Του Αχελλέα Χεκίμογλου
Ικανοποίηση έφερε στο υπουργείο Υποδομών η απάντηση του
αντιπρόεδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και επιτρόπου Ανταγωνισμού, κ. Χοακίν
Αλμούνια στην επιστολή του υπουργού κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, με την
οποία του είχε ζητήσει τη δέσμευση της Κομισιόν ότι ο διαγωνισμός για την
ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα «τρέξει» δίχως αξιώσεις από τις Βρυξέλλες στο
ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων.
Ο κ. Αλμούνια αναφέρει στην επιστολή ότι πρόθεσή του είναι να προτείνει
στην Ολομέλεια των επιτρόπων της ΕΕ την απαλλαγή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τυχόν
αξιώσεις από τις Βρυξέλλες και την έγκριση του φακέλου των κρατικών ενισχύσεων
της δημόσιας εταιρείας, που αφορούν χρέη προς τον ΟΣΕ ύψους 714 εκατ. ευρώ,
καθώς και του επιχειρηματικού της σχεδίου.
Ειδικότερα, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν τονίζει στην απάντησή του ότι η
αναδιάρθρωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ απαλλάσσει την εταιρεία από το θέμα των κρατικών
ενισχύσεων, εξασφαλίζει την επιβίωση και την ανάπτυξή της, επαναφέρει τους Ελληνικούς
Σιδηρόδρομους στο κέντρο του ευρωπαϊκού ανταγωνισμού και επιφέρει οφέλη στην
επιχείρηση, στο επιβατικό κοινό και στις εμπορευματικές μεταφορές.
«Η έγκριση της έναρξης ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
ανοίγει νέο κεφάλαιο όχι μόνο στην ιστορία των σιδηροδρομικών μεταφορών αλλά
και στον τομέα των επενδύσεων στη χώρα μας. Είναι βέβαιο ότι η επικείμενη
ιδιωτικοποίηση θα επιφέρει πολλαπλά οφέλη στον ίδιο τον σιδηρόδρομο, στους
εργαζομένους και στο κοινωνικό σύνολο, αλλά και στην προσπάθεια της
αναπτυξιακής πορείας της χώρας» δήλωσε ο υπουργός Υποδομών.
Ετσι, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) προχωρεί
με «λυμένα τα χέρια» στον διαγωνισμό για την πώληση της εταιρείας, καθώς το
πλάνο της ιδιωτικοποίησης είναι έτοιμο.
Σύμφωνα με το επικαιροποιημένο μνημόνιο, το μοντέλο της πώλησης της εταιρείας
έχει ως εξής:
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα συμβληθεί με το Δημόσιο το 2014 για την
ανανέωση της εξυπηρέτησης με επιδότηση των «άγονων» γραμμών για πέντε χρόνια
(Υπηρεσίες Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος).
Θα συνεχίζει να ενοικιάζει το τροχαίο υλικό του ΟΣΕ, που
πλέον έχει μεταβιβαστεί στο Δημόσιο, για 5+5 χρόνια.
Θα διατηρήσει το συμβόλαιο συντήρησης των συρμών με την
Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΤΥ) ή αλλιώς
ROSCO (Rolling Stock) για 10 χρόνια.
Σημειωτέον ότι η ρύθμιση για τη ROSCO είναι σημαντική, καθώς έπεται διεθνής
διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίησή της αμέσως μετά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Πάντως, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ φαίνεται να ισχυροποιείται εν όψει της αποκρατικοποίησης
καθώς έχει καταστεί κερδοφόρα, έχει εγγυημένα πέντε χρόνια επιδότησης για τις
άγονες γραμμές, θα πάρει τα ακίνητα που προβλέπονται από το business plan της
με μακροχρόνια μίσθωση σε τιμές αγορές, ενώ κουβαλά μαζί της τη συνεργασία με
την COSCO, που υπόσχεται τη διείσδυση στις αγορές της Μεσευρώπης.
Παράλληλα, το «δέσιμο» των συμβατικών υποχρεώσεων μεταξύ ROSCO και ΤΡΑΙΝΟΣΕ στον
διεθνή διαγωνισμό που θα κάνει το ΤΑΙΠΕΔ διασφαλίζει τα μελλοντικά τους
συμφέροντα, καθώς και τα επιχειρηματικά δεδομένα θα είναι σαφή και ο έλεγχος
της αγοράς βέβαιος.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει λίαν συντόμως στον διαγωνισμό
για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αρχικά θα γίνει μία πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, όπως
συνηθίζεται στους διαγωνισμούς του φορέα. Στην επόμενη φάση εκτιμάται ότι θα
οριστούν οικονομοτεχνικά κριτήρια (όπως π.χ. το μετοχικό κεφάλαιο και η
προηγούμενη σχετική επιχειρηματική εμπειρία), ούτως ώστε να γίνει το
«φιλτράρισμα» των υποψήφιων επενδυτών, οι οποίοι στη συνέχεια θα καταθέσουν
προσφορές.
Στο μεταξύ, εμπλουτίζεται ο κατάλογος των ενδιαφερομένων για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Δηλωμένες υποψηφιότητες έρχονται από τους Γάλλους της SNCF (καθώς και της
Alstom για τη ROSCO), τους Ρώσους της RZD και τους Κινέζους της COSCO, ενώ
παράλληλα την τελευταία διετία έχουν γίνει κρούσεις και από άλλες ευρωπαϊκές
εταιρείες.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, ζωηρό ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήρθε και από
την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Εκπρόσωποι μεγάλης αμερικανικής εταιρείας με
δραστηριότητες στους σιδηρόδρομους, στις πολυτροπικές τερματικές εγκαταστάσεις
και στο real estate, η οποία υποστηρίζεται από σημαντικό επενδυτικό ταμείο,
αντίστοιχο του καναδικού που εξαγόρασε τη Hochtief Airports και εισήλθε έτσι
στο «Ελ. Βενιζέλος», βρέθηκαν προ ημερών στην Αθήνα για να μάθουν περισσότερες
λεπτομέρειες για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας. Επίσης, σύμφωνα με
πληροφορίες, εκδήλωση ενδιαφέροντος αναμένεται να έρθει και από ρουμανική
ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρεία.