Από στραπάτσο σε στραπάτσο ο Ρουμάνος «μνηστήρας» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ο επιχειρηματίας Gruia Stoica, που ελέγχει τον όμιλο Grampet, ο οποίος μέσω της θυγατρικής GFR εξεδήλωσε αρχικό ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δεν κατάφερε να εξαγοράσει το 75% της κρατικής σιδηροδρομικής εταιρείας της Κροατίας, ΗΖ Cargo.
Ο Gruia Stoica, αφεντικό της GrampetΕίναι η δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες που ο Ρουμάνος επιχειρηματίας αποτυγχάνει να εξαγοράσει σιδηροδρομική εταιρεία, καθώς κάτι αντίστοιχο συνέβη με τη ρουμανική CFR Marfa (επίσης κρατική).
Αυτό που ανησυχεί το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων είναι ότι και στους δύο διαγωνισμούς, ο όμιλος Grampet είχε ανακηρυχθεί πλειοδότης, αλλά στην τελική ευθεία οι διαπραγματεύσεις οδηγήθηκαν σε ναυάγιο.
Οι κυβερνήσεις τόσο της Ρουμανίας όσο και της Κροατίας δεν κατάφεραν να τα βρουν με το Ρουμάνο επιχειρηματία, με αποτέλεσμα την ακύρωση των διαγωνισμών, παρ' όλο που αναζητούσαν εισπρακτικά έσοδα.
Αναλυτικότερα, η συμφωνία εξαγοράς της ΗΖ Cargo αφορούσε, από πλευράς του ομίλου Grampet, την κάλυψη δανείων 105 εκατ., άμεσα έσοδα 30 εκατ. στο κράτος, 20 εκατ. σε επενδύσεις στην εταιρεία και 10 εκατ. για λοιπά περιουσιακά στοιχεία, ήτοι σύνολο 165 εκατ.
Ωστόσο, κατά τη διάρκεια των τελικών διαπραγματεύσεων, ο ρουμανικός όμιλος Grampet διατύπωσε ενστάσεις, σχετικά με διάφορα δικαιώματα ιδιοκτησίας, για την οικονομική σχέση μεταξύ της ΗΖ Cargo και της θυγατρικής AGIT, αλλά και για το χρέος της ΗΖ Cargo (αυξήθηκε κατά 2-7 εκατ. μεταξύ Σεπτεμβρίου και Δεκεμβρίου 2013).
Το κύριο σημείο τριβής στις διαπραγματεύσεις ήταν το πακέτο αποζημιώσεων, ύψους 30 εκατ., που εκτιμάτο ότι θα ελάμβαναν οι 1.500 εργαζόμενοι της ΗΖ Cargo, συμπεριλαμβανομένων πολλών πρώην στρατιωτικών από τον πόλεμο του 1991-95!
Εξαιτίας των καθυστερήσεων στις διαπραγματεύσεις, η προθεσμία εντός Δεκεμβρίου, που είχε ο όμιλος Grampet για να υποβάλει τραπεζικές εγγυήσεις, χάθηκε (κάτι αντίστοιχο συνέβη και στην περίπτωση της CFR Marfa). Ετσι, η ιδιωτικοποίηση ακυρώθηκε από την κυβέρνηση.
Υπενθυμίζεται ότι ο ρουμανικός όμιλος διεκδικεί την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την οποία έχουν επίσης εκδηλώσει ενδιαφέρον οι γαλλικοί (SNCF) και ρωσικοί (RZD) σιδηρόδρομοι.
Αρκετοί στην κυβέρνηση και το υπουργείο Μεταφορών θεωρούν ως φαβορί τους Γάλλους, εφ' όσον καταθέσουν δεσμευτική προσφορά. Πάντως και οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι θεωρούνται «τεράστιο» μέγεθος (θέλουν πακέτο με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ τον ΟΛΘ). Για παράδειγμα, στην Ελλάδα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ διακινεί ετησίως περί τους 13-15 εκατ. επιβάτες και 3,5-4,5 εκατ. τόνους εμπορευμάτων. Αντίστοιχα, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία του 2013, διακίνησαν 1,08 δισ. επιβάτες και 1,2 δισ. τόνους εμπορευμάτων.
ΦΩΤΗΣ ΦΩΤΕΙΝΟΣ