Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Το ποσό των περίπου 350 εκατ. ευρώ που θα εισπράξουν σταδιακά οι κοινοπραξίες παραχώρησης και κατασκευής στους τέσσερις οδικούς άξονες Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα), Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλλιακός-Κλειδί), Νέα Οδός (Αντίρριο-Εγνατία Οδός) και Ε-65 (άξονας που ενώνει την Κεντρική με την Δυτ. Ελλάδα) θα επιτρέψει τη σταδιακή επαναλειτουργία των ανά την Ελλάδα εργοταξίων.
Εξέλιξη την οποία αναμένεται να διαδεχτεί η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων Δημοσίου-τραπεζών, με τις πληροφορίες να θέλουν τα δύο μέρη να βρίσκονται προ της υπογραφής του οριστικού κειμένου συμφωνίας.
Η κατασκευαστική αγορά έχει επίσης, στραμμένο το βλέμμα στην ολοκλήρωση των διεργασιών για τον έλεγχο από τον όμιλο Ελλάκτωρ της ΑΕΓΕΚ κατασκευαστική την οποία επιδιώκει να πουλήσει η Alpha Bank.
Ας σημειωθεί ότι η σχετική συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί παρά τη σχετική φημολογία που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία εικοσιτετράωρα.
Σιδηροδρομικά έργα
Την ίδια στιγμή, έως το καλοκαίρι, αναμένεται να πέσουν υπογραφές για δύο μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, των οποίων ο προϋπολογισμός αγγίζει το 1 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για τις υπολειπόμενες εργασίες ολοκλήρωσης της υποδομής και των κτηριακών εγκαταστάσεων, της σηματοδότησης, των τηλεπικοινωνιών και της ηλεκτροκίνησης της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Τιθορέα-Δομοκός. Το έργο είναι προϋπολογισμού 547,35 εκατ. ευρώ και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί τέλη 2015. Η υλοποίηση κατακυρώθηκε τον Περασμένο Νοέμβριο στην κοινοπραξία των Άκτωρ-J&P Άβαξ-Τέρνα, η οποία είχε προσφέρει έκπτωση 8,5%.
Το δεύτερο μεγάλο έργο της ΕΡΓΟΣΕ αφορά στην κατασκευή της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος, είναι προϋπολογισμού 412,50 εκατ. ευρώ και για την κατασκευή του έχει επιλεγεί η κοινοπραξία των Άκτωρ-J&P Άβαξ- Intrakat.
Παράλληλα, το έργο της ‘β φάσης του συγκροτήματος του Θριασίου Πεδίου, προϋπολογισμού 122,2 εκατ. ευρώ, κατακυρώθηκε στην κοινοπραξία Άκτωρ-Alstom Transport, με πρόσφατη απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ.
Ευφορία στο ταμπλό
Οι εξελίξεις αυτές και κυρίως η επανέναρξη των κατασκευαστικών εργασιών στα τέσσερα οδικά έργα έχουν αναθερμάνει το ενδιαφέρον των επενδυτών για τις τρεις μεγάλες κατασκευαστικές έχουν τα μεγαλύτερα ποσοστά συμμετοχής στους οδικούς άξονες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από την Παρασκευή έως και χθες οι αξίες των μετοχών των Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ έχουν ενισχυθεί έως και 8%.
Ενδεικτικό της επιστροφής στο ταμπλό των τεχνικών ομίλων είναι η επανέναρξη της «κάλυψης» της μετοχής του ομίλου Ελλάκτωρ από την χρηματιστηριακή Alpha Finance.
Παρά το «κραχ» στις κατασκευές, οι τρεις όμιλοι εκτελούν ή ανέλαβαν τους τελευταίους 12 μήνες σημαντικά έργα στην Ελλάδα, όπως το Κέντρο Πολιτισμού «Σταύρος Νιάρχος» (προϋπολογισμού 566 εκατ.), το έργο κατασκευής (1,4 δισ. ευρώ) της λιγνιτικής μονάδας ηλεκτροπαραγωγής «Πτολεμαϊδα V» της ΔΕΗ, την επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης και της γραμμής 3 στο τμήμα Χαϊδάρι-Πειραιάς.
Βασικά μεγέθη των τριών ομίλων (σε χιλιάδες ευρώ)
Πηγή: Οικονομικές καταστάσεις
Πηγή:www.capital.gr
Σε μία καλή χρονιά φαίνεται να εξελίσσεται το 2013 για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, των οποίων οι μετοχές έχουν καταγράψει σημαντική άνοδο από την περασμένη Παρασκευή, οπότε το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε την επανεκκίνηση των κατασκευαστικών εργασιών στους μεγάλους οδικούς άξονες.
