Ο μηχανοδηγός της μοιραίας αμαξοστοιχίας που έσπειρε τον
θάνατο σε 80 ανθρώπους και τραυμάτισε άλλους 170, Φρανθίσκο Χοσέ Γκαρθόν Αμο
κατηγορείται για ανθρωποκτονία εξ αμελείας κατά συρροή. Η κατηγορία απαγγέλθηκε
στον 52χρονο μηχανοδηγό έπειτα από το τραγικό δυστύχημα που σημειώθηκε την
περασμένη Τετάρτη στην περιοχή Σαντιάγο ντε Κομποστέλα και βύθισε στο πένθος
ολόκληρη την Ισπανία.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά εκπρόσωπος του ισπανικού
υπουργείου Εσωτερικών από την περασμένη Πέμπτη ο Γκαρθόν Αμο «συνελήφθη με τη
κατηγορία ανθρωποκτονίας εξ αμελείας».Την ίδια στιγμή, όπως αναφέρουν
δημοσιεύματα του ισπανικού Τύπου ο 52χρονος μηχανοδηγός που τα τελευταία 30
χρόνια εργαζόταν στην σιδηροδρομική εταιρία Renfe, αρνείται να απαντήσει σε
οποιαδήποτε ερώτηση για την τραγωδία. Σε μία προσπάθεια να τον υποστηρίξει ο
γενικός γραμματέας του συνδικαλιστικού σιδηροδρομικού φορέα της Γαλικίας, Ανχελ
Ροντρίγκεζ, δήλωσε πως ο μηχανοδηγός φέρει τραύματα στο κεφάλι, έχει υποστεί
σοβαρό τραυματισμό στα πλευρά και από την πρόσκρουση έχει επηρεαστεί ο
πνεύμονάς του. Ωστόσο, τόνισε πως ο συνάδελφός του «δεν ήταν από εκείνους που
τρέχουν» και πως «ήταν πολύ λογικός», ενώ επισήμανε ότι «έχει μεγάλη εμπειρία»
και απέδωσε το τραγικό δυστύχημα «όχι σε ανθρώπινο λάθος, αλλά και σε κάτι
άλλο».
Ο Francisco Jose Garzon κρατείται από τις 8 το βράδυ
της Πέμπτης και θα επιδιωχθεί να απαντήσει στις πρώτες ερωτήσεις των δικαστικών
και αστυνομικών αρχών πριν συμπληρωθούν 72 ώρες από τη στιγμή που τέθηκε υπό
κράτηση, σε περίπτωση που δώσουν το “ok” οι θεράποντες ιατροί του. Παρόλα αυτά
ο Garzon αρνείται να απαντήσει στις πρώτες ερωτήσεις των αστυνομικών, όπως έχει
το δικαίωμα να κάνει. Την ίδια στιγμή όλο και περισσότερο επιβαρυντικά γι'αυτόν
είναι τα στοιχεία που έρχονται στη δημοσιότητα.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της εταιρίας σιδηροδρόμων της
Ισπανίας (ADIF), Γκονζάλο Φερέ, δήλωσε ότι ο μηχανοδηγός θα έπρεπε να είχε
αρχίσει να επιβραδύνει τουλάχιστον 4 μίλια πριν την μοιραία στροφή. «Τέσσερα
μίλια πριν το σημείο του δυστυχήματος, ο οδηγός είχε ήδη ειδοποιηθεί ότι έπρεπε
να αρχίσει να επιβραδύνει, γιατί στο τέλος του τούνελ η ταχύτητά του θα έπρεπε
να είναι της τάξης των 80χλμ/ώρα» δήλωσε ο Φερέ.
Υποστήριξε, δε, ότι όλα τα συστήματα ασφαλείας λειτουργούσαν
κανονικά προσθέτοντας ότι σε κάθε περίπτωση ο οδηγός είχε χάρτη με οδηγίες
γιατί «αυτός είναι ο ρόλος του μηχανοδηγού, αλλιώς θα ήταν επιβάτης».
Περιμένουν να «μιλήσει» το μαύρο κουτί
Το μαύρο κουτί του τρένου που οδηγούσε ο Francisco Jose
Garzon και εξετράπη της πορείας του, λόγω υπερβολικής ταχύτητας, σκορπώντας το
θάνατο σε δεκάδες επιβάτες φαίνεται ότι βρίσκεται ήδη στα χέρια των αρχών.
