Δευτέρα 12 Αυγούστου 2013

Οι Ρώσοι ανεβαίνουν στις... ράγες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Οι Ρώσοι ανεβαίνουν στις... ράγες της ΤΡΑΙΝΟΣΕΕνας θερμός φιλέλληνας και ένας πρώην κοσμοναύτης, Ρώσοι στην καταγωγή, δίνουν τα ρέστα τους για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καταδεικνύοντας ότι το ενδιαφέρον της Μόσχας για διείσδυση στην Ελλάδα παραμένει ισχυρό παρά το μεγάλο φιάσκο της Gazprom με την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ.


Εξάλλου, η γεωπολιτική σημασία της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ιδίου διαμετρήματος θα έλεγε κανείς με αυτήν της ΔΕΠΑ. Η δημιουργία μίας εφοδιαστικής αλυσίδας που θα ενώνει τον Ειρηνικό και την Ασία με την Ευρώπη αναμφίβολα προσδίδει ισχύ στην παγκόσμια γεωπολιτική σκακιέρα.
Κύριοι εκφραστές του ρωσικού ενδιαφέροντος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν, ισχυρός παράγοντας στη Ρωσία που τρέφει ιδιαίτερη αγάπη για την Ελλάδα και ανήκει στους ανθρώπους οι οποίοι βρίσκονται δίπλα στον Βλαντιμίρ Πούτιν, και ο Ολεγκ Ατκοφ, ένας πρώην κοσμοναύτης, το όνομα του οποίου γράφτηκε στην ιστορία επειδή τη δεκαετία του '80 παρέμεινε 8 ολόκληρους μήνες στο Διάστημα.
Οι δύο ισχυροί άντρες που βρίσκονται στο τιμόνι των ρωσικών σιδηροδρόμων έχουν εκφράσει παντοιοτρόπως το ενδιαφέρον του κολοσσιαίου οργανισμού για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που δείχνει να αποτελεί διακαή πόθο των Ρώσων. Ακόμη και μέσω της θρησκευτικής διπλωματικής οδού...
Μυστικές επαφές
Πρόεδρος τα τελευταία 7 χρόνια του μεγαλύτερου μεταφορικού οργανισμού στον κόσμο, δεν κρύβει ότι το ενδιαφέρον του δεν περιορίζεται στο σιδηροδρομικό δίκτυο αλλά εκεκτείνεται και στα λιμάνια.


Πρόεδρος τα τελευταία 7 χρόνια του μεγαλύτερου μεταφορικού οργανισμού στον κόσμο, δεν κρύβει ότι το ενδιαφέρον του δεν περιορίζεται στο σιδηροδρομικό δίκτυο αλλά εκεκτείνεται και στα λιμάνια.


Τις μυστικές διερευνητικές επαφές με κυβερνητικά στελέχη τους προηγούμενους μήνες ακολούθησαν οι επίσημες δηλώσεις αρχικά στη Ρωσία και προσφάτως και επί ελληνικού εδάφους, όταν ο πρόεδρος του ρωσικού κολοσσού Βλαντιμίρ Γιακούνιν -συνοδεία του αντιπροέδρου Ολεγκ Ατκοφ- βρέθηκε στην Πάτρα για να παραλάβει τον σταυρό του πολιούχου Αγίου της Πάτρας, με την ιδιότητα του προέδρου του ρωσικού ιδρύματος «Αγιος Ανδρέας ο Πρωτόκλητος», με αφορμή τα 1.025 χρόνια από τότε που οι Ρώσοι ασπάστηκαν τον Χριστιανισμό. Νωρίτερα είχε προηγηθεί άλλη επίσημη τοποθέτηση του επικεφαλής των ρωσικών σιδηροδρόμων, με την οποία ζητούσε οικονομική βοήθεια από το Κρεμλίνο για να συμμετάσχει στον διαγωνισμό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Παρά, πάντως, το έντονο ρωσικό ενδιαφέρον για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, που εκφράστηκε πρόσφατα με τον πλέον επίσημο τρόπο, στην κυβέρνηση κρατούν χαμηλούς τόνους, ελέω βέβαια της αποτυχημένης απόπειρας πώλησης της ΔΕΠΑ με την υπογραφή της Μόσχας.
Οι Ρώσοι ανεβαίνουν στις... ράγες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Πάντως, η εταιρεία ρωσικών σιδηροδρόμων εμφανίζεται έτοιμη να επεκτείνει το δίκτυό της, συμπεριλαμβάνοντας στα σχέδιά της την αναβάθμιση και του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Επιδιώκοντας, μάλιστα, κατά πώς φαίνεται να αυξήσουν τις πιθανότητες εισόδου τους στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι Ρώσοι έχουν έρθει σε επαφή με την ελληνική εταιρεία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για ενδεχόμενη δημιουργία κοινοπρακτικού σχήματος. Πληροφορίες, μάλιστα, αναφέρουν ότι ο ρωσικός κολοσσός κινείται στην κατεύθυνση ενός κοινοπρακτικού σχήματος με τη συμμετοχή δυτικοευρωπαϊκών εταιρειών, προκειμένου να διεκδικήσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ηρωας της Σοβιετικής Ενωσης όπως ο θρυλικός Γκαγκάριν, αποτελεί εθνικό κεφάλαιο για τη Ρωσία και θεωρείται παράγοντας που έχει ισχυρές διασυνδέσεις και πρόσβαση στο Κρεμλίνο.
Ηρωας της Σοβιετικής Ενωσης όπως ο θρυλικός Γκαγκάριν, αποτελεί εθνικό κεφάλαιο για τη Ρωσία και θεωρείται παράγοντας που έχει ισχυρές διασυνδέσεις και πρόσβαση στο Κρεμλίνο.
ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΓΙΑΚΟΥΝΙΝ

Ο πρώην υπουργός που θέλει την Αθήνα σιδηροδρομικό κόμβο

Μπορεί διάφοροι Ρώσοι οικονομικοί αναλυτές να διατυμπανίζουν στη Μόσχα ότι η σημερινή κατάσταση των ρωσικών σιδηροδρόμων δεν είναι ευνοϊκή για επενδύσεις στο εξωτερικό, τονίζοντας μάλιστα ότι η επένδυση στον ελληνικό φορέα μεταφορών δεν είναι σκόπιμη για τη ρωσική εταιρεία σε μια περίοδο μειωμένων επενδύσεων, έλλειψης πόρων και μείωσης δαπανών, ωστόσο ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν διατυπώνει με κάθε τρόπο ότι θα διεκδικήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ακόμη και με τον Σταυρό του Αγίου Ανδρέα στο... χέρι.
Οι Ρώσοι ανεβαίνουν στις... ράγες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Ο ισχυρός αυτός άνδρας της Ρωσίας, που αποτελεί και έναν από τους στενούς συνεργάτες του Βλαδιμίρ Πούτιν, είναι και ο πρόεδρος του Ρώσικου Ιδρύματος «Αγιος Ανδρέας, ο Πρωτόκλητος», που έκανε και την αίτηση για τη μεταφορά του Σταυρού με αφορμή τους εορτασμούς για την επέτειο των 1.025 ετών. Ο Ρώσος μάνατζερ, πρώην αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών την περίοδο 2000-2003, έχει βάλει για τα καλά στο επενδυτικό «στόχαστρο» των ρωσικών σιδηροδρόμων την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Για τον Βλαντιμίρ Γιακούνιν, πρόεδρο τα τελευταία επτά χρόνια του μεγαλύτερου μεταφορικού οργανισμού στον κόσμο, με ένα αχανές δίκτυο γραμμών μήκους 55.000 μιλίων που απλώνεται σε έντεκα διαφορετικές ζώνες ώρας στον παγκόσμιο γεωγραφικό χάρτη, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μοιάζει να αποτελεί ένα «κομμάτι» που μπορεί να ταιριάξει στο ρωσικό σιδηροδρομικό... παζλ.
Ο ίδιος θεωρεί ότι η ελληνική εταιρεία μπορεί να αναδειχθεί σε σημαντικό παράγοντα για τη μεταφορά εμπορευμάτων προς την Κεντρική, τη Δυτική και την Ανατολική Ευρώπη, μέσω των διαδρόμων που διασχίζουν την Ευρώπη και την Ασία. Οπως πολύ χαρακτηριστικά, άλλωστε, έχει λεχθεί, «θα μπορεί κάποιος να επιβιβάζεται στην Αθήνα και να φτάνει μέχρι το Βλαδιβοστόκ στον Ειρηνικό Ωκεανό». Ο Ρώσος αξιωματούχος έχει τονίσει μάλιστα ότι το ενδιαφέρον δεν περιορίζεται στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά επεκτείνεται και στα λιμάνια, για να υπάρχει η δυνατότητα ανάπτυξης συνδυασμένων μεταφορών.
Ο ισχυρός άντρας του ρωσικού «μεγαθήριου» Βλαντιμίρ Γιακούνιν, πρώην αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών στην κυβέρνηση της Ρωσίας κατά την περίοδο 2000-2003, το όνομα του οποίου, πέραν του ότι είχε σχετιστεί με τη δράση της σοβιετικής KGB, ανήκε και στη λίστα των υποψήφιων διαδόχων του Βλαντιμίρ Πούτιν, εξέφρασε πρόσφατα ανοιχτά το ρωσικό ενδιαφέρον για τους ελληνικούς σιδηρόδρομους. Ο ίδιος, μάλιστα, γνωρίζει καλά την Ελλάδα, όντας πρόεδρος του διεθνούς φόρουμ «Διάλογοι Πολιτισμών» που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στη Ρόδο.
Ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν ανήκει στους ανθρώπους που βρίσκονται κοντά στον Βλαντιμίρ Πούτιν.
ΟΛΕΓΚ ΑΤΚΟΦ

