Σεβαστοί πολίτες, το τελευταίο διάστημα έγινε συχνή η εμφάνιση... αρκούδων στα όρια της πόλης μας. Παράκληση, αν δείτε καμιά, πάρτε αμέσως τηλέφωνο στη διοίκηση!!!.
Η ανακοίνωση ήταν αναρτημένη σε τρία-τέσσερα σημεία του δρόμου που περπατούσαμε, αναζητώντας κάποια καφετέρια. Εκεί στο υψόμετρο των 800 μέτρων, στη μικρή πόλη Βισοκογκόρναγια.
Είχαμε «ξεστρατίσει» με μια ομάδα συναδέλφων από τη Γερμανία και την Ισπανία, περί τα 500 μέτρα από το... βαγόνι μας!
Μέσα σε αυτό περάσαμε δύο 24ωρα - εκεί είχαμε φαγητό, ύπνο, ξεκούραση στην αποστολή μας να δούμε από κοντά το περίφημο σιδηροδρομικό τούνελ του Κουζνετσόφ.
Το μοναδικό σημείο σύνδεσης δύο πλευρών των απέραντων βουνών στην τρομακτικής έκτασης περιοχή της ρωσικής Απω Ανατολής. Το τούνελ που πήρε την ονομασία του από τον αρχιτέκτονα, ο οποίος έβαλε τα σχέδια πριν ακόμα από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, αποτέλεσε το μοναδικό πέρασμα από την ενδοχώρα προς ένα δεύτερο λιμάνι στη θάλασσα της Ιαπωνίας, εκτός του γνωστού Βλαδιβοστόκ. Στο λιμάνι Σοβιέτσκαγια Γκάβαν, αρχικά και στο Βάνινο στη συνέχεια.
Ο πρόεδρος των ρωσικών σιδηροδρόμων Βλαντίμιρ Γιακούνιν.
Η μεγαλύτερη στον κόσμο
Ολα αυτά στην τεράστια περιοχή του Αμούρ. Είναι γνωστή η μεγαλύτερη σιδηροδρομική γραμμή στον κόσμο, η επονομαζόμενη Μπαϊκάλ (Βαϊκάλη) -Αμούρσκαγια - Μαγκιστράλ(ΜΠΑΜ). Εκεί, λοιπόν στη Βισοκογκόρια, μεταφερθήκαμε με πρόσκληση των ρωσικών σιδηροδρόμων και την πλήρη συνδρομή των βαγονιών τους, για να δούμε από κοντά το νέο τούνελ του Κουζνετσόφ.
Ενα σύγχρονο έργο με δύο κατευθύνσεις που ολοκληρώθηκε το 2012 και στοίχισε 60 δισ. ρούβλια (2 δισ. δολ.). Μέσα από το νέο άνοιγμα μεταφέρονται πλέον 29,7 εκ. τόνοι φορτίων τον χρόνο. Οι ανηφόρες στο υψόμετρο που φτάνουν μέχρι 12-14% εμπόδιζαν τη μεταφορά μεγάλων συρμών, αυτοί κόβονταν στα δύο ώστε να γίνει το πέρασμα από το παλιό, στενό τούνελ, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος, έως ένα 24ωρο ανά φορτίο.
Το περίφημο τούνελ του Κουζνετσόφ, το μοναδικό πέρασμα από την ενδοχώρα στη θάλασσα της Ιαπωνίας. Με τη διαπλάτυνσή του θα μεταφέρονται πλέον 30 εκατ. φορτίων τον χρόνο, ενώ το κάθε δρομολόγιο θα συντομεύεται κατά 24 ώρες.
Ετσι η ανάπτυξη της περιοχής, η ζωή της οποίας δεν λογιζεται χωρίς τη συνεχή λειτουργία των σιδηροδρόμων, γνωρίζει πλέον νέες δόξες.
Στα χίλια και πλέον χιλιόμετρα που διανύσαμε με το τρένο πάνω στα βουνά, νιώθεις μια απεραντοσύνη να σε κυριεύει. Ψηλά, πυκνή βλάστηση, στον τεράστιο ποταμό Αμούρ και τους παραποτάμους του, χιλιάδες ξωτικά πουλιά βρίσκουν καταφύγιο και τροφή, οι βουνοπλαγιές προσφέρονται για τον λεγόμενο «εξτρίμ τουρισμό», με αληθινό ωστόσο τον υπαρκτό κίνδυνο για τους άμαθους στο ζωικό βασίλειο της περιοχής.
Και στο κατέβασμα, στην πόλη του Αμούρ, όπου εκείνες τις μέρες του φθινοπώρου που βρεθήκαμε εκεί ο ποταμός που έρχεται από χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά και αποτελεί φυσκό σύνορο με την Κίνα, είχε πλημμυρίσει παρασέρνοντας στο διάβα του το σύνολο των κτιρίων της κάτω πόλης.
ου τμήματος που βρίσκεται στην ηπειρωτική πλευρά της μεγάλης γέφυρας των 4,5 χιλιομέτρων.
Μια γέφυρα που υπάρχει από την εποχή του πολέμου και αποτελούσε τη μοναδική σύνδεση των λιμανιών με την ενδοχώρα. Από εκεί δεν σταμάτησε ούτε μια μέρα η τροφοδοσία, παρά τη σκληρότητα των μαχών με τους Ιάπωνες μιλιταριστές, συμμάχους του Χίτλερ.
Στο λιμάνι Βάνινο, βόρεια από το Βλαδιβοστόκ, φθάνουν κυρίως ξυλεία, κάρβουνο, μαζούτ και μέταλλα για τις βιομηχανίες της Ασίας.
Στο Χαμπάροφσκ, την πρωτεύουσα της περιοχής, παρά τις πλημμύρες, τις μεγαλύτερες των τελευταίων 50 χρόνων, στις όχθες του ποταμού Αμούρ, επισκεφθήκαμε τον μουσειακό χώρο των σιδηροδρόμων, ένα ανοικτό πάρκο με μηχανές και ράγες... προπολεμικές, υλικά που θα άντεχαν ακόμα άλλα τόσα χρόνια.
Ενα από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά της πρώιμης σοβιετικής βιομηχανίας μηχανοκατασκευών.
Ο χώρος στον οποίο βρεθήκαμε αποτελεί τη συνένωση των δύο τεράστιων σιδηροδρομικών αρτηριών, του ΜΠΑΜ, όπως αναφέραμε και του ΤΡΑΝΣΙΜΠ (Υπερσιβηρικού).
Από τις αρχές του 20ού αιώνα, πριν από την Οκτωβριανή Επανάσταση υπήρχει το μεγαλεπήβολο σχέδιο ανάπτυξης της περιοχής αυτής. Οι πρώτες προσπάθειες έφεραν τη διάνοιξη του σιδηροδρόμου μέχρι τη λίμνη Βαϊκάλη, στην Κεντρική Σιβηρία.
Από εκεί και μέχρι τα παράλια της Απω Ανατολής απέμεναν άλλες πέντε χιλ. χιλιόμετρα, όχι μόνο ανατολικά αλλά και βόρεια και νότια! Πολλοί έχουν ακούσει για τον Υπερσιβηρικό(ΤΡΑΝΣΙΜΠ), που φτάνει μέχρι το... Πεκίνο.
Αλλες δύο γραμμές του, όμως, διασχίζουν σε όλο το μήκος την Ανατολική Σιβηρία και την Απω Ανατολή, συνδέονται σε μία-δύο εισδοχές με το ΜΠΑΜ, έως ότου φθάσουν στα λιμάνια του Βάνινο και Σοβιέτσκαγια Γκάβαν, στο κέντρο της θάλασσας, στο Βλαδιβοστόκ, 800 χιλιόμετρα νοτιότερα και μένει ακόμα η πιο εξωτική απ΄ όλες τις περιοχές εκεί, η χερσόνησος της Καμτσάτκα, μια γραμμή 1.500 χιλιόμετρα από το Χαμπάροφσκ!
Πίσω και πάνω από αυτή βρίσκεται πλέον ο Βερίγγειος πορθμός...
