Επέκταση προαστιακού, σύνδεση με λιμάνια, εκσυγχρονισμό δικτύου κινεί η ΕΡΓΟΣΕ
Του Αχιλλέα Χεκίμογλου
Ολοκληρώθηκε η διάνοιξη της σήραγγας Καλλιδρόμου στον νομό Φθιώτιδας για τη
διέλευση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Αθήνας -
Θεσσαλονίκης
Την ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων
στον άξονα ΠΑΘΕ, την ανάταξη της σηματοδότησης και της ηλεκτροκίνησης του
λεηλατημένου δικτύου, τη σύνδεσή του με τα λιμάνια και την επέκταση του
προαστιακού της Αττικής βάζει μπροστά η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ.
Ειδικότερα, μετά τη διάνοιξη της σήραγγας του Καλλιδρόμου την προηγούμενη
εβδομάδα, με την οποία το νότιο σκέλος της νέας σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών
ταχυτήτων ήρθε πιο κοντά στην ολοκλήρωση, η εταιρεία αναμένεται να προχωρήσει
σύντομα στην «εργολαβία-σκούπα» για τη δημιουργία επιδομής, υποδομής,
ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης της νέας γραμμής Τιθορέας - Δομοκού, προϋπολογισμού
415 εκατ. ευρώ, στην οποία μειοδότης έχει αναδειχθεί η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ -
ΤΕΡΝΑ - J&P ΑΒΑΞ, με έκπτωση 8,5%.
Από Θεσσαλονίκη ως Πάτρα
Επίσης θα πρέπει να ολοκληρωθούν τα έργα
της διάνοιξης της Οθρυος, στο βόρειο μέτωπο των έργων, όπου ήδη η εργολαβία της
ΑΚΤΩΡ ΑΕ έχει υλοποιήσει άνω του 60% του φυσικού αντικειμένου. Η ολοκλήρωση του
νέου άξονα Τιθορέας - Δομοκού θα μειώσει το ταξίδι Αθήνας - Θεσσαλονίκης σε 3
ώρες και 15 λεπτά.
Παράλληλα, από το Ελεγκτικό Συνέδριο περνά η σύμβαση του έργου Ροδοδάφνη -
Ψαθόπυργος, προϋπολογισμού 315 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνει τη διάνοιξη διπλής
σήραγγας στην Παναγοπούλα (ανάδοχος ΑΚΤΩΡ - J&P ΑΒΑΞ - Intrakat), ενώ θα
προκηρυχθεί «εργολαβία-σκούπα» για την ολοκλήρωση των έργων στο τμήμα Κιάτο -
Ροδοδάφνη. Επίσης προς δημοπράτηση βαίνει και το τμήμα Ψαθόπυργος - Ρίο που θα
φέρει τη σιδηροδρομική γραμμή έξω από την Πάτρα.
Σε επίπεδο μελετών ωριμάζει η κανονικοποίηση (δηλαδή η μετατροπή της
υφιστάμενης μετρικής γραμμής σε κανονική) της γραμμής Πάτρα - Κυπαρισσία. Στο
μεταξύ όμως η ΕΡΓΟΣΕ διερευνά την αποκατάσταση της υφιστάμενης γραμμής, εύρους
ενός μέτρου, ως τον Πύργο ώστε να επεκταθούν τα δρομολόγια του «προαστιακού»
της Πάτρας.
Ακόμη, δημοπρατήθηκε το έργο της ανάταξης του δικτύου της ηλεκτροκίνησης
Αχαρνές - Τιθορέα, προϋπολογισμού 23 εκατ. ευρώ, που έχει στόχο την
αποκατάσταση της ζημιάς που έχει προκληθεί από τα συνεχή σαμποτάζ και τις
κλοπές χαλκού στο εναέριο δίκτυο. Παράλληλα, έρχεται και άλλη εργολαβία, ύψους
άνω των 100 εκατ. ευρώ, για την ανάταξη της σηματοδότησης σε ολόκληρο τον άξονα
Αθήνας - Θεσσαλονίκης - Πολυκάστρου και Προμαχώνα, αφού έχει καταπέσει και δεν
λειτουργεί.
Βόσπορος και Λαύριο στις ράγες
Προ ημερών δημοπρατήθηκε η σύνδεση του
λιμένα της Αλεξανδρούπολης με το κυρίως σιδηροδρομικό δίκτυο, ενός έργου μικρού
μεν, αλλά σημαντικής γεωπολιτικής αξίας, καθώς επιτυγχάνει την παράκαμψη του
Βοσπόρου για την εμπορική ναυτιλία, ενώνοντας με τις ράγες το Αιγαίο με τη
Μαύρη Θάλασσα. Επίσης, προχωρούν οι μελέτες για τη σύνδεση του εμπορικού λιμένα
της Καβάλας (Νέα Καρβάλη) με τους Τοξότες της Ξάνθης, μέσω μονής γραμμής, με το
δίκτυο του ΟΣΕ.
Παράλληλα, προχωρούν οι οριστικές προμελέτες για την επέκταση του προαστιακού
σιδηροδρόμου της Αττικής προς το Λαύριο, έργο που μπορεί να κατασκευαστεί στην
επόμενη προγραμματική περίοδο. Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, προβλέπεται επέκταση
μήκους 31 χλμ., με ταχύτητα κίνησης των συρμών στα 120 χλμ. την ώρα. Θα δημιουργηθούν
δύο σταθμοί σε Μαρκόπουλο και Λαύριο και συνολικά επτά στάσεις σε Καλύβια,
Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρίτη, Περιγυάλι, Θορικό και Λαύριο. Η γραμμή θα φτάνει
από το «Ελ. Βενιζέλος» στην Κερατέα, ακολουθώντας την ιστορική χάραξη του
τρένου της Λαυρεωτικής, όμως στη συνέχεια θα συνεχίζει με νέα πορεία και
κατεύθυνση Νοτιοανατολικά, θα περνά από σήραγγα μήκους 1,4 χλμ. στα Βίλια, θα
παρακάμπτει τον αρχαιολογικό χώρο του Θορικού, θα διασχίζει το Μαρκόπουλο και
θα καταλήγει στο λιμάνι του Λαυρίου.
Επίσης, έρχονται και άλλα αξιοσημείωτα έργα, όπως η εγκατάσταση δικτύου
ηλεκτροκίνησης στη γραμμή Λάρισα - Βόλος.