Περιοδεία στην Ελλάδα
πραγματοποιούν στελέχη της Παγκόσμιας Τράπεζας. Δεν φέρουν επενδυτές, αλλά
τεχνογνωσία. Κατόπιν αιτήματος του υπουργείου Ανάπτυξης και της «Ομάδας Δράσης»
για την Ελλάδα (Task Force), στελέχη της Παγκόσμιας Τράπεζας, τα οποία εξειδικεύονται
στον κλάδο των συνδυασμένων μεταφορών, επιθεωρούν το δίκτυο υποδομών της χώρας.
Το
πρόγραμμα περιλαμβάνει επισκέψεις στα μεγαλύτερα λιμάνια (ΟΛΠ, ΟΛΘ) και
αεροδρόμια («Ελ. Βενιζέλος»), αλλά και συναντήσεις σε εγκαταστάσεις - αποθήκες
της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Παράλληλα, επιμέρους
κλιμάκια συναντώνται με θεσμικούς φορείς, όπως ο ΣΕΒ, η Ελληνική Εταιρεία
Logistics και η Πανελλήνια Ενωση Διαμεταφορέων (ΠΕΕΔ), με τους οποίους
ανταλλάσσουν απόψεις και συνθέτουν το παζλ του εγχώριου συστήματος διακίνησης
και αποθήκευσης προϊόντων (εφοδιαστική αλυσίδα - logistics).
Στις μεταξύ τους
συζητήσεις, στελέχη της Παγκόσμιας Τράπεζας εξέφρασαν την έκπληξή τους μόλις
αντίκρισαν την κατάσταση που επικρατεί στον Βοτανικό (έβγαλαν και σχετικές
φωτογραφίες), ρώτησαν «γιατί υπάρχουν τόσες πολλές μικρομεσαίες μεταφορικές
εταιρείες στην Ελλάδα» και γενικότερα «γιατί είναι διασκορπισμένα τόσα πολλά
μικρά εμπορευματικά κέντρα στη χώρα».
Απώτερος στόχος της
επιθεώρησης αποτελεί η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας στον τομέα
των συνδυασμένων μεταφορών και η υιοθέτηση επιτυχημένων πρακτικών από άλλες
χώρες (χώρες πρότυπο θεωρούνται η Ολλανδία και η Γερμανία).
Το πλέον σοβαρό πρόβλημα
για τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι η σοβαρότατη υστέρηση που
καταγράφει η Ελλάδα σε επίπεδο υποδομών. Τα κυριότερα προβλήματα αφορούν
βασικές αδυναμίες στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο, αλλά και η έλλειψη
σύνδεσης του σιδηροδρόμου με λιμάνια και σύγχρονες ΒΙΠΕ. Επιπλέον, πρόσθετο
πρόβλημα για τον κλάδο αποτελεί η απουσία χωροταξικού σχεδιασμού με τον οποίο
καθορίζονται οι χρήσεις γης (οι περισσότερες άδειες χορηγήθηκαν ως αγροτικές
αποθήκες).
Δυστυχώς, η Ελλάδα δεν
έχει εκμεταλλευτεί τη γεωγραφική της θέση, όπως αποδεικνύεται και από την τελευταία
έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας για την ανταγωνιστικότητα των logistics. Η
Ελλάδα καταλαμβάνει την 70ή θέση, περνάει το Πακιστάν μόλις κατά δύο θέσεις και
υπολείπεται της Μποτσουάνα!
Φ. ΦΩΤΕΙΝΟΣ