της Μάρως Τσαντήλα
Θετική εξέλιξη για το μέλλον της ΕΡΓΟΣΕ αποτελεί απόσυρση από το ΥΠΟΜΕΔΙ διάταξης που περιλαμβάνονταν στο σχέδιο νόμου για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ. Με εργολαβία σκούπα κλείνουν τα μέτωπα στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε 3,5 ώρες με το τρένο, αλλά από το 2017, υπόσχεται η ΕΡΓΟΣΕ η οποία κλείνει σιγά – σιγά τα προβλήματα που υπάρχουν στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας με την δέσμευση πως σε τρία χρόνια αυτός θα είναι έτοιμος με διπλή, ηλεκτροκινούμενη γραμμή υψηλών ταχυτήτων σε όλο του το μήκος.
Οι μεγάλες εργολαβίες που βρίσκονται σε εξέλιξη προχωρούν ικανοποιητικά, ενώ τις επόμενες μέρες αναμένεται και η υπογραφή της σύμβασης – σκούπας που υπολείπεται και θα έχει ως αντικείμενο την διευθέτηση όλων των εργασιών που έχουν απομείνει από προηγούμενα έργα.
Την ίδια ώρα θετική εξέλιξη για το μέλλον της ίδιας της ΕΡΓΟΣΕ αποτελεί η απόσυρση από το ΥΠΟΜΕΔΙ της διάταξης που περιλαμβάνονταν στο σχέδιο νόμου για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ και επέτρεπε σε ιδιώτες να αναλαμβάνουν την εποπτεία της υλοποίησης των σιδηροδρομικών έργων.
Μέσα στον Οκτώβριο η υπογραφή της εργολαβίας 415 εκατ. στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός
Θέμα ημερών είναι η υπογραφή της μεγάλης εργολαβίας - σκούπα με την οποία θα υλοποιηθούν όλα τα έργα που άφησαν πίσω τους οι προηγούμενες εργολαβίες, εξ ου και ο χαρακτηρισμός σκούπα, στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα - Θεσσαλονίκη.
Την επόμενη εβδομάδα η σύμβαση Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας θα συνεδριάσει για να δώσει το «πράσινο φως» στη σύμβαση η οποία στη συνέχεια θα προωθηθεί στη Βουλή προκειμένου να λάβει και την έγκριση της εθνικής αντιπροσωπείας ώστε να ακολουθήσει η υπογραφή της, κάτι που αναμένεται να συμβεί εντός Οκτωβρίου.
Πρόκειται για σημαντικό έργο που περιλαμβάνει το σύνολο των εργασιών που δεν υλοποιήθηκαν από τις έξι εργολαβίες που έγιναν στο συγκεκριμένο τμήμα τα προηγούμενα χρόνια και κάποιες εξ αυτών βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη. Στο πλαίσιο της εργολαβίας αυτής πρόκειται να γίνει και η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 415 εκατ. ευρώ και η διάρκεια των εργασιών έχει οριστεί σε 36 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ - J&P ΑΒΑΞ - TΕΡΝΑ έχει αναδειχθεί προσωρινός μειοδότης του έργου προσφέροντας έκπτωση 8,5%.
Πλήρως ηλεκτροκινούμενη η γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη
Με την ολοκλήρωση των έργων, δηλαδή στο τέλος του 2016, υπό την προϋπόθεση ότι θα τηρηθούν οι συμβατικοί χρόνοι, ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας θα είναι πλήρως ηλεκτροκινούμενος.
Σήμερα η έλλειψη ηλεκτροκίνησης στο σύνολο της γραμμής Αθηνών - Θεσσαλονίκης προκαλεί σοβαρό πρόβλημα στην κίνηση των συρμών, καθώς στο τμήμα έως τον Δομοκό κινούνται ντιζελοκίνητες μηχανές και στο υπόλοιπο τμήμα, έως τη Θεσσαλονίκη, ηλεκτροκίνητες.
Τα έργα που εκτελούνται στο τμήμα Τιθορέα - Δομοκός σε συνολικό μήκος 106 χιλιομέτρων περιλαμβάνουν την κατασκευή νέας διπλής γραμμής υψηλών ταχυτήτων με σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, τηλεπικοινωνίες και ηλεκτροκίνηση, η οποία θα αντικαταστήσει την υφιστάμενη μονή γραμμή, φτωχών γεωμετρικών χαρακτηριστικών, μήκους 122 χιλιομέτρων.
Η υλοποίηση των έργων που απομένουν στο τμήμα Τιθορέα - Δομοκός θα επιτρέψει την ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων από τα τρένα, μειώνοντας δραστικά το χρόνο που απαιτείται για την εκτέλεση του δρομολογίου Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
Εντός του 2014 η ολοκλήρωση των έργων στη σήραγγα της Όθρυς
Μέσα στην επόμενη χρονιά αναμένεται ότι θα ολοκληρωθούν και τα έργα της σήραγγας στο όρος Όθρυς, καθώς ξεπεράστηκαν τα προβλήματα που υπήρχαν λόγω δικαστικών εμπλοκών και οι εργασίες προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς. Πρόκειται για διπλή μήκους 6,3 χλμ. ανά κλάδο, με σύμβαση οικονομικού αντικειμένου 207 εκατ. ευρώ, που ξεκίνησε το 2007.
Με την ολοκλήρωση και η παράδοση στην κυκλοφορία της σήραγγας της Όθρυος στην κυκλοφορία θα έχει ως αποτέλεσμα να συντομευθεί η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη κατά 30 λεπτά.
Εν τω μεταξύ με συνοπτικές διαδικασίες το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων προχώρησε στην απόσυρση της διάταξης που αφορούσε στην ΕΡΓΟΣΕ και προέβλεπε ότι την εποπτεία των σιδηροδρομικών έργων θα μπορούσαν να αναλάβουν και ιδιώτες. Με αλλαγή της τελευταίας στιγμής, την οποία έκανε το ΥΠΟΜΕΔΙ, στο σχέδιο νόμου προβλέπεται πως «η μελέτη και η κατασκευή των έργων γίνεται με την έγκριση και την επίβλεψη της ΕΡΓΟΣΕ με βάση τις ισχύουσες διατάξεις».
Στην εν λόγω τροπολογία είχαν αντιδράσει έντονα οι εργαζόμενοι στην εταιρεία οι οποίοι υποστήριζαν ότι, εκτός από πάγια πρακτική σε όλες τις χώρες της ΕΕ ο ορισμός της ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή εταιρείας του δημοσίου, ως φορέα υλοποίησης του μελετητικού και κατασκευαστικού έργου της σιδηροδρομικής υποδομής προβλέπεται και από τον νόμο Ν3891/2010 με τον οποίο προχώρησε η αναδιάρθρωση του ΟΣΕ.
Η διάταξη που αποσύρθηκε όριζε ότι ο φορέας υλοποίησης του συγχρηματοδοτούμενου έργου θα ορίζονταν από τον υπουργό ή τη Διοίκηση του ΟΣΕ κατά περίπτωση μετά από εισήγηση του Διαχειριστή Υποδομής. Σύμφωνα με τους εργαζόμενους η εξέλιξη αυτή θα είχε ως αποτέλεσμα να μην είναι διακριτοί οι ρόλοι ελεγκτή και ελεγχόμενου, δημιουργώντας φόβους για την ασφάλεια των έργων, αλλά και τις προϋποθέσεις για αύξηση του οικονομικού τιμήματος.