Ο κοσμοναύτης που μιλάει με την ελληνική κυβέρνηση

Ο ΟΛΕΓΚ ΑΤΚΟΦ ήρθε στη χώρα μας με την ιδιότητα του αντιπροέδρου των ρωσικών σιδηροδρόμων, ωστόσο έχει γίνει παγκόσμια γνωστός ως ο κοσμοναύτης που παρέμεινε το 1983 σε τροχιά στο Διάστημα για 237 μέρες με το ρωσικό διαστημόπλοιο Soyuz T-10. Εχοντας τιμηθεί όπως και ο Γιούρι Γκαγκάριν με το μετάλλιο «Ηρωας της Σοβιετικής Ενωσης», ο Ολεγκ Ατκοφ αποτελεί «εθνικό κεφάλαιο» για τη Ρωσία και θεωρείται παράγοντας με ισχυρές διασυνδέσεις στη ρωσική κυβέρνηση.
Ο Ολεγκ Ατκοφ συνόδευσε τον Βλαντιμίρ Γιακούνιν στην Ελλάδα για τη μεταφορά του Σταυρού του Αγίου Αντρέα του Πρωτοκλήτου στη Ρωσία, αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που επισκέπτεται τη χώρα μας. Ο Ρώσος πρώην κοσμοναύτης είναι ο άνθρωπος που έχει αναλάβει εδώ και μήνες τις διερευνητικές επαφές με την ελληνική κυβέρνηση.
Ο κοσμοναύτης των σιδηροδρόμων, όπως τον αποκαλούν στη Ρωσία, ακολουθώντας τις δηλώσεις του Βλαντιμίρ Γιακούνιν αναφορικά με το ρωσικό ενδιαφέρον για τη ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υπογράμμισε την ανάγκη ανάπτυξης των μεταφορών για να μπορέσει η Ελλάδα να βγει από την κρίση, τονίζοντας πως το ζητούμενο για την Ελλάδα είναι να βρει αξιόπιστους επενδυτές.
Σύμφωνα, πάντως, με κυβερνητικούς παράγοντες, το γεγονός που φαίνεται ότι συνέβαλε στην εκδήλωση του μεγάλου ενδιαφέροντος εκ μέρους των Ρώσων είναι η συμφωνία της αμερικανικής Hewlett-Packard με την κινεζική Cosco, που περιλαμβάνει τη διακίνηση των προϊόντων της HP από το λιμάνι του Πειραιά με τρένα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το deal αυτό με τους Κινέζους της Cosco και της HP δίνει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ σημαντικό εμπορευματικό έργο, που μπορεί να της εξασφαλίσει σταθερή ροή εσόδων και κερδοφορία.
Το «έπαθλο» ουσιαστικά της διεκδίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ο έλεγχος της εφοδιαστικής αλυσίδας προς την Κεντρική Ευρώπη. Μέσω αυτής της αλυσίδας μετακινούνται κάθε χρόνο περισσότερα από 5 εκατομμύρια κοντέινερ, το κόστος μεταφοράς των οποίων υπερβαίνει τα 15 δισ. ευρώ.
Τη λίστα με τους έτερους διεκδικητές των ελληνικών σιδηροδρόμων συμπληρώνουν η γαλλική SNCF, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζει με τους Ρώσους το ενδεχόμενο κοινοπρακτικού σχήματος, οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι «Trenitalia» που ανήκουν στο ιταλικό Δημόσιο, ένα αμερικανικό fund που δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη βιομηχανικών πάρκων, ενώ δεν αποκλείεται και η «κάθοδος» της γερμανικής Deutsche Bahn, που επίσης ελέγχει το γερμανικό Δημόσιο.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ


"Εθνος"