Πέμπτη 15 Αυγούστου 2013

Αιωνόβια ελαιόδενδρα πουλάει ο ΟΣΕ – Διαμαρτύρεται το ΤΕΕ

Της Χαράς Τζαναβάρα
 Αθέατες πρακτικές των δημοσίων έργων έφερε στην επιφάνεια μια καλών προθέσεων πρωτοβουλία της διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ. Η νέα διοίκηση διαπίστωσε ότι τα δένδρα που υπάρχουν σε αγροτεμάχια, τα οποία απαλλοτριώνονται για την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου, χάνονται με ένα… μαγικό τρόπο, παρόλο που έχουν δοθεί ξεχωριστές αποζημιώσεις στους ιδιοκτήτες.


Αφορμή ήταν το νέο τμήμα του προαστιακού Ροδοδάφνη-Ρίο, όπου στα απαλλοτριωθέντα ακίνητα καταμετρήθηκαν 17.500 δένδρα.

Τα περισσότερα βρίσκονται στα όρια του Δήμου Διακοφτού και ακολουθούν οι περιοχές της Παναγοπούλας και του Ψαθόπυργου. Πρόκειται για ελαιόδενδρα, εσπεριδοειδή, αμπέλια, κυπαρίσσια και πεύκα, καθώς και μικρές ποσότητες καλλωπιστικών. Η αξία τους αποτιμήθηκε σε 160.000 ευρώ και θα δημοπρατηθούν με πλειοδοτικό διαγωνισμό στις 28 του μηνός. «Είναι ένα έσοδο για τον Οργανισμό, σε μια εποχή που επιχειρούμε να νοικοκυρέψουμε τα οικονομικά του και περικόπτονται μισθοί εργαζομένων», μας εξήγησαν συνεργάτες του νέου επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ Κ. Σπηλιόπουλου.

Για μεταφύτευση

Ενδιαφέρον έχουν τα περίπου 4.500 ελαιόδενδρα που έχουν τη δυνατότητα να μεταφυτευθούν. Οι τιμές για μεγάλα δένδρα φθάνουν έως τα 3.000 ευρώ, ενώ για μικρότερα φυτά κυμαίνονται από 200-1.000 ευρώ.

Διαφορετική άποψη έχουν φορείς της περιοχής, όπως το ΓΕΩΤΕΕ-Τμήμα Πελοποννήσου, που ευαισθητοποιήθηκαν για τον αφανισμό των ελαιόδεντρων στη ζώνη μεταξύ Διακοφτού και Αιγίου. «Πρόκειται για ελαιόδενδρα της ποικιλίας Πατρινολιά, κομμάτι ενός μοναστηριακού ελαιόδασους», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, στην οποία επισημαίνεται ότι πολλά από τα δένδρα είναι αιωνόβια.

Η σημαντικότερη πτυχή είναι οι αργοί ρυθμοί κατασκευής των έργων, και μάλιστα στη βόρεια Πελοπόννησο, όπου το σιδηροδρομικό δίκτυο στο μεγαλύτερο μέρος του έχει τεθεί σε… προσωρινή αναστολή από το 2002! Σε αυτή τη δεκαετία δόθηκε στην κυκλοφορία μόνον το τμήμα Αθήνα-Κιάτο, ενώ τα υπόλοιπα έργα καθυστερούν με αύξηση του προϋπολογισμού τους:

* Στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη των 72 χλμ. ξεμπλοκαρίστηκε η κατασκευή των σταθμών, αλλά μόλις τον περασμένο μήνα ξεκόλλησε η εργολαβία για τη σιδηροδρομική γραμμή, αφού προηγουμένως κηρύχθηκε έκπτωτος ο ανάδοχος. Υπογράφηκε νέα σύμβαση ύψους 280 εκατ. ευρώ και υπολογίζεται ότι η διαδρομή θα δοθεί στο επιβατικό κοινό μέσα στο 2016, αλλά χωρίς ηλεκτροκίνηση!

* Στο επόμενο τμήμα Ροδοδάφνη-Ρίο των 27,6 χλμ. ξεκίνησαν τα πρώτα έργα που αφορούν τη σήραγγα των 4,8 χλμ, στην περιοχή της Παναγοπούλας, προϋπολογισμού 293 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα προβλέπεται να δημοπρατηθούν το πρώτο εξάμηνο του 2014.

* Δεν υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τα έργα στο τελευταίο τμήμα Αγιά-Πάτρα, που θα συνδέσει με σιδηροδρομικό δίκτυο την πρωτεύουσα με την Πάτρα και το σημαντικότερο λιμάνι της χώρας προς την Ευρώπη. Σήμερα οι ταξιδιώτες ξεκινούν με τους συρμούς του προαστιακού και στο Κιάτο συνεχίζουν με λεωφορεία του ΟΣΕ ώς την Πάτρα. Η διαδρομή των 220 χλμ. διαρκεί πάνω από τέσσερις ώρες. Αν μάλιστα συνεχίζουν προς Πύργο, επιβιβάζονται σε «παραδοσιακό» τρένο και η Οδύσσειά τους συνεχίζεται…

Η Εφημερίδα των Συντακτών