Κυριακή 14 Ιουλίου 2013

Οικολόγοι Πράσινοι: «H ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων δεν είναι λύση»

Όλα δείχνουν ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προωθείται για ιδιωτικοποίηση απλά και μόνο επειδή η κυβέρνηση ελπίζει να βρει αγοραστή σε χαμηλή τιμή. Η ευρωπαϊκή εμπειρία όμως δείχνει ότι η ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων δεν είναι λύση.
Οι Οικολόγοι Πράσινοι καταθέτουμε συγκεκριμένες εναλλακτικές προτάσεις για ένα σιδηρόδρομο πραγματικά ευρωπαϊκό, που θα προσφέρει διεξόδους στους πολίτες απέναντι στο ακριβό ΙΧ, θα αλληλοσυμπληρώνεται με τα υπόλοιπα μεταφορικά μέσα και θα συμβάλλει στον περιορισμό της εξάρτησης από τα οικονομικά και περιβαλλοντικά αδιέξοδα του πετρελαίου. Στην κατεύθυνση αυτή θα αναλάβουμε και νέες πρωτοβουλίες.

Για τους Οικολόγους Πράσινους, η οικονομική εξυγίανση του ΟΣΕ περνάει από:
Την ανάδειξη του σιδηροδρόμου σε κορμό των χερσαίων μεταφορών για μεσαίες και μεγάλες αποστάσεις, με αύξηση του μεταφορικού του έργου ώστε να αυξηθούν τα έσοδα και να μειωθεί το κόστος ανά «χιλιομετρικό επιβάτη».
Την ολοκλήρωση των απαραίτητων επενδύσεων και τη συνεργασία του σιδηροδρόμου με τα άλλα μεταφορικά μέσα, στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου συστήματος συνδυασμένων μεταφορών.
Την αναδιοργάνωση του οργανισμού, σε συνεργασία με δημόσιο σιδηρόδρομο άλλης ευρωπαϊκής χώρας, που θα επιλεγεί με διαφανείς διαδικασίες. Ρόλο παρατηρητηρίου για τις αναδιαρθρώσεις και διαιτητή απέναντι στους εργαζομένους, θα μπορούσαν να παίξουν η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές-E.T.F. (όπου συμμετέχει και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών) και η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Επιβατών-E.P.F., που εκπροσωπεί σε υπερεθνικό επίπεδο τα συμφέροντα του επιβατικού κοινού.
Την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ σε πλαίσια βιωσιμότητας, με όριο την επιβάρυνση του περιβάλλοντος και τις ανάγκες των πόλεων σε ελεύθερους χώρους.
Την επιδότηση των «άγονων δρομολογίων» με κριτήριο τον ορθολογικό σχεδιασμό των μεταφορών και την αλληλοσυμπλήρωση με τα άλλα μεταφορικά μέσα.
Την αναγνώριση ότι η ιδιωτικοποίηση δεν αποτελεί λύση, καθώς δεν έχει αποδώσει ούτε σε άλλες χώρες που έχει εφαρμοστεί, ενώ και τα οικονομικά του ΟΣΕ είναι απαγορευτικά.
Ενδεχόμενη πρόσκληση στα ΚΤΕΛ, τις περιφερειακές αυτοδιοικήσεις και τους σιδηροδρομικούς, να επενδύσουν σε  σιδηροδρομικές γραμμές που τους αφορούν. Το επενδυτικά αυτά σχήματα θα δίνουν δικαίωμα συμμετοχής στις αντίστοιχες εισπράξεις σε προκαθορισμένο ποσοστό, δε θα οδηγούν όμως σε συμμετοχή σε ζημιές ή κέρδη ούτε θα μπορούν να μεταβιβαστούν σε τρίτους. Τέτοιες ρυθμίσεις θα βοηθούσαν στη διαμόρφωση σχέσεων συνεργασίας και αλληλοσυμπλήρωσης μεταξύ τρένου και λεωφορείου, θα απελευθέρωναν οχήματα και οδηγούς για καλύτερη εξυπηρέτηση των μικρότερων οικισμών και θα έδιναν στις τοπικές κοινωνίες δυνατότητα συμμετοχής στις αποφάσεις για τη συγκοινωνιακή τους κάλυψη.
Αντίστοιχο επενδυτικό σχήμα, με ποσοστό από τα συνολικά έσοδα, θα μπορούσε να προβλεφθεί  και για τον ξένο δημόσιο οργανισμό που θα αναλάβει την αναδιοργάνωση του ΟΣΕ, ως κίνητρο να αυξήσει το μεταφορικό του έργο.
Σε καιρούς με ακριβά καύσιμα, υψηλά διόδια και περιορισμένα εισοδήματα, η ενίσχυση του σιδηροδρόμου δεν αποτελεί μόνο επιταγή για την αντιμετώπιση της οικολογικής κρίσης και της κλιματικής αλλαγής, αλλά και βασική διέξοδο για μεγάλο μέρος της κοινωνίας.
Για τους Οικολόγους Πράσινους η υπεράσπιση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας αποτελεί «κόκκινη γραμμή». Στην κατεύθυνση αυτή θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες σε ελληνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Καλούμε την κυβέρνηση να θυμηθεί τις δεσμεύσεις της για προτεραιότητα στο σιδηρόδρομο και να μην επιχειρήσει να κρυφτεί πίσω από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.