Πέμπτη 9 Μαΐου 2013

Σερβία. Η περιοχή αναζητά τρόπους να βελτιώσει τους σιδηροδρόμους


Μία πιθανή λύση είναι το άνοιγμα της αγοράς σε ξένους επενδυτές, σύμφωνα με σύμβουλο.

Σύγκρουση τρένου στη Σερβία αυτό το μήνα η οποία τραυμάτισε 22 άτομα θέτει σε νέο επίκεντρο το αποσαθρωμένο σύστημα  μεταφοράς της περιοχής, το οποίο έχει περιέλθει σε κακή κατάσταση από τις συγκρούσεις της δεκαετίας του 1990 και τη διάλυση της πρώην Γιουγκοσλαβίας.

Οι υποδομές της Σερβίας κατατάσσονται 110ες σε κατάλογο 132 χωρών, σύμφωνα με το Σερβικό Εμπορικό Επιμελητήριο, με σιδηροδρομικές γραμμές ηλικίας σχεδόν ενός αιώνα. Παρά την τεχνολογία τρένων υψηλών ταχυτήτων που διατίθενται στο σύνολο της Ευρώπης, τα τρένα μπορούν να μετακινούνται με μέγιστη ταχύτητα 60 χιλιόμετρα την ώρα στο 62 τοις εκατό των σιδηροδρόμων της Σερβίας. Ταχύτητες 100 χιλιομέτρων την ώρα είναι εφικτές μόνο στο 2,5 τοις εκατό των γραμμών.
"Η τεχνική κατάσταση των σιδηροδρόμων στη Σερβία είναι καταστροφική", δήλωσε ο Ντράγκομιρ Μάντιτς, καθηγητής μηχανικής κυκλοφορίας στο Βελιγράδι, στουςSETimes.
Στη Βοσνία και Ερζεγοβίνη (Β-Ε), οι σιδηροδρομικές εταιρίες τόσο σε Δημοκρατία Σέρπσκα όσο και στην Ομοσπονδία της Βοσνίας και Ερζεγοβίνης καταγράφουν απώλειες 85 έως 100 εκατ. ευρώ, χωρίς χρήματα για συντήρηση ή επισκευή των γραμμών.
"Η κυβέρνηση έχει αναλάβει την αποπληρωμή του χρέους των σιδηροδρόμων, και αναμένουμε ότι αυτό θα επιτρέψει περισσότερες εργασίες στις σιδηροδρομικές πλατφόρμες", δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών της FBiH Ενβέρ Μπιέντιτς στους SETimes.
Οι σιδηροδρομικές υποδομές στη Β-Ε υπέστησαν πάνω από 76 δισ. ευρώ σε ζημιές κατά τις συγκρούσεις της δεκαετίας του 1990.
"Πρέπει να ανοίξουμε τη σιδηροδρομική αγορά και να ηγηθούμε των ξένων εταιριών, με τις υποδομές να παραμένουν σε δημόσια κυριότητα", δήλωσε ο Μουχιντίν Μουΐκιτς, σύμβουλος του Τμήματος Μεταφορών και Επικοινωνιών στο Επιμελητήριο Εξωτερικού Εμπορίου της Β-Ε, στους SETimes.
Ανέφερε ότι πιστεύει πως αυτό θα οδηγήσει επενδυτές στη Β-Ε και θα εξασφαλίσει τα χρήματα που δεν διαθέτει το κράτος.
Στην Κροατία, η μέση ταχύτητα των τρένων έχει μειωθεί σε 60 χιλιόμετρα την ώρα λόγω των μικρών επενδύσεων και της έλλειψης εργασιών συντήρησης.
"Πριν από είκοσι χρόνια, από το Ζάγκρεμπ μέχρι τη Ριέκα, τα επιβατικά τρένα ταξίδευαν 3 ώρες και 15 λεπτά. Σήμερα είναι λίγο λιγότερο από 5 ώρες", δήλωσε ο Ντάρκο Πέρισιτς, στέλεχος των Κροατικών Σιδηροδρόμων, σε Κροατική εφημερίδα. Συγκριτικά, τα τρένα στη Γερμανία έχουν μέση ταχύτητα 200 χιλιόμετρα την ώρα και οι Αυστριακοί πειραματίζονται με ταχύτητες τρένων έως και 330 χιλιόμετρα την ώρα.
Η κακή ασφάλεια των σιδηροδρομικών γραμμών αποτελεί έναν από τους λόγους που οι οδηγοί τρένων ήθελαν να σταματήσουν τη σιδηροδρομική κυκλοφορία στην πΓΔΜ στα τέλη του προηγούμενου έτους. Το υπουργείο Μεταφορών της πΓΔΜ υποσχέθηκε να επιδιώξει Ευρωπαϊκά δάνεια για να αγοράσει νέα τρένα και να επισκευάσει τις ράγες.
Η σύγκρουση της 2ας Μαΐου σημειώθηκε στη Σήραγγα Τοσίν Μπουνάρ στο Βελιγράδι όταν τρένο της γραμμής Βελιγράδι-Νόβι Σαντ χτύπησε τρένο που είχε χαλάσει μέσα στη σήραγγα. Το προηγούμενο έτος σημειώθηκαν 335 ατυχήματα με τρένα στη Σερβία, με αποτέλεσμα το θάνατο 33 ανθρώπων.
Η μέση ηλικία των κύριων σιδηροδρομικών γραμμών στη Σερβία είναι 35 έτη και οι ατμομηχανές και οι αμαξοστοιχίες είναι περίπου 40 ετών. Λόγω της κακής κατάστασης των γραμμών, ο όγκος μεταφοράς φορτίων μέσω σιδηροδρόμων το προηγούμενο έτος έχει μειωθεί κατά 24 τοις εκατό.
Οι Σερβικοί Σιδηρόδρομοι υπέγραψαν σύμβαση με την Ελβετική επιχείρηση Stadler Busnang για αγορά 21 νέων επιβατικών τρένων τα οποία μπορούν να επιτύχουν ταχύτητες έως 160 χιλιόμετρα την ώρα. Τα τρένα αυτά θα ταξιδεύουν στη Σερβία από το Σεπτέμβρη του επόμενου έτους, μέχρι τον Αύγουστο του 2015, ωστόσο δεν είναι σαφές πώς θα μπορούν να μετακινούνται στις σαραβαλιασμένες Σερβικές ράγες
Η Σερβία έχει επίσης δεσμευθεί να ολοκληρώσει το σιδηροδρομικό Διάδρομο 10 μέχρι το 2020, ο οποίος θα έχει ηλεκτροκίνητη διπλή ράγα για ταχύτητες έως 160 χιλιόμετρα την ώρα, ωστόσο λιγότερο από το μισό του διαδρόμου έχει προετοιμαστεί.
Της Μπιλιάνα Πεκούσιτς για τους
Southeast European Times στο Βελιγράδι