Κυριακή 21 Ιουλίου 2013

Προίκα 250 εκατ. σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ με επιδότηση «άγονων δρομολογίων»

Της Αλεξανδρας Κασσιμη
Με 250 εκατ. μέσα σε πέντε χρόνια πριμοδοτείται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την εξυπηρέτηση των «άγονων δρομολογίων», ώστε να καταστεί πιο ελκυστική σε πιθανούς επενδυτές.

Η εταιρεία λειτουργίας των σιδηροδρόμων βρίσκεται σε τροχιά ιδιωτικοποίησης μετά και την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος που απηύθυνε το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) για την απόκτηση του 100% του μετοχικού της κεφαλαίου. Πέραν της απόφασης για απευθείας ανάθεση των άγονων δρομολογίων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ με επιδότηση 50 εκατ. ευρώ ετησίως, η εταιρεία διαθέτει σημαντικά ακίνητα, η αξία των οποίων μπορεί να αγγίξει τα 110 εκατ. ευρώ, ενώ δέλεαρ αποτελεί και η συμφωνία που έχει συναφθεί με την Cosco και την Hewlett Packard, μετά και τη σιδηροδρομική σύνδεση του Θριασίου Πεδίου με το λιμάνι του Ικονίου. Στο μεταξύ εκκρεμεί η υπογραφή μιας σειράς συμβάσεων που αναμένεται να υπογράψει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πριν από την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, όπως οι:
- Πενταετής σύμβαση Υποχρέωσης Παροχής Δημόσιων Υπηρεσιών (ΥΔΥ) με το Δημόσιο, για την παροχή υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών, έναντι ετήσιας αμοιβής που δεν θα υπερβαίνει το ποσό 50 εκατ. ευρώ.
- Σύμβαση πρόσβασης (track access) με τον ΟΣΕ, υπό την ιδιότητά του ως διαχειριστή της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής.
- Μακροχρόνια σύμβαση μίσθωσης (5+5 χρόνια) του τροχαίου υλικού με τον ΟΣΕ.
- Μακροχρόνια σύμβαση υπηρεσιών συντήρησης με την εταιρεία συντήρησης του τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού (ROSCO), για 10 χρόνια.
- Μακροχρόνια συμφωνητικά για τη μίσθωση από τη ΓΑΙΑΟΣΕ επιλεγμένων ακινήτων.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον γαλλικών, ρωσικών, κινεζικών, αμερικανικών, αλλά και γερμανικών εταιρειών έχει συγκεντρώσει κατά καιρούς η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και η ROSCO, που θα ακολουθήσει στον δρόμο της ιδιωτικοποίησης. Το στοίχημα πλέον για την κυβέρνηση είναι το αρχικό ενδιαφέρον να μετουσιωθεί σε δεσμευτική προσφορά.
Η κινεζική Cosco έχει δηλώσει ότι ενδιαφέρεται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ετοιμάζεται να κατέβει στον διαγωνισμό με συμφωνία-πακέτο για την εξαγορά της. Το ενδιαφέρον των Ρωσικών Σιδηροδρόμων να δημιουργήσουν ένα ισχυρό «άνοιγμα» στην αγορά της χώρας μας και να συνδυάσουν τις θαλάσσιες με τις σιδηροδρομικές μεταφορές είναι τέτοιο που ο πρόεδρος της εταιρείας Βλαντιμίρ Γιακούνιν φέρεται να έχει ζητήσει κρατική χρηματοδότηση, ώστε οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι να κατέβουν μόνοι τους στους διαγωνισμούς διεκδίκησης του ΟΛΘ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco. Πληροφορίες, ωστόσο, αναφέρουν ότι οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι βρίσκονται σε συζητήσεις με ελληνική κατασκευαστική εταιρεία ώστε να «κατέβουν» στον διαγωνισμό με κοινοπρακτικό σχήμα.