Δευτέρα 15 Ιουλίου 2013

Γιακούνιν: «Δυτικοευρωπαϊκές εταιρίες ενδιαφέρονται να συνεργαστούν για να διεκδικήσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Της Μάρως Τσαντήλα
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της RZD, υπάρχουν δυτικοευρωπαϊκές εταιρίες που ενδιαφέρονται να συνεργαστούν για να διεκδικήσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το "χαρτί" της Hewlett-Packard και ποια ακίνητα περιλαμβάνονται στην "προίκα".


Κοινοπρακτικό σχήμα με τη συμμετοχή δυτικοευρωπαϊκών εταιριών ετοιμάζουν οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι προκειμένου να διεκδικήσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την οποία είχαν εκφράσει εδώ και καιρό το ενδιαφέρον τους.
Ο πρόεδρος της RZD Βλαντιμίρ Γιακούνιν, ο οποίος βρέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στην Ελλάδα με αφορμή τη μεταφορά του Σταυρού του Αγίου Ανδρέα στη Ρωσία, ερωτηθείς σχετικά δεν έκρυψε το ενδιαφέρον των ρωσικών σιδηροδρόμων για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σύμφωνα με τον κ. Γιακούνιν, υπάρχουν και δυτικοευρωπαϊκές εταιρίες που ενδιαφέρονται να συνεργαστούν για να διεκδικήσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Μάλιστα, ο ίδιος εξέφρασε τη θέση ότι η ελληνική εταιρία μπορεί να αναδειχθεί σε σημαντικό παράγοντα για τη μεταφορά εμπορευμάτων προς την κεντρική, τη δυτική και την ανατολική Ευρώπη, μέσω των δύο μεγάλων διαδρόμων που διασχίζουν την Ευρώπη και την Ασία από την ανατολή ως τη δύση και από τον βορρά ως τον νότο.
Ο Ρώσος αξιωματούχος, τον οποίο συνδέουν στενοί δεσμοί φιλίας με τον Βλ. Πούτιν, τόνισε, για μία ακόμη φορά, ότι το ενδιαφέρον δεν περιορίζεται στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά επεκτείνεται και στα λιμάνια, για να υπάρχει η δυνατότητα ανάπτυξης συνδυασμένων μεταφορών.
Στο πλάνο Γάλλοι, Κινέζοι, Αμερικάνοι...
Το ρωσικό ενδιαφέρον δεν είναι το μόνο που έχει εκφραστεί για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς η εταιρία, απαλλαγμένη από τα βάρη του παρελθόντος και σε έδαφος κερδοφορίας πλέον, βρίσκεται στο επίκεντρο των πλάνων σημαντικών εταιριών του εξωτερικού.
Οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι (SNCF) έχουν επίσης εκφράσει ενδιαφέρον συμμετοχής στον διαγωνισμό αποκρατικοποίησης και αυτό το είχε επιβεβαιώσει και ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών Frederic Cuvillier, ο οποίος είχε πρόσφατα επισκεφτεί την Αθήνα.
Στη λίστα του ενδιαφέροντος βεβαίως υπάρχει και κινεζικό άρωμα αφού πολλές φορές στελέχη της Cosco, με τελευταίο τον τέως πρόεδρο της εταιρίας κάπταιν Γουέι, έχουν επιβεβαιώσει ότι εξετάζουν την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Το «χαρτί» της HP
Εξάλλου η Cosco έχει αποδείξει στην πράξη ότι μελετά την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών,φιλοδοξώντας να χρησιμοποιήσει το σιδηροδρομικό δίκτυο για τη διακίνηση στον τελικό προορισμό των εμπορευμάτων που φτάνουν στον Πειραιά με πλοία.
Μάλιστα, η εταιρία έχει ήδη υπογράψει τη συμφωνία για τη διακίνηση μέσω της χώρας μας των εμπορευμάτων της HP. Ωστόσο αυτή δεν έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης, αφού ακόμη το σκέλος μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της HP δεν έχει ακόμη υπογραφεί και οι δυσκολίες που υπάρχουν για την ολοκλήρωσή της δεν είναι αμελητέες, παρότι εκφράζεται αισιοδοξία ότι σύντομα θα καταστεί εφικτή η οριστικοποίηση και η υπογραφή της.
Πληροφορίες που κατά καιρούς έχουν δει το φως της δημοσιότητας φέρουν επίσης μεταξύ των ενδιαφερομένων αμερικάνικές εταιρίες και επιχειρήσεις από την Ιταλία αλλά και τη Ρουμανία (GFR).Οι πρόσφατες αποκαλύψεις για εμπλοκή σε χρηματισμούς στην Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια θυγατρικών των γερμανικών σιδηροδρόμων φαίνεται να έχουν απομακρύνει την πιθανότητα συμμετοχής τους στο εγχείρημα ιδιωτικοποίησης, χωρίς όμως αυτό να αποκλείεται.
Επίσης να αναφέρουμε ότι το ενδεχόμενο συμμετοχής τους στον διαγωνισμό εξετάζουν και οι εργαζόμενοι της εταιρίας, οι οποίοι μελετούν την πιθανότητα συμμετοχής τους σε κάποιο κοινοπρακτικό σχήμα.
Κινητά και ακίνητα περιλαμβάνει η προίκα
Πέρα από τον αυξημένο ρόλο που μπορεί να διεκδικήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις εμπορευματικές μεταφορές, σε μια εποχή ιδιαίτερα ευνοϊκή, καθώς λόγω συγκυρίας η χώρα αποτελεί την πλέον οικονομική λύση για τη διαμετακόμιση εμπορευμάτων από την Ανατολή προς την κεντρική και τη βόρεια Ευρώπη, η κυβέρνηση την «προικίζει» επιπλέον με κινητά και ακίνητα θέλοντας να την καταστήσει περισσότερο ελκυστική για τους υποψήφιους μνηστήρες.
Η «προίκα» περιλαμβάνεται στις πέντε συμβάσεις που θα υπογράψει πριν από την πώλησή της, οι οποίες αφορούν:
1. Πενταετή σύμβαση Υποχρέωσης Παροχής Δημόσιων Υπηρεσιών (ΥΔΥ) για υπηρεσίες σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών, έναντι ετήσιας αμοιβής 50 εκατομμυρίων ευρώ. Αντί του ποσού αυτού η εταιρία θα παρέχει δημόσια υπηρεσία εξυπηρετώντας δρομολόγια τα οποία δεν είναι κερδοφόρα. Ουσιαστικά δηλαδή, βρέξει-χιονίσει, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα έχει λαμβάνειν από το ελληνικό δημόσιο 250 εκατομμύρια.
2. Μακροχρόνια συμφωνητικά για τη μίσθωση επιλεγμένων ακινήτων. Πρόκειται για ακίνητα τα οποία η εταιρία αναμένεται να χρησιμοποιήσει ως κέντρα logistics για την ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών που είναι και ο κύριος στόχος.
Τα ακίνητα για τα οποία θα υπογραφούν τα συμφωνητικά είναι: οικόπεδο έκτασης 38 στρεμμάτων στην Οινόη, οικόπεδο 148 στρεμμάτων στον Εμπορικό Σταθμό Θεσσαλονίκης, οικόπεδο 147 στρεμμάτων στον σταθμό διαλογής Θεσσαλονίκης, έκταση 151 στρεμμάτων στη Νέα Μαγνησία Θεσσαλονίκης και οικόπεδο 36 στρεμμάτων στους Λαχανόκηπους Θεσσαλονίκης.
3. Σύμβαση πρόσβασης (track access) με τον ΟΣΕ, υπό την ιδιότητά του ως διαχειριστή της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής. Μέσω αυτής η εταιρία θα μπορεί να χρησιμοποιεί το σιδηροδρομικό δίκτυο.
4. Μακροχρόνια σύμβαση μίσθωσης τροχαίου υλικού με τον ΟΣΕ, υπό την τρέχουσα ιδιότητά του ως κυρίου του τροχαίου υλικού.
5. Μακροχρόνια σύμβαση υπηρεσιών συντήρησης με την ΕΕΣΣΤΥ για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού.