Οι
αρχαιότητες πρέπει να αποσπαστούν προσωρινά και να επανατοποθετηθούν στο
μεγαλύτερο μέρος τους μετά την κατασκευή του σταθμού του μετρό.
Του Φώτη
Κουτσαμπάρη
Αυτή είναι η βασική αρχή των τεσσάρων λύσεων που προτείνει η διεπιστημονική
ομάδα του ΑΠΘ για τη συνύπαρξη αρχαιοτήτων και μετρό στον σταθμό Βενιζέλου. Οι
λύσεις κινούνται στην ίδια κατεύθυνση με την πρόταση της ομάδας εργασίας του
ΤΕΕ/ΤΚΜ, όπως αυτή έγινε γνωστή πριν από ένα δεκαπενθήμερο.
Οι επιστήμονες του ΑΠΘ, ωστόσο, στις λύσεις τους προτείνουν τέσσερις
διαφορετικές χωροθετήσεις των λειτουργιών του σταθμού του μετρό, με την
εφαρμογή των οποίων οι αρχαιότητες διατηρούνται αντίστοιχα σε ποσοστά από 68%
έως 84%. Ταυτόχρονα, γίνεται εκτίμηση του κόστους των παρεμβάσεων, το οποίο
υπολογίζεται ανάλογα από 2 εκατ. ευρώ έως 6 εκατ. ευρώ, καθώς και του
χρονοδιαγράμματος των αναγκαίων πρόσθετων εργασιών, που εκτιμάται ανάλογα από 3
μήνες έως 2 χρόνια. «Είναι μια γκάμα λύσεων, η οποία ξεκινάει από λίγες
παρεμβάσεις και με μικρό κοστολόγιο και χωρίς να πειράξει τον όγκο του έργου,
και φθάνει μέχρι πιο ριζικές λύσεις. Αυτός άλλωστε ήταν και ο στόχος του
Αριστοτελείου. Να δώσει στην πολιτεία μια βεντάλια λύσεων, για να μπορέσει να
προχωρήσει τον σχεδιασμό της, ανάλογα με τα χρήματα που μπορούν να διατεθούν,
τον χρόνο και τις τεχνικές δυνατότητες», αναφέρει στη «Μ» ο Χρήστος
Αναγνωστόπουλος, πρόεδρος του τμήματος πολιτικών μηχανικών της Πολυτεχνικής
σχολής του ΑΠΘ, επικεφαλής της ομάδας των πολιτικών μηχανικών. Δύο λύσεις έχουν
μελετηθεί από ομάδα πολιτικών μηχανικών και δύο από ομάδα αρχιτεκτόνων, σε
συνεργασία με ομάδα του τμήματος ιστορίας-αρχαιολογίας. Οι προτάσεις παρουσιάστηκαν
σε ειδική ενημερωτική εκδήλωση που έγινε χθες το βράδυ στο Κέντρο Διάδοσης
Ερευνητικών Αποτελεσμάτων του ΑΠΘ.
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Η πρώτη πρόταση προβλέπει προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων.
Μετατόπιση των χρήσεων και των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων από το
επίπεδο -1 στο επίπεδο -2 (ο σταθμός έχει 4 επίπεδα). Η είσοδος των επιβατών θα
δημιουργηθεί στο επίπεδο -1 και η έξοδος στο επίπεδο -2. Οι αρχαιότητες
επανατοποθετούνται σε ποσοστό 80%. Το κόστος των εργασιών προϋπολογίζεται στα 5
εκατ. ευρώ και ο εκτιμώμενος χρόνος μεταξύ 12 και 14 μήνες.
Η δεύτερη πρόταση προβλέπει προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων.
Μετατόπιση των χρήσεων και των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων στα επίπεδα
-2 και -3. Η είσοδος και η έξοδος των επιβατών δημιουργούνται στο επίπεδο -2
και το επίπεδο -1 μετατρέπεται σε αποκλειστικώς αρχαιολογικό όροφο.
Επανατοποθετούνται οι αρχαιότητες σε ποσοστό 84%. Το κόστος των εργασιών
προϋπολογίζεται στα 6 εκατ. ευρώ και ο εκτιμώμενος χρόνος μεταξύ 12 και 14
μήνες.
Η τρίτη πρόταση προβλέπει προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων.
Περιορισμένη μετάθεση χρήσεων εντός του υφιστάμενου περιγράμματος του σταθμού.
Η είσοδος και η έξοδος των επιβατών δημιουργούνται στο επίπεδο -1. Το επίπεδο
-1 θα έχει μεικτή χρήση, και αρχαιολογική και λειτουργική. Επανατοποθετούνται
οι αρχαιότητες σε ποσοστό 68%. Το κόστος των εργασιών προϋπολογίζεται στα 2
εκατ. ευρώ και ο εκτιμώμενος χρόνος μεταξύ 3 και 6 μήνες.
Η τέταρτη πρόταση προβλέπει προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων.
Μερική μετάθεση χρήσεων και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων στο επίπεδο -2.
Η είσοδος και η έξοδος των επιβατών δημιουργούνται στο επίπεδο -1. Οι
αρχαιότητες επανατοποθετούνται σε ποσοστό 75%. Το κόστος των εργασιών
προϋπολογίζεται στα 3 εκατ. ευρώ και ο εκτιμώμενος χρόνος μεταξύ 12 και 24
μήνες.
Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Η διεπιστημονική επιτροπή που ασχολήθηκε με τη μελέτη των λύσεων από τον
περασμένο Φεβρουάριο αποτελείται από τους Χρήστο Αναγνωστόπουλο, πρόεδρο του
τμήματος πολιτικών μηχανικών, Ιωάννη Αβραμίδη, Δημήτρη Αγγελίδη, Δημήτρη Μπίκα,
Κώστα Στυλιανίδη και Αναστάσιο Σέξτο, καθηγητές του ιδίου τμήματος, Γεώργιο
Παπακώστα, πρόεδρο του τμήματος αρχιτεκτόνων, Δημήτρη Φράγκο, Νίκο Καλογήρου,
Μαρία Σκαλτσά, Πάνο Σταθακόπουλο, Αλεξάνδρα Αλεξοπούλου και Τίτη Ανδρεάδου,
καθηγητές του ιδίου τμήματος, Αριστοτέλη Μέντζο, Κώστα Κωστάκη, Νίκη Πούλου -
Παπαδημητρίου, καθηγητές του τμήματος ιστορίας-αρχαιολογίας.