Παρασκευή 2 Αυγούστου 2013

Συμβουλές για σιδηροδρομικά και γαστρονομικά ταξίδια χωρίς απρόοπτα

Οδηγίες... όχι προς ναυτιλομένους, αλλά προς ανθρώπους που θα ταξιδέψουν με τρένο το φετινό καλοκαίρι, δίνει με ανακοίνωσή του το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), ώστε οι εκδρομείς να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους και να αποφύγουν τυχόν δυσάρεστες εκπλήξεις.
Ενώ, από την πλευρά της, η Ένωση Καταναλωτών ΕΚΠΟΙΖΩ,  εστιάζει στο πιάτο των ταξιδιωτών, δίνοντας χρήσιμες συμβουλές, ώστε το φαγητό των διακοπών να μην αποδεχτεί «δύσπεπτο» για την τσέπη ή βαρύ για το στομάχι.

Το Αθηναϊκό Πρακτορείο, συγκέντρωσε, με τη μορφή ερωταπαντήσεων, τις βασικές συμβουλές των δύο καταναλωτικών οργανώσεων:

ΤΑΞΙΔΙΑ ΜΕ ΤΡΕΝΟ...
- Τι συμβαίνει αν χάσω το εισιτήριό μου για το τρένο; Μπορώ να το αντικαταστήσω;
Μόνο αν είναι ηλεκτρονικό. Σε αντίθετη περίπτωση, εάν χάσουμε το εισιτήριό μας, δε μπορούμε ούτε να ταξιδέψουμε, ούτε να το αντικαταστήσουμε, ούτε να πάρουμε τα χρήματά μας πίσω.

- Αν θέλω να ακυρώσω το ταξίδι μου, θα χάσω όλα τα χρήματα του αντιτίμου;

Αν θελήσουμε να ακυρώσουμε το ταξίδι μας, μπορούμε, πριν την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας ή να αλλάξουμε την ημερομηνία του ταξιδιού ή να παρατείνουμε την ισχύ του εισιτηρίου μας, για έξι μήνες. Αν, όμως, έχουμε ηλεκτρονικό εισιτήριο, πρέπει να γνωρίζουμε ότι εκείνα που αγοράστηκαν πολύ φθηνά - με τις προσφορές των 9 και 19 ευρώ - δεν είναι ακυρώσιμα και δε γίνεται, γι' αυτά, καμία τροποποίηση ημερομηνίας και ώρας ταξιδιού.

Για τις ακυρώσεις των υπόλοιπων ηλεκτρονικών εισιτηρίων, ισχύουν τα εξής: Εάν ο ταξιδιώτης ενημερώσει ότι ακυρώνει το ταξίδι μέχρι 24 ώρες πριν την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας ή μετά από αυτή, χάνει όλο το αντίτιμο του εισιτηρίου. Εάν δηλώσει την ακύρωση 24 - 48 ώρες πριν, τού επιστρέφεται - με «κουπόνι ταξιδίου» - το 50% της συνολικής αξίας τού εισιτηρίου, ενώ, εάν το κάνει ακόμη νωρίτερα (πάνω από 48 ώρες πρίν), δικαιούνται το 100% της αξίας. Προσοχή! το κουπόνι δεν ισχύει επ΄ αόριστον, αλλά για έξι μήνες από την ημερομηνία έκδοσης. Επίσης, δεν είναι εισιτήριο και αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούμε να ταξιδέψουμε με αυτό, αλλά πρέπει να το ανταλλάξουμε με εισιτήριο.

- Εάν ο ΟΣΕ ακυρώσει το δρομολόγιο;

Εάν ακυρωθεί δρομολόγιο με υπαιτιότητα του Ο.Σ.Ε. μας επιστρέφεται το αντίτιμο του εισιτηρίου μας, του κομίστρου των αποσκευών ή των συνοδευόμενων αυτοκινήτων, στο ακέραιο.

- Εάν οι αποσκευές μου χαθούν / καταστραφούν / καθυστερήσουν, δικαιούμαι αποζημίωση;

Σύμφωνα με το ΚΕΠΚΑ, εάν υπάρξει βλάβη ή απώλεια αποσκευών που μεταφέρονται από τον επιβάτη, δεν υπάρχει ευθύνη του Ο.Σ.Ε., για καταβολή αποζημίωσης, παρά μόνο όταν αποδεικνύεται υπαιτιότητά του. Αποσκευές μεγαλύτερου όγκου παραδίδονται, ως «εγγραμμένες», για μεταφορά, έναντι κομίστρου. Για αυτές υπάρχει ευθύνη του Ο.Σ.Ε., η οποία αρχίζει, από την παραλαβή τους, στο γραφείο αποσκευών και περαιώνεται, με την παράδοσή τους στους δικαιούχους. Σε περίπτωση μερικής ή ολικής απώλειας «εγγεγραμμένων αποσκευών» και εφόσον αποδείξουμε την πραγματική τους αξία, αποζημιωνόμαστε, με ανώτατο ποσό 1,20 ευρώ, ανά χιλιόγραμμο.

Στην περίπτωση μερικής / ολικής απώλειας, επιστρέφονται και τα κόμιστρα. Σε περίπτωση βλάβης της αποσκευής, ο Ο.Σ.Ε. αποζημιώνει, μέχρι του ποσού μείωσης της αξίας τους. Σε περίπτωση καθυστέρησης των αποσκευών, αν δεν αποδείξουμε τη ζημιά που υποστήκαμε, αποζημιωνόμαστε, με 0,01 ευρώ / χιλιόγραμμο, για κάθε 24ωρο καθυστέρησης. Αν αποδείξουμε τη ζημία, το ποσό τετραπλασιάζεται.

- Εάν το τρένο δεν φύγει στην ώρα του;

Για καθυστέρηση 61 - 120 λεπτών, χορηγείται έκπτωση, για επόμενο ταξίδι, ίση με το 25% της αξίας του εισιτηρίου. Από 121 – 180 λεπτά το 50% της αξίας. Άνω των 180 λεπτών το 100%. Εάν υπάρχει καθυστέρηση άνω των τριών ωρών μπορούμε ή να διακόψουμε το ταξίδι και να ζητήσουμε επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου, για το τμήμα της διαδρομής που δεν πραγματοποιήθηκε, ή να συνεχίσουμε με το αμέσως επόμενο δρομολόγιο, ακόμη και με ανώτερης κατηγορίας και θέσης τρένο ή να επιστρέψουμε, ατελώς, με το πρώτο τρένο, στην αφετηρία και να αξιώσουμε επιστροφή του αντιτίμου.

- Αν έχω κάποιο παράπονο, πού μπορώ να απευθυνθώ;

Στους επικεφαλής των σταθμών / αμαξοστοιχιών. Στις υπηρεσίες πωλήσεων Ο.Σ.Ε.. Στον τετραψήφιο 1110. Στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (τετραψήφιος 1520). Στη Συνήγορο του Καταναλωτή, εφόσον ο Ο.Σ.Ε. δεν έχει επιλύσει την καταγγελία (210.6460862, 210.6460814, 210.6460612). Στο ΚΕ.Π.ΚΑ (2310.233333, 09.00 – 14.30). 
ΓΕΥΣΤΙΚΑ ΤΑΞΙΔΙΑ...
- Τι πρέπει να γνωρίζω για τις τιμές στα εστιατόρια;
Σύμφωνα με την ΕΚΠΟΙΖΩ, τα καταστήματα είναι υποχρεωμένα να έχουν έναν τιμοκατάλογο ανά δύο τραπέζια. Οι τιμές διαμορφώνονται ελεύθερα με βάση το νόμο του ελεύθερου ανταγωνισμού. Οι τιμοκατάλογοι πρέπει να είναι γραμμένοι υποχρεωτικά στην ελληνική γλώσσα και προαιρετικά σε κάποια άλλη, ενώ ένας εξ αυτών επιβάλλεται να υπάρχει στην είσοδο του καταστήματος. Στους καταλόγους πρέπει να αναγράφονται τα εξής: υπεύθυνος καταστήματος, νόμιμες επιβαρύνσεις, τελική τιμή κάθε είδους.

- Και σε σχέση με τα κατεψυγμένα;

Εάν υπάρχουν κατεψυγμένα ψάρια, κρέατα ή λαχανικά, πρέπει να αναγράφονται στον κατάλογο με την ένδειξη «κατεψυγμένο», ανεξαρτήτως αν είναι μαγειρεμένα ή όχι εκείνη τη μέρα, καθώς και «προμαγειρεμένο» ή «προτηγανισμένο» για φαγητό, όταν αυτούσιο ή το κυρίως μέρος του έχει παρασκευαστεί ή συντηρηθεί στην κατάψυξη πριν μαγειρευτεί τελικά και προσφερθεί στον πελάτη.

- Τι πρέπει να γνωρίζω για το βάρος της μερίδας;

Τα ψητά και τα σουβλιστά, που πωλούνται και με το κιλό, ζυγίζονται μαγειρεμένα και το χαρτάκι με το βάρος συνοδεύει την πιατέλα. Τα ψάρια άνω των 230 γραμμαρίων ζυγίζονται ωμά, παρουσία του πελάτη, και το χαρτάκι με το βάρος πηγαίνει στο τραπέζι μαζί με το ψάρι.

- Οι καταναλωτές πρέπει να θυμούνται ότι:

Οι τιμές των διαφόρων ειδών που θα παραγγείλουμε είναι οι τελικές, και δεν επιτρέπεται καμία προσαύξηση ούτε σ’ αυτές. Αν πάρουμε φρούτα για επιδόρπιο καλύτερα να προτιμήσουμε ακέραιες μερίδες τους, όχι φρουτοσαλάτα. Αν πάρουμε χύμα παγωτά, να έχουμε ελέγξει προηγουμένως το χώρο διατήρησής τους, που πρέπει να είναι καθαρός και φροντισμένος. Τα παγωτά εμπορίου πρέπει να διατηρούν αναλλοίωτο το αρχικό τους σχήμα και να μην έχουν ελαττωματική συσκευασία. Πρέπει να ελέγχουμε τη δημιουργία κρυστάλλων, είτε πάνω στο παγωτό είτε στα τοιχώματα του ψυγείου, καθώς αυτό είναι σημάδι ψύξης και απόψυξης.

Για οποιαδήποτε πληροφορία ή καταγγελία οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται:

- Στον τετραψήφιο 1520
- Στην Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ, σε Αθήνα (210.3304444, e-mail: info@ekpizo.gr), Θεσσαλονίκη (2310.257776, ekpizothess@ekpizo.gr), Πάτρα (2610.222626, ekpizopatras@ekpizo.gr).

News Room «Κέρδος» 
με πληροφόρηση από το ΑΠΕ - ΑΜΠ