Της Μάρως Τσαντήλα
Στην επέκταση του δικτύου του προαστιακού της
Πάτρας προς την περιοχή της Κάτω Αχαϊας θα προχωρήσουν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΣΕ.
Πρόκειται για την λεγόμενη νότια επέκταση του προαστιακού, την οποία ζητούσαν
εδώ και πολύ καιρό οι τοπικοί φορείς της περιοχής. Το θέμα εξετάστηκε εκ νέου
σε συναντήσεις που είχαν την περασμένη εβδομάδα οι διοικήσεις του ΟΣΕ και της
ΤΡΑΙΝΟΣΕ με αντιπροσωπεία του δήμου Πατρέων, όπου και έγινε αποδεκτή η πρόταση
του Δήμου.
Ο Δήμαρχος της πόλης κ. Δημαράς πρότεινε η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου
σε συνεργασία με στελέχη του ΟΣΕ να ετοιμάσουν το τεχνικό δελτίο για
ένταξη στο ΕΣΠΑ των εργασιών συντήρησης της γραμμής και των διαβάσεων
καθώς και δημιουργίας των στάσεων. Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι η επιβατική
κίνηση της εν λόγω επέκτασης μπορεί να είναι περίπου 100.000 επιβάτες το μήνα.
Βιώσιμη η λειτουργία του προαστιακού της Πάτρας
Από εσωτερική μελέτη που έχει πραγματοποιήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκύπτει ότι η επέκταση του προαστιακού προς τις νότιες περιοχές της Πάτρας είναι βιώσιμη και θα προχωρήσουν άμεσα οι διαδικασίες προετοιμασίας του τεχνικού δελτίου. Εξάλλου και το τμήμα του προαστιακού που ήδη λειτουργεί καταγράφει σημαντική επιβατική κίνηση.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε συνεργασία με τοπικούς φορείς διάφορων περιοχών, εξετάζει την
δυνατότητα λειτουργίας γραμμών που έχει καταργήσει στο πρόσφατο παρελθόν,
ωστόσο απαραίτητη προϋπόθεση είναι η εξασφάλιση μικρής έστω κερδοφορίας του
κάθε εγχειρήματος δεδομένου ότι δεν υπάρχουν οι δυνατότητες χρηματοδότησης
ζημιογόνας δραστηριότητας. Η συγκεκριμένη επέκταση υπολογίζεται ότι έχει
χαμηλό λειτουργικό κόστος καθώς σε επίπεδο υποδομών δεν απαιτεί μεγάλες
παρεμβάσεις, ενώ χαμηλό θα είναι το κόστος και κατά την λειτουργία της γραμμής.
Μέσω Jessica η αξιοποίηση ακινήτων στο Βόλο
Εν τω μεταξύ στην αξιοποίηση τμήματος του Σιδηροδρομικού Σταθμού Βόλου και του πρώην Αμαξοστασίου του ΟΣΕ στη Νέα Ιωνία προχωρά η ΓΑΙΑΟΣΕ μέσω του προγράμματος του ΕΣΠΑ, Jessica, ενώ η προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού αναμένεται να γίνει μέσα στο μήνα.
Το σχέδιο το είχε καταρτίσει η προηγούμενη διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ, ωστόσο η
τοποθέτηση νέας διοίκησης δεν αναμένεται να αλλάξει τους σχεδιασμούς. Στο
πλαίσιο του εγχειρήματος για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας η εταιρεία
έχει υποβάλει σχετικό φάκελο για χρηματοδότηση προς την ΤΡάπεζα Πειραιώς, προκειμένου να συμμετάσχει
στην χρηματοδότηση του έργου, καθώς είναι σύμβουλος στο πρόγραμμα «Jessica» για
την περιοχή της Θεσσαλίας.
Για την επιχείρηση αξιοποίησης αναζητείται και ιδιώτης επενδυτής ο
οποίος θα αναλάβει μέρος της χρηματοδότησης του έργου. Επενδυτικό ενδιαφέρον
φαίνεται ότι υπάρχει ήδη καθώς τα δύο ακίνητα θεωρούνται «φιλέτα» για την
θεσσαλική πόλη. Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Jessica» προβλέπει, για αστικές
αναπλάσεις, χρηματοδότηση μέσω τράπεζας σε ποσοστό μέχρι 60% της επένδυσης και
το υπόλοιπο ως δανειοδότηση μέσω της της Τράπεζας Πειραιώς
Σιδηροδρομικός Σταθμός Βόλου
Η έκταση 11 στρεμμάτων του Σιδηροδρομικού Σταθμού Βόλου που προβλέπεται να αξιοποιηθεί, βρίσκεται στο νότιο τμήμα του, παράλληλα δηλαδή των οδών Γρ. Λαμπράκη και Φερών. Ο σχεδιασμός προτείνει σύνδεση της έκτασης με τον αστικό ιστό των Παλαιών και όπου σήμερα βρίσκονται δέκα αποθήκες του ΟΣΕ που θα αξιοποιηθούν ως καταστήματα, χώροι αναψυχής αλλά και για πολιτιστικές δράσεις.
Επίσης πρόκειται να αξιοποιηθούν και να αναδειχθούν και οι 12 παλιές
ατμομηχανές, που χρησιμοποιηθούν στην επένδυση ως μουσειακό υλικό.
Αμαξοστάσιο Νέας Ιωνίας
Επενδυτικό ενδιαφέρον υπάρχει και για το Αμαξοστάσιο της Νέας Ιωνίας που είναι
έκτασης 12 στρεμμάτων και βρίσκεται δίπλα από το γήπεδο της τοπικής ομάδας στο
κέντρο της πόλης.
Στην έκταση, σύμφωνα με τη ΓΑΙΑΟΣΕ, υπάρχουν κτίρια εμβαδού 1.300 τετραγωνικών
μέτρων, που έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα και προορίζονται σύμφωνα με το
σχεδιασμό να αξιοποιηθούν για αθλητικές χρήσεις, αλλά και για
εστίαση-διασκέδαση. Επίσης ο χώρος μπορεί να αξιοποιηθεί για τη δημιουργία
γηπέδων 5x5, κλειστού γυμναστηρίου, καφέ, εστιατορίου, καθώς και για δημιουργία
πάρκιν αυτοκινήτων.
Στο σχεδιασμό προβλέπεται και η ανέγερση ενός ακόμη κτιρίου 500 τ.μ.