Το ποσό των περίπου 350 εκατ. ευρώ που θα εισπράξουν σταδιακά οι κοινοπραξίες παραχώρησης και κατασκευής στους τέσσερις οδικούς άξονες Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα), Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλλιακός-Κλειδί), Νέα Οδός (Αντίρριο-Εγνατία Οδός) και Ε-65 (άξονας που ενώνει την Κεντρική με την Δυτ. Ελλάδα) θα επιτρέψει τη σταδιακή επαναλειτουργία των ανά την Ελλάδα εργοταξίων.
Εξέλιξη την οποία αναμένεται να διαδεχτεί η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων Δημοσίου-τραπεζών, με τις πληροφορίες να θέλουν τα δύο μέρη να βρίσκονται προ της υπογραφής του οριστικού κειμένου συμφωνίας.
Η κατασκευαστική αγορά έχει επίσης, στραμμένο το βλέμμα στην ολοκλήρωση των διεργασιών για τον έλεγχο από τον όμιλο Ελλάκτωρ της ΑΕΓΕΚ κατασκευαστική την οποία επιδιώκει να πουλήσει η Alpha Bank.
Ας σημειωθεί ότι η σχετική συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί παρά τη σχετική φημολογία που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία εικοσιτετράωρα.
Σιδηροδρομικά έργα
Την ίδια στιγμή, έως το καλοκαίρι, αναμένεται να πέσουν υπογραφές για δύο μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, των οποίων ο προϋπολογισμός αγγίζει το 1 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για τις υπολειπόμενες εργασίες ολοκλήρωσης της υποδομής και των κτηριακών εγκαταστάσεων, της σηματοδότησης, των τηλεπικοινωνιών και της ηλεκτροκίνησης της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Τιθορέα-Δομοκός. Το έργο είναι προϋπολογισμού 547,35 εκατ. ευρώ και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί τέλη 2015. Η υλοποίηση κατακυρώθηκε τον Περασμένο Νοέμβριο στην κοινοπραξία των Άκτωρ-J&P Άβαξ-Τέρνα, η οποία είχε προσφέρει έκπτωση 8,5%.
Το δεύτερο μεγάλο έργο της ΕΡΓΟΣΕ αφορά στην κατασκευή της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος, είναι προϋπολογισμού 412,50 εκατ. ευρώ και για την κατασκευή του έχει επιλεγεί η κοινοπραξία των Άκτωρ-J&P Άβαξ- Intrakat.
Παράλληλα, το έργο της ‘β φάσης του συγκροτήματος του Θριασίου Πεδίου, προϋπολογισμού 122,2 εκατ. ευρώ, κατακυρώθηκε στην κοινοπραξία Άκτωρ-Alstom Transport, με πρόσφατη απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ.
Ευφορία στο ταμπλό
Οι εξελίξεις αυτές και κυρίως η επανέναρξη των κατασκευαστικών εργασιών στα τέσσερα οδικά έργα έχουν αναθερμάνει το ενδιαφέρον των επενδυτών για τις τρεις μεγάλες κατασκευαστικές έχουν τα μεγαλύτερα ποσοστά συμμετοχής στους οδικούς άξονες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από την Παρασκευή έως και χθες οι αξίες των μετοχών των Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ έχουν ενισχυθεί έως και 8%.
Ενδεικτικό της επιστροφής στο ταμπλό των τεχνικών ομίλων είναι η επανέναρξη της «κάλυψης» της μετοχής του ομίλου Ελλάκτωρ από την χρηματιστηριακή Alpha Finance.
Παρά το «κραχ» στις κατασκευές, οι τρεις όμιλοι εκτελούν ή ανέλαβαν τους τελευταίους 12 μήνες σημαντικά έργα στην Ελλάδα, όπως το Κέντρο Πολιτισμού «Σταύρος Νιάρχος» (προϋπολογισμού 566 εκατ.), το έργο κατασκευής (1,4 δισ. ευρώ) της λιγνιτικής μονάδας ηλεκτροπαραγωγής «Πτολεμαϊδα V» της ΔΕΗ, την επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης και της γραμμής 3 στο τμήμα Χαϊδάρι-Πειραιάς.
Βασικά μεγέθη των τριών ομίλων (σε χιλιάδες ευρώ)
Μεγέθη
|
Ελλάκτωρ
|
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
|
J&PΆβαξ
|
Ανεκτέλεστο
|
3,1
|
3,1
|
1,8
|
Ίδια κεφάλαια
|
1.255.159
|
577.081
|
307.432
|
Μακροπρόθεσμα δάνεια
|
1.203.629
|
487.076
|
276.433
|
Βραχυπρόθεσμα δάνεια
|
552.827
|
455.909
|
268.960
|
Πηγή:www.capital.gr