Το «καμάρι» Βέλγων και Ολλανδών έμελλε να κρατήσει μόλις έναν μήνα. Ο
επικεφαλής των βελγικών σιδηροδρόμων Μαρκ Ντεσεεμέκερ παραδέχτηκε ότι η Fyra, η
αμαξοστοιχία υψηλής ταχύτητας που συνέδεε το Αμστερνταμ με τις Βρυξέλλες, ήταν
μια αποτυχία. Η ολλανδή υφυπουργός Υποδομών Βίλμα Μάνσβελντ επικύρωσε το πρόωρο
τέλος της κοινοπραξίας προαναγγέλλοντας την υλοποίηση «εναλλακτικού
σιδηροδρομικού δικτύου» αλλά και τη διενέργεια έρευνας προκειμένου να βρεθεί τι
πήγε στραβά στον σχεδιασμό. Το φιλόδοξο πρόγραμμα των δύο χωρών για τη σύνδεση
των δύο μεγάλων πόλεων με τρένο υψηλής ταχύτητας αλλά με χαμηλό κόστος για τον
επιβάτη φαίνεται ότι κόλλησε… στον πάγο.
Τα τρένα Fyra (η ονομασία παραπέμπει στη λέξη «υπερηφάνεια» στα γαλλικά και
τα ολλανδικά) άρχισαν να εμφανίζουν προβλήματα από τα πρώτα δρομολόγια
αδυνατώντας να διανύσουν την απόσταση των 210 χιλιομέτρων στον προβλεπόμενο
χρόνο των δύο ωρών. Τα προβλήματα αυξήθηκαν όταν τα τρένα έπρεπε να περάσουν
σημεία της διαδρομής όπου υπήρχαν όγκοι χιονιού.
Πλαστικά μέρη και προστατευτικά των βαγονιών σκορπίζονταν κατά μήκος των
γραμμών και σε ορισμένες περιπτώσεις οι μηχανοδηγοί αναγκάζονταν να σταματούν
για ώρα τους συρμούς.
Δημοσιεύματα που έκαναν λόγο για «βιομηχανικό σκάνδαλο» και
«οικονομική
καταστροφή» εμφανίστηκαν ήδη από τα τέλη Δεκεμβρίου στον γαλλικό
και τον ολλανδικό Τύπο.
Η βελγική εφημερίδα «Λα Λιμπρ Μπελζίκ» κάνει λόγο για «μνημειώδες φιάσκο»
επιρρίπτοντας ευθύνες στην κατασκευάστρια AnsaldoBreda αλλά και στους
κυβερνητικούς αξιωματούχους των δύο χωρών που επέλεξαν την «άπειρη» ιταλική
εταιρεία και όχι κάποιον από τους διεθνούς κύρους ανταγωνιστές της. Το βέβαιο
είναι ότι το σχέδιο του «γρήγορου αλλά φτηνού τρένου» θα στοιχίσει ακριβά στους
εμπνευστές του.
Κ. Μαργιόλης
«ΤΑ ΝΕΑ»