όσο και αρχιτεκτονικής.


Ξεκινώντας αρχικά από δύο σφυρίχτρες και ένα καπέλο, τα μέλη του Συλλόγου έχουν συγκεντρώσει σήμερα περισσότερα από 2000 σπάνια αντικείμενα συλλεκτικής αξίας που διακοσμούν τους χώρους του μουσείου. Ο επισκέπτης θα μπορέσει να θαυμάσει από κοντά διάφορα χρηστικά αντικείμενα, εργαλεία, εξαρτήματα αλλά και ρουχισμό παλαιότερων εποχών.

Ένας από τους πολυπόθητους στόχους του Συλλόγου είναι να περατωθεί η δημιουργία υπαίθριου μουσειακού πάρκου στον αύλειο χώρο του Σ.Σ. Λάρισας που βρίσκεται απέναντι από το μουσείο. Η αρχή έχει γίνει. Σε συνεργασία με τον ΟΣΕ, το Πολιτιστικό Κέντρο Σιδηροδρομικών και το Δήμο Λαρισαίων, δύο σπάνιες και μοναδικές στην Ελλάδα ατμομηχανές της μετρικής γραμμής επέστρεψαν στις ρίζες της πλούσιας σιδηροδρομικής ιστορίας της Λάρισας.

Η με κωδικό αριθμό 72, μοναδική στο είδος της στο δίκτυο του ΌΣΕ, του γερμανικού οίκου FRIEND GRUPP κατασκευής του 1935 και βάρους 19,5 τόνων στην πλατεία του σιδηροδρόμου και η άλλη με κωδικό αριθμό 54, μια από τις μεγαλύτερες ατμομηχανές δρομολογίων, του ελβετικού οίκου SLM WINTER THUR, κατασκευής του 1911 και βάρους 32 τόνων, τοποθετήθηκε στον αύλειο χώρο του Σ.Σ. Λάρισας. Στον ίδιο χώρο ακόμη έχουν τοποθετηθεί επάνω σε γραμμή με σκάρα και έρμα από σκύρα μια παλαιά δρεζίνα με τα παρελκόμενά της και ένα κωπήλατο βαγονέτο. 
Ο εμπλουτισμός του Σιδηροδρομικού Μουσείου και  με άλλα αντικείμενα συνεχίζεται. Μια επίσκεψη στο Σιδηροδρομικό Μουσείο Λάρισας δίνει την ευκαιρία στους μεγάλους να αναπολήσουν νοσταλγικά ταξίδια του παρελθόντος και στους μικρούς να γνωρίσουν και να αγαπήσουν το τρένο.

 Ακόμα στις προθήκες του Μουσείου υπάρχουν:

Ελβετικός τηλέγραφος του 1870, γαλλικά ακυρωτικά μηχανήματα, αριθμομηχανές, μαγνητικά τηλέφωνα και χειροκίνητα καβουρντιστήρια, ρολόγια και ταχύμετρα, φανάρια ασετιλίνης, θυέλλης  (πετρελαίου), φανοί ηλεκτρικοί και αλλαγής τροχιάς, στολές και καπέλα προσωπικού Σταθμού και κινήσεως  σφυρίχτρες, καραμούζες, ερυθρές σημαίες, ωρολόγια τσέπης και τοίχου, τσιμπίδες ακύρωσης εισιτηρίων, σήματα, σηματοδότες, εισιτηριοθήκες, μονωτήρες, διάφορα κλειδιά μηχανοεργοστασίων, γραμμής, φυλάκων κλπ.
Επίσης στις βιτρίνες των χώρων του μουσείου συγκαταλέγονται και άλλα σπάνια εκθέματα.
Εντυπωσιακά είναι τα δύο συλλεκτικά πορσελάνινα πιάτα από τα βαγκόνλι του θρυλικού τρένου Orient Express” στα οποία είχε γευματίσει ο Ηρακλής Πουαρό και οι 12 “ύποπτοι” το τηλεφωνικό κέντρο των Γερμανών  καθώς και κάποιες  σπάνιες εκδόσεις της βιβλιοθήκης Ελλήνων Σιδηροδρομικών από το 1926. 

Στους διαδρόμους του κτιρίου εκτίθενται και μια σειρά από ασπρόμαυρες αναμνηστικές φωτογραφίες παλαιότερων δεκαετιών με στιγμιότυπα από το έργο και την καθημερινή ζωή των Λαρισαίων Σιδηροδρομικών των ΣΕΚ (ΟΣΕ), σιδηροδρομικοί  Σταθμοί Ν. Λάρισας, ατμομηχανές,' αυτοκινητάμαξες, φορτηγά βαγόνια, χάρτες κλπ.

                                Χρειάζονται στήριξη

Το σημαντικό έργο που επιτελεί  ο Σύλλογος φίλων Σιδηροδρόμου Λάρισας όπως και αυτός της Λέσχης σιδηροδρομικών Λάρισας, χρειάζονται την στήριξη όλων. Πρωτοβουλίες και δράσεις τέτοιου μεγέθους δεν πρέπει να σταματήσουν. Οικονομική κρίση δεν πρέπει να σταθεί εμπόδιο στην διάσωση και διατήρηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.  Με μπροστάρη τον ΟΣΕ σε συνεργασία με άλλους φορείς να σταθούν πλάι σε αυτούς τους ανθρώπους και να τους στηρίξουν στην προσπάθεια που καταβάλουν για να σώσουν ότι ο χρόνος καταστρέφει και ότι πολύτιμο έχει μείνει από την  ιστορία του σιδηροδρόμου..

 Φωτογραφικά στιγμιότυπα  που πήραν τα «Σ.Ν» από την πρόσφατη επίσκεψη τους στο Πολιτιστικό Κέντρο Σιδηροδρομικών Λάρισας