Λίγα λεπτά, μετά τον εκτροχιασμό του τρένου, που κινούνταν
με ταχύτητα 200 χιλιομέτρων στην περιοχή Σαντιάγκο ντε Κομποστέλα το βράδυ της
Τετάρτης, ακούγεται στο μαύρο κουτί, ο μηχανοδηγός της μοιραίας αμαξοστοιχίας
να ζητάει βοήθεια μέσω ασυρμάτου στο κέντρο ελέγχου, λέγοντας: «Τα σκάτωσα,
θέλω να πεθάνω».
Ο Francisco Jose Garzon φέρεται να είναι ένας από τους δύο
μηχανοδηγούς του Alvia 151 και φαίνεται ότι ήταν λάτρης της ταχύτητας, ενώ
σύμφωνα με την ισπανική εφημερίδα ABC, συνήθιζε να οδηγεί… γρήγορα. Μέσα
στην ημέρα η ισπανική αστυνομία θα τον ανακρίνει, ενώ έχει τεθεί υπό κράτηση
στο νοσοκομείο όπου νοσηλεύεται. Η αστυνομία ανακοίνωσε ότι έχει συλληφθεί και
αναμένεται να του ασκηθούν κατηγορίες λόγω «αμέλειας».
Στο υλικό του μαύρου κουτιού, ακούγεται ο Garzon να κάνει
απελπισμένες εκκλήσεις στο κέντρο ελέγχου της, μόλις συνειδητοποίησε τι είχε
συμβεί, σύμφωνα με δημοσίευμα της ισπανικής εφημερίδας «El Mundo».
«Έχω εκτροχιαστεί», είναι το μήνυμά του προς το κέντρο της
εταιρείας, την ώρα που σκόνη υπήρχε παντού, γύρω από τα συντρίμμια. «Τι μπορώ
να κάνω; Τι υποτίθεται ότι πρέπει να κάνω; Τα σκάτωσα. Θέλω να πεθάνω».
Λίγα λεπτά μετά τη συντριβή -κατά την οποία τραυματίστηκαν
επίσης 141 άνθρωποι και έχασαν τη ζωή τους άλλοι 80- φωτογραφήθηκε να δέχεται
τις πρώτες βοήθειες από έναν γιατρό, ενώ είναι εμφανές το τραύμα στο κεφάλι
του, από το οποίο στάζει αίμα πάνω στην μπλε στολή του.
Η αστυνομία έχει στα χέρια της το μαύρο κουτί εδώ και πολύ
λίγες ώρες και προσπαθεί τώρα να ακούσει τις ηχογραφήσεις, την ώρα που
βρίσκεται σε εξέλιξη και η αναγνώριση των πτωμάτων.
Εάν υπήρχε ένα πιο προηγμένο σύστημα ασφαλείας
εγκατεστημένο, ο 52χρονος Garzon θα είχε ειδοποιηθεί αυτόματα ότι έχει
υπερβεί κατά πολύ το όριο ταχύτητας στο συγκεκριμένο τμήμα της διαδρομής,
επισήμανε η εφημερίδα El Pais, παραπέμποντας στα αντίστοιχα συστήματα για τις
γαλλικές υπερταχείες TGV. Ειδικοί επισήμαναν ότι εάν υπήρχε αυτό το πιο
εξελιγμένο σύστημα θα μπορούσε να σταματήσει το συρμό ακόμη και μόνο του σε
περίπτωση που το τρένο ανέπτυσσε υπερβολική ταχύτητα.
Στον πίνακα των οργάνων άναψε συναγερμός γιατί ο μηχανοδηγός
είχε υπερβεί το όριο ταχύτητας, «κάτι το οποίο αναγνώρισε και ο ίδιος» ο Garzon,
που «προσπάθησε να φρενάρει, χωρίς να μπορέσει να αποτρέψει την τραγωδία»,
τόνισε η Ελ Παΐς.
