Τετάρτη 22 Μαΐου 2013

Εμπορευματικό κέντρο Θεσσαλονίκης μένει στα χαρτιά


Στα… χαρτιά παραμένει εδώ και δέκα χρόνια ο σχεδιασμός για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου (ΕΚ) του ΟΣΕ στο πρώην στρατόπεδο «Γκόνου» στη Σίνδο, το οποίο εκτιμήθηκε ότι θα δώσει οικονομική ανάσα στη Θεσσαλονίκη και ανάπτυξη στην ευρύτερη περιοχή.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη


Η αναγκαιότητα δημιουργίας του εμπορευματικού κέντρου επισημαίνεται σε νέα μελέτη που παρουσίασε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ).
Η μελέτη διερευνά τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου διατροπικών μεταφορών και έγινε από την εταιρεία Tredit για λογαριασμό του ΕΒΕΘ. Βάσει της μελέτης, το κόστος της επένδυσης ανέρχεται στα 65,6 εκατ. ευρώ και τα εκτιμώμενα ετήσια έσοδα από την ενοικίαση των εγκαταστάσεών του και από τα τέλη χρήσης υπολογίζονται στα 13 εκατ. ευρώ. Οι πιθανοί εμπλεκόμενοι φορείς διαχείρισης του εμπορευματικού κέντρου θα μπορούσε να είναι ο ΟΣΕ, εταιρείες διαμεταφορών και third-party logistics, αλλά και μικρότερες μεταφορικές επιχειρήσεις και διαμεταφορείς.
Τα οφέλη από τη λειτουργία του εμπορευματικού κέντρου είναι: 1. Υποστήριξη της εξαγωγικής δραστηριότητας της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και της ανταγωνιστικότητας της τοπικής βιομηχανίας και εμπορίου. 2. Βελτίωση της διασύνδεσης του λιμένα Θεσσαλονίκης με τους χερσαίους διαδρόμους μεταφορών. 3. Δημιουργία οικονομιών κλίμακος, που δύνανται να συρρικνώσουν τα συνολικά κόστη μεταφοράς, ειδικά για μικρομεσαίες επιχειρήσεις. 4. Διευκόλυνση της ανάπτυξης συμφωνιών συνεργασίας μεταξύ εταιρειών και ειδικότερα μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες θα έχουν πρόσβαση σε σύγχρονες εγκαταστάσεις-εξοπλισμό εμπορευματικού κέντρου διατροπικών μεταφορών και σε προηγμένες υπηρεσίες logistics.
Ο ΟΣΕ και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) σχεδιάζουν από το 2003 την ανάπτυξη ενός σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου, που θα περιλαμβάνει δύο χώρους, έναν στο λιμάνι, για τις θαλάσσιες μεταφορές και έναν στη Σίνδο για τις μεταφορτώσεις, την αποθήκευση και τις σιδηροδρομικές μεταφορές, ώστε να γίνει ένα διπολικό σύστημα μεταφορών. Στη Σίνδο επιλέχτηκε το στρατόπεδο «Γκόνου», έκτασης 672 στρμ. που είναι προνομιακό σημείο, καθώς εκτός από τη γειτνίαση με το λιμάνι, βρίσκεται πλησίον της βιομηχανικής περιοχής (ΒΙΠΕΘ), σε κοντινή απόσταση από το κέντρο διαλογής του ΟΣΕ και με ευχερή πρόσβαση στην Εγνατία οδό και την εθνική οδό ΠΑΘΕ. Δέκα χρόνια μετά και παρά τις διαβεβαιώσεις των αρμοδίων του ΟΣΕ ότι το έργο θα προκηρυχθεί δεν έγινε καμία ενέργεια.
Το 2003 η ΓΑΙΑΟΣΕ διερευνά τη δυνατότητα συνεργασίας με τον ΟΛΘ και δύο χρόνια αργότερα, το 2005, ιδρύεται η «Εμπορευματικά Κέντρα Α.Ε.» θυγατρική του ΟΣΕ με σκοπό τη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων (αρχικά στο Θριάσιο και τη Θεσσαλονίκη). Το 2007 παραχωρείται η χρήση του πρώην στρατοπέδου «Γκόνου» στον ΟΣΕ (από το υπουργείο Οικονομικών) για αόριστο χρονικό διάστημα, με σκοπό τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου, προϋπολογισμού 130 εκατ. ευρώ. Ακολούθησαν εξαγγελίες από τους εκάστοτε υπουργούς Μεταφορών, επικαιροποίηση της αρχικής μελέτης, αλλά ουδέποτε προχώρησε η διαγωνιστική διαδικασία.