Σάββατο, 27 Ιουλίου 2013

Ακίνητα, λιμάνια, περιφερειακά αεροδρόμια επιταχύνουν τις αποκρατικοποιήσεις

..Μετά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και μέσα στην εβδομάδα που έρχεται αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τη δεύτερη θυγατρική του Οργανισμού, που έχει περιέλθει στο Δημόσιο, τη Rosco..

Πηγή Καθημερινή


Προσπάθεια επιτάχυνσης των αποκρατικοποιήσεων συντελείται μετά τις αλλεπάλληλες καθυστερήσεις που σημειώθηκαν με ΔΕΠΑ και Κρατικά Λαχεία. Το νέο Μνημόνιο, στο οποίο δεσμεύεται η κυβέρνηση, υπόσχεται επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων σε άλλα περιουσιακά στοιχεία που έχουν περιέλθει στη δικαιοδοσία του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων (και όχι μόνο). Εμφαση πλέον δίδεται σε λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηρόδρομους, αλλά και σε ακίνητα, τα οποία ρημάζουν αναξιοποίητα. Σε ό,τι αφορά το τελευταίο, το Ταμείο έχει ξεκινήσει ακόμη και ηλεκτρονικές δημοπρασίες ακινήτων, ενώ η προσπάθεια αναμένεται να ενταθεί μετά και τις μεταβιβάσεις ακινήτων, που έρχονται τις επόμενες εβδομάδες.
Στο νέο Μνημόνιο, για το 2013 ο στόχος των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις μειώθηκε κατά 1 δισ. ευρώ (λόγω κυρίως της ΔΕΠΑ). Για την επόμενη χρονιά ο πήχης παραμένει στα 2,7 δισ. ευρώ. Κυρίαρχες για την επίτευξη των εσόδων είναι οι πωλήσεις του ΟΠΑΠ και των Κρατικών Λαχείων, οι οποίες -εφόσον ολοκληρωθούν- θ’ αποφέρουν κοντά στα 850 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό ξεπερνά το 50% του νέου στόχου για το 2013 και εκτιμάται ότι θα έχει συμβασιοποιηθεί το αργότερο έως τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Από την άλλη πλευρά, αν και η κυβέρνηση δηλώνει την πρόθεσή της να επαναπροκηρύξει τον διαγωνισμό για την πώληση της ΔΕΠΑ το ταχύτερο δυνατό (ώστε ν’ ακολουθήσουν και τα ΕΛΠΕ), εντούτοις κρατά την αναπνοή της για την πώληση του ΔΕΣΦΑ. Παρόλο που στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων δεν ανησυχούν για την τελική έκβαση, ωστόσο προβληματίζονται από τους αργούς ρυθμούς απόκρισης των Αζερμπαϊτζανών, στελεχών της Soccar. Βεβαίως, οι τελευταίοι δεν έχουν λόγους να πιέζονται, σε αντίθεση με τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ. Η αποκρατικοποίηση αυτή θα φέρει στα δημόσια ταμεία κάτι λιγότερο από 200 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά λιμάνια, το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) αναμένεται να ξεκινήσει «περιφερειακά», όπως συνέβη και στις εταιρείες υδάτων. Αυτό συμβαίνει αφενός μεν επειδή είναι μικρότερες μεγέθους επιχειρήσεις, αφετέρου δε επειδή είναι πιο εύκολα διαχειρίσιμες πολιτικά. Αυτό παραδέχτηκε πριν από λίγες ημέρες και ο υπουργός Ναυτιλίας, Μ. Βαρβιτσιώτης, προσθέτοντας ακόμη ότι υπάρχουν προβλήματα μεταξύ κυβέρνησης και Cosco σχετικά με την καταβολή του εγγυημένου ανταλλάγματος στην παραχώρηση των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά. Πάντως, οι αποκρατικοποιήσεις λιμανιών, όπως και στις εταιρείες υδάτων, αναμένεται ν’ αρχίσουν από τη συμπρωτεύουσα, δηλαδή τον ΟΛΘ.
Από την άλλη πλευρά, καθώς εκδηλώνεται ισχυρό κινεζικό ενδιαφέρον για τις πύλες της χώρας στην Ευρώπη (αεροδρόμια και λιμάνια), ανεβαίνει και η αξία των ελληνικών σιδηροδρόμων. Μετά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και μέσα στην εβδομάδα που έρχεται αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τη δεύτερη θυγατρική του Οργανισμού, που έχει περιέλθει στο Δημόσιο, τη Rosco. Η τελευταία δραστηριοποιείται στη συντήρηση τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού. Σύμφωνα με στελέχη του Ταμείου, ενδιαφέρον για τη Rosco έχουν εκδηλώσει Γάλλοι, Κινέζοι και Ρώσοι επενδυτές.
Στα περιφερειακά αεροδρόμια, το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί είναι υψηλό και η κατάσταση αναμένεται να ξεκαθαρίσει μετά τον Σεπτέμβριο. Παράλληλα, έχει δρομολογηθεί και η περαιτέρω αποκρατικοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ). Σε ό,τι αφορά το τελευταίο, την περασμένη εβδομάδα το Ταμείο έδωσε την έγκριση για τη μεταβίβαση του ποσοστού του ΔΑΑ κυριότητας της Hochief σε καναδικά επενδυτικά κεφάλαια, ενώ οι τελευταίοι δεσμεύθηκαν να συνδράμουν το Ταμείο στην επικείμενη αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ. Από την άλλη πλευρά, παρά τον ανασχηματισμό υπουργού, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών φαίνεται να προωθεί άμεσα την επένδυση δημιουργίας του αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης. Το έργο πρόκειται να προκηρυχθεί για δεύτερη φορά μέσα στον Σεπτέμβρη, με στόχο να κατακυρωθεί στις αρχές του 2014. Ουσιαστική επιδίωξη είναι ν’ αποτελέσει ένα νέο και μεγάλο έργο ΣΔΙΤ, που θα υλοποιηθεί κυρίως με ιδιωτικά κεφάλαια.