Το σύστημα ασφαλείας που είναι εγκαταστημένο στο
συγκεκριμένο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου, το ASFA (Anuncio de señales y
frenado automatico), είναι «ένα σύστημα που εξαρτάται περισσότερο από τον
ανθρώπινο παράγοντα», επισήμανε ο Χουάν Χεσούς Γκαρθία Φράιλε, γενικός
γραμματέας του συνδικάτου των μηχανοδηγών, σύμφωνα με την εφημερίδα.
Ο μηχανοδηγός που λάτρευε την ταχύτητα
Την ώρα που η Ισπανία είναι βυθισμένη σε βαρύ πένθος, μετά
τον θάνατο τουλάχιστον 80 ανθρώπων από το τρένο που εκτροχιάστηκε στη Γαλικία,
νέα στοιχεία για τον μοιραίο μηχανοδηγό που είναι στο νοσοκομείο υπό αστυνομική
επιτήρηση, έρχονται στο φως.
Ο Garzon, σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας σιδηροδρόμων
Renfe, εργάζεται σε αυτή 30 χρόνια κι υπηρετεί ως μηχανοδηγός για σχεδόν 13
χρόνιαμ από το 2000. Χειριζόταν συρμούς υψηλής ταχύτητας σε αυτή τη γραμμή εδώ
και περίπου ένα χρόνο.
Όλα όμως πλέον δείχνουν πως το ατύχημα έγινε εξαιτίας του,
καθώς ο ίδιος ο Garzon στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook
υπερηφανευόταν πως οδηγεί με υψηλές ταχύτητες. Ενδεικτικοί είναι οι διάλογοι
που δημοσιεύθηκαν χθες με έναν συνάδελφό του. «Θα σε πιάσει η αστυνομία και θα
σου αφαιρέσει πόντους χαχα», του είπε ο συνάδελφός του, ενώ εκείνος απάντησε:
«Τι πλάκα θα είχε να είμαι παράλληλα με την αστυνομία και να την προσπεράσω,
σπάζοντας τα ραντάρ της. Χαχαχα μικρό πρόστιμο για την Renfe», είναι ένα
χαρακτηριστικό απόσπασμα. Να σημειωθεί πως ο λογαριασμός του έκλεισε νωρίς την
Πέμπτη.
Την ίδια στιγμή όλοι ψάχνουν να βρουν την οικογένειά του ή
να πάρουν μια δήλωση από τον ίδιο. Το πρακτορείο Reuters μετέδωσε πως ο οδηγός
δεν ήταν «διαθέσιμος» για να σχολιάσει κάτι, ενώ οι δικοί του άνθρωποι είναι
εξαφανισμένοι. Επίσης παραμένει άγνωστο το εάν έχει οριστεί δικηγόρος για τον
52χρονο.
Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες, ο Garzon ζήτησε και
πήρε τον έλεγχο του τρένου, στο μοιραίο δρομολόγιο, 65 χιλιόμετρα νότια του
Σαντιάγο. Ωστόσο οι εκπρόσωποι των συνδικάτων των σιδηροδρόμων δήλωσαν
ότι είναι πολύ νωρίς για να πουν αν αυτός ευθύνεται για το τραγικό δυστύχημα.
Συγκεκριμένα, ο υπεύθυνος της ένωσης UGT, ανέφερε: «Το
ανθρώπινο λάθος είναι πάντα μια πιθανότητα, και για να αποφεύγονται τα
ανθρώπινα λάθη, τι έχουμε; Έχουμε την τεχνολογία».
Την ίδια στιγμή από την Πέμπτη έχει κηρυχθεί τριήμερο πένθος
σε όλη την Ισπανία και επταήμερο πένθος στη Γαλικία.
Είχε αναρτήσει φωτογραφία με το καντράν του τρένου να φτάνει
τα 200 χιλιόμετρα την ώρα:
Παράλληλα το Στέιτ Ντιπάρτμεντ επιβεβαίωσε ότι ένας πολίτης
των ΗΠΑ είναι ανάμεσα στους νεκρούς, ενώ σύμφωνα με ισπανικά μέσα ενημέρωσης
ανάμεσα στα θύματα είναι επίσης ένας υπήκοος της Δομινικανής Δημοκρατίας, ένας
του Μεξικού κι ένας της Κολομβίας.
protothema.gr