Η σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με όλα τα μεγάλα
λιμάνια της χώρας, σε συνδυασμό με την ενίσχυση των υποδομών και την
ανάγκη προώθησης των συνδυασμένων μεταφορών και της ανάπτυξης των
logistics, κάτι που θα δώσει πόντους ανταγωνιστικότητας στην χώρα μας, τίθεται
πλέον σε πρώτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση.
Πρόκειται για ένα θέμα που βρίσκεται πολύ ψηλά στην ατζέντα
της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ, οι διοικήσεις των οποίων βρίσκουν πλέον αρωγό και τους
εφοπλιστές, οι οποίοι δείχνουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, αφού η σύνδεση των
λιμανιών με τον σιδηρόδρομο δημιουργεί νέα δεδομένα για τις διαδρομές των
πλοίων.
Το θέμα της σύνδεσης των λιμανιών με το σιδηροδρομικό
δίκτυο του ΟΣΕ εξέτασαν σε συνάντηση που είχε την Παρασκευή ο πρόεδρος και
διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Κώστας Σπηλιόπουλος με αντιπροσωπεία του
Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος με επικεφαλής τον πρόεδρο Γιώργο Γράτσο.
Στο επίκεντρο των συζητήσεων βρέθηκε η ολοκλήρωση της
γραμμής που συνδέει το λιμάνι του Ικονίου με το Θριάσιο και κατ’ επέκταση με το
λοιπό σιδηροδρομικό δίκτυο. Η γραμμή ολοκληρώθηκε και εγκαινιάστηκε πριν από
λίγους μήνες, ωστόσο αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί από τον ερχόμενο
Σεπτέμβριο. Ως γνωστόν, σε εκκρεμότητα παραμένει η υπογραφή της συμφωνίας
μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της HP για την διαμετακόμιση των εμπορευμάτων της
αμερικάνικης πολυεθνικής προς την κεντρική Ευρώπη.
Έξαλλου η παρουσία και μόνο της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά
και η σημαντική αναβάθμιση της δραστηριότητά τους καθιστά αν μη τι άλλο
επιτακτική την σύνδεση με το σιδηρόδρομο.
Σύνδεση με τον σιδηροδρομικό δίκτυο διαθέτει ακόμη και ο
Λιμένας της Θεσσαλονίκης, ωστόσοη ολοκλήρωση της σύνδεσης του 6ου προβλήτα του
λιμανιού της πόλης θα επιτρέψει την καλύτερη εκμετάλλευση των συνεργιών που
προκύπτουν.
Επιπλέον, στα σχέδια της ΕΡΓΟΣΕ περιλαμβάνεται η σύνδεση του
σιδηροδρομικού δικτύου με τα λιμάνια της Πάτρας, της Αλεξανδρούπολης, του
Βόλου, της Καβάλας αλλά και του Λαυρίου.
Ωστόσο, από τη πλευρά του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας
φαίνεται ότι υπάρχει ενδιαφέρον και για την σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών
στην Καλαμάτα και το Κατάκολο.
Η επίσπευση των έργων για την σύνδεση των λιμανιών με τον
σιδηρόδρομο σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΡΓΟΣΕ κ. Κώστα Σπηλιόπουλο θα έχει ως
αποτέλεσμα την τόνωση της ελληνικής οικονομίας, αλλά και του σιδηρόδρομου ο
οποίος θα έχει την δυνατότητα να γίνει το κύριο μέσο εμπορευματικών μεταφορών
στη χώρα.
Μάλιστα, σε κάποιες περιπτώσεις, όπως στο λιμάνι της
Αλεξανδρούπολης, τα έργα που χρειάζεται να γίνουν προκειμένου να ολοκληρωθεί η
σύνδεση του σιδηρόδρομου με το λιμάνι είναι σε αποστάσεις μόλις κάτι
περισσότερο από 300 μέτρα.
Ειδικότερα το συνολικό μήκος των γραμμών είναι περί τα 2 km
σε ανάπτυγμα μονής γραμμής καθώς πρόκειται για τετραπλό διάδρομο 325 m καθώς
και 700 m μονή σιδηροδρομική γραμμή.
Το έργο «Σιδηροδρομική σύνδεση του νέου προβλήτα
εμπορευματοκιβωτίων Λιμένα Αλεξανδρούπολης» με δικαιούχο την ΕΡΓΟΣΕ έχει
συνολικό προϋπολογισμό δημόσιας δαπάνης 4.920.000 ευρώ και αφορά στην κατασκευή
τερματικής σιδηροδρομικής γραμμής του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στον Λιμένα
Αλεξανδρούπολης, η οποία θα συνδέει το σύμπλεγμα των γραμμών που αναπτύσσεται
στο Λιμάνι με τον χώρο του σταθμού των εμπορευματοκιβωτίων.
Η σύνδεση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου με τον νέο
προβλήτα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στο λιμένα Αλεξανδρούπολης, θα
συμβάλλει στη δυνατότητα πραγματοποίησης συνδυασμένων μεταφορών (τρένο-πλοίο).
Η υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου θεωρείται μια μεγάλη
αναπτυξιακή παρέμβαση για τη Θράκη, αλλά και για τη χώρα συνολικά καθώς το
τελευταίο διάστημα διευρύνεται συνεχώς το ενδιαφέρον για τις εμπορευματικές
μεταφορές μέσω του σιδηροδρόμου. Με το έργο αυτό αναβαθμίζεται το λιμάνι της
Αλεξανδρούπολης και ισχυροποιείται η θέση της χώρας ως είσοδος των
εμπορευματικών μεταφορών προς την Ευρώπη.
Καβάλα
Λιμάνι χωρίς έξοδο στο σιδηρόδρομο είναι και αυτό της
Καβάλας για το οποίο η ΕΡΓΟΣΕ προχωρά άμεσα στην δημοπράτηση της μελέτες για
την κατασκευή μονής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 31,8 χλμ, που θα συνδέει το
εμπορικό λιμάνι της πόλης στη Νέα Καρβάλη με την υφιστάμενη σιδηροδρομική
γραμμή Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη. Η γραμμή σύνδεσης θα είναι μονή και η
σύνδεση με το σιδηρόδρομο θα γίνει στο ύψος των Τοξοτών Ξάνθης. Ωστόσο αυτό
είναι ακόμη άγνωστο πότε θα ολοκληρωθεί.
Το συγκεκριμένο έργο χαρακτηρίζεται κρίσιμο για την ανάπτυξη
του λιμένα, μετατρέποντας το λιμάνι της Καβάλας ένα από τα σημαντικότερα
λιμάνια όχι μόνο της χώρας αλλά και των Βαλκανίων. Ειδικότερα, με τη
σιδηροδρομική σύνδεση θα μπορούν τα εμπορευματοκιβώτια να μεταφέρονται
σιδηροδρομικά, με μικρότερο κόστος από το σημερινό, από και προς την Καβάλα,
ενώ θα είναι άνετη και εύκολη η μεταφορά των εμπορευμάτων σε Βουλγαρία, Σκόπια,
Ρουμανία, Σερβία κ.λπ.
Βόλος
Για την επόμενη προγραμματική περίοδο φαίνεται ότι πηγαίνει
και η σύνδεση του λιμανιού του Βόλου με το σιδηροδρομικό δίκτυο, παρότι στην
περίπτωση του Βόλου δεν απαιτούνται μεγάλες παρεμβάσεις και το μόνο που
χρειάζεται είναι η κατασκευή ενός δεύτερου κλάδου γραμμής που θα εξυπηρετεί τον
β΄ προβλήτα του λιμανιού.
Λαύριο
Αρκετός χρόνος σίγουρα θα χρειαστεί προκειμένου να
υλοποιηθεί η σύνδεση του λιμένα στο Λαύριο με το σιδηροδρομικό δίκτυο, ωστόσο η
διακηρυγμένη πρόθεση της κυβέρνησης να μετατρέψει το Λαύριο σε βασικό λιμάνι
για την ακτοπλοϊα ποντάροντας στο χαμηλότερο κόστος είναι ίσως το σημείο –
κλειδί που θα επιτρέψει να προχωρήσει ένα έργο που έχει εξαγγελθεί αρκετές
φορές τα τελευταία χρόνια.
Σε αυτή την κατεύθυνση βοηθά και η έγκριση από την ΕΕ
για τη χρηματοδότηση της μελέτης του έργου κατά 50% από κοινοτικούς πόρους.
Metaforespress.gr