της Μάρως Τσαντήλα
Η κατάσταση στην οποία βρίσκεται
το σιδηροδρομικό δίκτυο δεν επιτρέπει μεγάλες ταχύτητες, λένε οι εργαζόμενοι,
προβληματισμένοι από τα διεθνή δυστυχήματα. Αυξημένοι οι χρόνοι των
δρομολογίων. Τα προβλήματα στις υποδομές.
Έντονο προβληματισμό για την
ασφάλεια του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου εκφράζουν οι εργαζόμενοι στο
σιδηρόδρομο με αφορμή τα πολύ σοβαρά δυστυχήματα που έχουν συμβεί το τελευταίο
διάστημα διεθνώς.
Το θέμα της ασφάλειας του
ελληνικού σιδηροδρόμου εξετάστηκε, μεταξύ άλλων, σε συνάντηση που είχε χθες
αντιπροσωπεία της Πανελλήνιας Σιδηροδρομικής Ομοσπονδίας (ΠΟΣ) με την διοίκηση
της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι εκπρόσωποι των εργαζομένων
υποστήριξαν πως τόσο το δίκτυο όσο και το τροχαίο υλικό δεν βρίσκονται στην
καλύτερη δυνατή κατάσταση.
Κατά 1 ώρα και 15 λεπτά αυξήθηκε
ο χρόνος του δρομολογίου Αθήνα – Θεσσαλονίκη
Σύμφωνα με τον ταμία της ΠΟΣ,
μηχανοδηγό Νώντα Θεοδωρόπουλο, το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο στην κατάσταση
που βρίσκεται εγκυμονεί κινδύνους και προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο
ατυχήματος οι σιδηροδρομικές μεταφορές στη χώρα μας δουλεύουν σε ρυθμό...
ρελαντί με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί σημαντικά ο χρόνος εκτέλεσης των
δρομολογίων.
Όπως εξηγεί το βασικό δρομολόγιο
Αθήνα – Θεσσαλονίκη σήμερα γίνεται σε 5 ώρες και 30 λεπτά, ενώ λίγα χρόνια
νωρίτερα ο ΟΣΕ είχε πετύχει πολύ καλύτερους χρόνους και το δρομολόγιο
εκτελούνταν σε 4 ώρες και 15 λεπτά.
Σύμφωνα με τον κ. Θεοδωρόπουλο η
χαλαρότητα με την οποία εκτελούνται σήμερα τα σιδηροδρομικά δρομολόγια
λειτουργεί αποτρεπτικά για κάποιο σοβαρό ατύχημα, ωστόσο σε συνθήκες εντατικής
λειτουργίας του δικτύου τίποτε δεν μπορεί να αποκλειστεί, αφού σε
μεγάλο βαθμό το σύστημα εξαρτάται από τον ανθρώπινο παράγοντα.
GSM-R: Χωρίς φωτοσήματα και
τηλεδιοίκηση
Τα προβλήματα αφορούν στην
έλλειψη φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης, υπάρχουν ζητήματα ελλιπούς
συντήρησης του δικτύου ενώ σε καμία περίπτωση αμελητέα δεν είναι τα
ζητήματα ασφάλειας που προκαλούν οι συνεχείς δολιοφθορές στο δίκτυο.
Σημαντικό μέρος των προβλημάτων
αυτών προκαλεί το γεγονός ότι εδώ και χρόνια δεν έχει προχωρήσει η εγκατάσταση
του συστήματος ραδιοκάλυψης GSM-R, λόγω της εμπλοκής στο διαγωνισμό της
γερμανικής εταιρείας Siemens, η οποία μάλιστα προχώρησε σε διαγραφή ποσού
27,1 εκατομμυρίων ευρώ που αφορούσε στο συγκεκριμένο έργο, στο πλαίσιο του
συμβιβασμού που έχει συμφωνήσει με το ελληνικό Δημόσιο.
Πάντως το τελευταίο διάστημα
φαίνεται ότι το έργο έχει ξεμπλοκάρει και αναμένεται ότι θα προχωρήσει η
υλοποίησή του. Η ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος GSM-R παράλληλα με
την ολοκλήρωση των έργων εκτελούνται σε μεγάλα κομμάτια του σιδηροδρομικού
δικτύου εκτιμάται ότι θα επιτρέψει να καλύπτεται η απόσταση Αθήνα- Θεσσαλονίκη
σε 3,5 ώρες, ενώ σε λιγότερο από 2 ώρες θα καλύπτεται η διαδρομή στο τμήμα
Αθήνα - Πάτρα.
Υπογραφή ΣΣΕ και μετατάξεις
Κατά την συνάντηση που είχαν χθες
η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η αντιπροσωπεία της ΠΟΣ συζητήθηκε το θέμα της
υπογραφής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας για το οποίο όμως δεν υπήρξε συμφωνία
μεταξύ των δύο πλευρών.
Οι εργαζόμενοι από την πλευρά
τους τονίζουν ότι έχουν καταθέσει κοστολογημένες προτάσεις οι οποίες βρίσκονται
στο πλαίσιο του μειωμένου προϋπολογισμού των εταιρειών και στόχος με την
υπογραφή της ΣΣΕ είναι να υπάρξει ένα μίνιμουμ προστασίας του προσωπικού ενόψει
των αποκρατικοποιήσεων που έρχονται τόσο για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και την ΕΕΣΣΤΥ,
Τη συνάντηση απασχόλησε και το
ζήτημα της διαθεσιμότητας – κινητικότητας καθώς με δεδομένο ότι από τον
κατάλογο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης προκύπτει ότι θα πρέπει να
υπάρξουν 750 αποχωρήσεις από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και
Δικτύων στο προσωπικό του σιδηροδρόμου επικρατεί ανησυχία.
Τουλάχιστον από την πλευρά της
διοίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιδιώκεται η εταιρεία να μην μετάσχει σε πιθανό
πρόγραμμα κινητικότητας - διαθεσιμότητας του προσωπικού καθώς υπάρχουν ήδη
ελλείψεις που αναμένεται να γίνουν περισσότερο έντονες με την επέκταση της
δραστηριότητας της εταιρείας στο εμπορικό κομμάτι.
Μάλιστα η εταιρεία υλοποιεί ήδη
πρόγραμμα εθελοντικής εσωτερικής μετάταξης και 23 άτομα εκπαιδεύονται
για θέσεις μηχανοδηγών ενώ ακόμη περίπου 60 άτομα, τα οποία εργάζονταν στην
έκδοση των εισιτηρίων στους σταθμούς, εκπαιδεύονται προκειμένου να εργαστούν ως
προσωπικό συνοδείας συρμών, μετά και την εκχώρηση της έκδοσης εισιτηρίων σε
ιδιώτες.
Επιπλέον είναι πιθανό ότι σύντομα
θα δοθεί η δυνατότητα στο προσωπικό που επιθυμεί, να υποβάλλει αιτήσεις
προκειμένου να μετακινηθεί σε τομείς που υπάρχουν ελλείψεις. Αυτές κυρίως
εντοπίζονται σε θέσεις μηχανοδηγών όπου εκτιμάται ότι για το υφιστάμενο έργο
που εκτελεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ λείπουν περίπου 80 άτομα. Ωστόσο υπολογίζεται ότι ο
αριθμός αυτός θα αυξηθεί σε περίπτωση που υπάρξει αύξηση και του έργου, κάτι
πολύ πιθανό με την προοπτική της υπογραφής της συμφωνίας με την HP.