Τετάρτη 21 Αυγούστου 2013

Στο βαγόνι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανεβαίνει η... Rosco

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Να «δέσει» την επιτυχία του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιδιώκει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων που δημοσιοποίησε τη Δευτέρα την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το 100% της εξαγοράς του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της Ελληνικής Εταιρίας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού Α.Ε. (ΕΕΣΣΤΥ ή Rosco).

Διαρκής επιδίωξη του Ταμείου ήταν η εταιρεία λειτουργίας του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου μήκους της τάξης των 2.500 χιλιομέτρων και, όπως είχε δηλώσει ο πρώην πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέλιος Σταυρίδης, «γίνεται προσπάθεια η συντήρηση τροχαίου υλικού να ΄βαδίσει΄ δίπλα-δίπλα με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ».

Στελέχη των σιδηροδρόμων χαρακτηρίζουν τη νεοσυσταθείσα Rosco ως ένα από τα καλύτερα «assets» του ΟΣΕ, καθώς η εταιρεία διαθέτει τις υποδομές και η ευρωπαϊκή διαπίστευση για την επισκευή φορταμαξών και τελεί υπό μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ.

Επίσης, η εταιρεία συντήρησης, της οποίας η περιουσία έχει αποτιμηθεί προς 59,4 εκατ. ευρώ, θα εκμισθώνει από την ΓΑΙΑΟΣΕ σειρά ακινήτων που είναι απαραίτητα για την λειτουργία της, στα οποία περιλαμβάνονται εκτάσεις σε Αγ. Ιωάννη Ρέντη, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα, Βόλο, Αλεξανδρούπολη και Πύργο.

Η αποκρατικοποίηση της ΕΕΣΣΤΥ επιτρέπει στον επενδυτή να είναι αυτόνομος, ελέγχοντας το απαιτούμενο “κύκλωμα” με σκοπό τη διατήρηση σε χαμηλά επίπεδα του κόστους. Και αυτό διότι παραχωρείται ο κλάδος της λειτουργίας των τρένων, ο κλάδος της συντήρησής τους, με τον ιδιώτη να έχει τη δυνατότητα της υλοποίησης επενδύσεων σε εμπορευματικές υποδομές στο Θριάσιο Πεδίο. Αυτή εξάλλου, είναι η αιτία για την οποία οι Κινέζοι της Cosco, που δραστηριοποιούνται ήδη στο λιμάνι του Πειραιά, επιθυμούν διακαώς να αποκτήσουν το 100% των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco.

H προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη Rosco είναι η 30η Σεπτεμβρίου και ολοκληρώνεται περίπου δύο εβδομάδες ύστερα από την αντίστοιχη προθεσμία για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Τα σχήματα που θα διεκδικήσουν την ΕΕΣΣΤΥ θα πρέπει να διαθέτουν την τελευταία πενταετία τζίρο άνω των 50 εκατ. ευρώ που να προέρχεται απόδραστηριότητα συντήρησης ηλεκτροκίνητων ή με ντίζελ (κινούμενων) βαγονιών. Γι’ αυτό αναμένονται να λάβουν χώρα συμμαχίες ελληνικών ομίλων με ξένους παίκτες που διαθέτουν την συγκεκριμένη τεχνογνωσία.

Μεγάλο ενδιαφέρον
Όπως δηλαδή, έπραξε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που σε κοινοπραξία με  τη ρωσική εταιρεία σιδηροδρόμων RZD σχεδιάζει να διεκδικήσει τα ελληνικά τρένα, όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος του ρωσικού κολοσσού Vladimir Yakunin που βρέθηκε, πρόσφατα, στην Πάτρα.

Μεταξύ άλλων, οι Ρώσοι επιδιώκουν να αποκτήσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με στόχο την κερδοφόρα ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών που αντιπροσωπεύουν ένα πολύ χαμηλό ποσοστό του συνολικού έργου (0,4 δισ. τονοχιλιόμετρα το 2011 έναντι 34 δισ. των γαλλικών σιδηροδρόμων). Ήδη η συγκεκριμένη αγορά αρχίζει να αναπτύσσεται, με το Ελληνικό Δίκτυο Επιχειρήσεων Logistics να σύναψε πρόσφατα στρατηγική συνεργασία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την μεταφορά εμπορευμάτων στον κεντρικό άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης.

Η ΔΕΚΟ διατίθεται στους επενδυτές με προίκα αξίας άνω των 50 εκατ. ευρώ, καθώς, σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα συνάψει πενταετή σύμβαση υποχρέωσης παροχής δημόσιων υπηρεσιών με το Δημόσιο, έναντι ετήσιας αμοιβής 50 εκατ. ευρώ. Αλλά και μακροχρόνια συμφωνητικά για την μίσθωση επιλεγμένων ακινήτων.

Στους υποψήφιους διεκδικητές συγκαταλέγεται η ιταλική Trenitalia, η γερμανική  Deutsche Bahn AG, η γαλλική SNCF, αλλά και παίκτες της διεθνούς αγοράς logistics.

Η κυβέρνηση προγραμματίζει ο διαγωνισμός να έχει ολοκληρωθεί έως το πρώτο τρίμηνο του 2014, επιδιώκοντας, άλλωστε, να τροφοδοτήσει την ασθμαίνουσα πορεία του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων (και) με την επιτυχημένη επιλογή ιδιώτη επενδυτή για τις εταιρείες των σιδηροδρόμων.


capital.gr