Τετάρτη 17 Ιουλίου 2013

ΕΡΓΟΣΕ: Σφιχτά χρονοδιαγράμματα για Λαύριο και Καβάλα

Της Μάρως Τσαντήλα
Η εκτελεστική υπηρεσία των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφοράς (TEN-TEA) έδωσε την έγκρισή της προκειμένου οι μελέτες των δύο έργων να χρηματοδοτηθούν κατά ήμισυ με κοινοτικά κονδύλια.
Με ταχείς διαδικασίες θα πρέπει να προχωρήσει η ΕΡΓΟΣΕ τις διαδικασίες που αφορούν στην επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου προς το Λαύριο και το λιμάνι της Καβάλας.

Η εκτελεστική υπηρεσία των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφοράς (TEN-TEA) έδωσε την έγκρισή της προκειμένου οι μελέτες των δύο έργων να χρηματοδοτηθούν κατά ήμισυ με κοινοτικά κονδύλια. Ωστόσο η όλη προσπάθεια θα πρέπει να «τρέξει» με γοργό ρυθμό καθώς απαραίτητη προϋπόθεση είναι ως το τέλος του 2015, δηλαδή σε 2,5 χρόνια, τα έργα να έχουν δημοπρατηθεί.
Το κόστος των μελετών προϋπολογίζεται σε 5,6 εκατομμύρια ευρώ και από το ποσό αυτό 2,8 εκατομμύρια θα προέλθουν από κοινοτικούς πόρους.
Στόχος η ανάδειξη του λιμανιού του Λαυρίου
Το σχέδιο της επέκτασης προς το Λαύριο αφορά στην κατασκευή γραμμής μήκους 31 χιλιομέτρων η οποία θα ξεκινά από το Κορωπί, απ' όπου διέρχεται σήμερα ο προαστιακός, και θα καταλήγει στο Νέο Λιμένα Λαυρίου. Μάλιστα στόχος της κυβέρνησης, όπως ανέφερε πρόσφατα ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, είναι η ανάδειξη του λιμένα του Λαυρίου σε επίκεντρο της ακτοπλοϊας.
Βασικό πλεονέκτημα του λιμανιού θεωρείται το σημαντικά χαμηλότερο κόστος καυσίμου που έχει ένα πλοίο που χρησιμοποιεί σαν βάση το Λαύριο εν συγκρίσει με το λιμάνι του Πειραιά. Η σπουδαιότητα του έργου είναι αναμφισβήτητη καθώς εκτός του λιμανιού πρόσβαση σε μέσο σταθερής τροχιάς θα αποκτήσουν και μεγάλες περιοχές της Λαυρεωτικής που τα τελευταία χρόνια έχουν καταγράψει πολύ μεγάλη πληθυσμιακή αύξηση.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που υπάρχει η γραμμή του προαστιακού προς το Λαύριο θα διαθέτει δύο σιδηροδρομικούς σταθμούς (στο Μαρκόπουλο και τον επιλιμένιο σταθμό στο Λιμάνι του Λαυρίου) καθώς και επτά στάσεις σε Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφίτροπη, Περιγιάλι, Θορικό, Εκπαιδευτικό Κέντρο Λαυρίου.
Εως την περιοχή της Κερατέας θα ακολουθείται η παλιά χάραξη ενώ στη συνέχεια με νέα χάραξη, κινούμενη νότιο-ανατολικά, η γραμμή θα διέρχεται από σήραγγα μήκους 1,4 χλμ. στα Βίλια, θα παρακάμπτει τον αρχαιολογικό χώρο του Θορικού, θα διασχίζει το Μαρκόπουλο και θα καταλήγει στο λιμάνι του Λαυρίου. Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι οι συρμοί που θα κινούνται στη γραμμή θα έχουν την δυνατότητα ανάπτυξης ταχυτήτων ως 120 χιλιόμετρα καλύπτοντας την απόσταση από την Αθήνα στο Λαύριο σε 55 λεπτά.
Καβάλα
Η σύνδεση του λιμανιού της Καβάλας με το σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή Τοξότες της Ξάνθης θα επιτρέψει την ανάπτυξη του λιμανιού της μακεδονικής πόλης . Πρόκειται να κατασκευαστεί μονή γραμμή, συνολικού μήκους 31,8 χιλιομέτρων. Η κατασκευή της γραμμής εκτιμάται ότι θα δώσει ώθηση στο λιμάνι κυρίως σε ότι αφορά την μεταφορά εμπορευμάτων προς τις γειτονικές Βαλκανικές χώρες και ιδίως σε Βουλγαρία, Σκόπια, Ρουμανία και Σερβία.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τα λιμάνια του Βόλου, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, της Πάτρας και της Θεσσαλονίκης(σύνδεση και με την 6η προβλήτα του λιμένα), παράλληλα με την ολοκλήρωση και τον εκσυγχρονισμό του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη - Προμαχώνας (ΠΑΘΕ-Π), αποτελούν τη βασική προτεραιότητα της ΕΡΓΟΣΕ