Το Χαμπάροφσκ αν και βρίισκεται στον ίδιο γεωγραφικό παράλληλο με τη Μόσχα, μας εξηγεί ο Ολεγκ Τκατσόφ, γενικός διευθυντής του λιμανιού στο Βάνινο, ωστόσο επειδή δεχόμαστε τον χειμώνα την επίδραση της παγωνιάς από τη Σιβηρία, από τα μέσα του Οκτώβρη μέχρι τον Μάρτιο έχουμε... σταθερές θερμοκρασίες που κυμαίνονται από -40 έως -53 βαθμούς!!
Το λιμάνι αυτό ήταν το μόνο που λειτουργούσε και στη διάρκεια του πολέμου αφού το Βλαδιβοστόκ είχε καταληφθεί από τους Γιαπωνέζους.
Τα σοβιετικά τερματικά
Εως σήμερα λειτουργούν τα παλιά σοβιετικά τερματικά τα οποία μεταφέρουν κυρίως ξυλεία, κάρβουνο, μαζούτ, μέταλλα στην Ιαπωνία, την Κίνα, τη Νότια Κορέα. «Τη δεκαετία του '90, λέει ο Τκατσόφ, οι εξαγωγές μειώθηκαν στα 6 εκ. τόνους τον χρόνο, το 2014 έχουμε πλάνο να ανέβουμε στα 9 εκ. τόνους και το 2020 να πιάσουμε τα 20 εκ. Οι τρεις βιομηχανικές ''τίγρεις'' της περιοχής και άλλες τόσες που ακολουθούν, εγγυώνται χρυσές δουλιές για τους εξαγωγικούς φορείς της Απω Ανατολής». Αν οι τεχνολογίες φέρουν ακόμα πιο κοντά και τις αχανείς περιοχές της Ανατολικής Σιβηρίας τότε, όπως λένε πολλοί επιστήμονες, η Ασία είναι ο γίγας που ξυπνά με γοργούς ρυθμούς και μπορεί να κυριαρχεί στα τέλη του αιώνα που διανύουμε.
Η Ευρώπη, από εκεί φαντάζει ως ένας κόσμος πολύ μικρός, σχεδόν ασήμαντος.
Οχι γεωγραφικά, σημασιολογικά. Προοπτικά, οικονομικά. Η μεταφορά τεχνολογιών στην Ασία πριν από 30 χρόνια, έφερε μια εκτίναξη στην ανάπτυξη των χωρών αυτής, αρχικά υποτυπώδη, με χαμηλό επίπεδο ανταγωνισμού, εκτός της Ιαπωνίας, ωστόσο, η ζωή δείχνει ότι οι κοινωνίες εκεί εξελίσσονται.
Βλαντίμιρ Γιακούνιν
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κομμάτι από τα σχέδιά μας
«Μας ενδιαφέρουν οι σιδηρόδρομοι της Ελλάδας αλλά ξεκαθαρίζω πως δεν θα αγοράσουμε τίποτα αν δεν συμφέρει». Με τη φράση αυτή ο πρόεδρος των ρωσικών σιδηροδρόμων, Βλαντίμιρ Γιακούνιν, δίνει το στίγμα του ενδιαφέροντος της Μόσχας για την επικείμενη ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Με αποκλειστική δήλωσή του στην «Οικονομία», ο Ρώσος αξιωματούχος διευκρινίζει πως «είμαστε οι πρώτοι που προωθήσαμε την ιδέα δημιουργίας διαδρόμων μεταφοράς». Σήμερα γι΄αυτό μιλάνε οι εκπρόσωποι όλων των μεγάλων χωρών. Και ο καθένας περικλείει στην ιδέα αυτή και κρατικά, γεωπολιτικά ενδιαφέροντα. «Η Ελλάδα αποτελεί τμήμα του ευρωδιαδρόμου μεταφορών στον άξονα Βορράς-Νότος και είναι λογικό το ενδιαφέρον μας για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους», εξηγεί ο Β. Γιακούνιν. «Ωστόσο, εσείς ιδιωτικοποιείτε μόνο το επιχειρησιακό τμήμα χωρίς κύρια περιουσιακά στοιχεία», λέει. Και βέβαια μέγα πρόβλημα παραμένει το χρέος που ανέρχεται στα 800 εκατ. ευρώ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΑΤΣΟΣ
"Εθνος"