Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου 2012

Σε διαδικασία αποκρατικοποίησης ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ROSCO


Με γοργές διαδικασίες επιδιώκει η κυβέρνηση να προχωρήσει η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρείας τροχαίου υλικού του ΟΣΕ, ROSCO, για τις οποίες διαφαίνεται, ήδη, σημαντικό ενδιαφέρον από μεγάλες εταιρείες του κλάδου.

Μια επιτυχημένη προσπάθεια αποκρατικοποίησης είναι βέβαιο ότι μπορεί να συνεισφέρει τα μέγιστα στην αντιστροφή του αρνητικού κλίματος για την ελληνική οικονομία. Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε, ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης - Υποδομών έχει χαρακτηρίσει εμβληματική την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Εξάλλου το θέμα των ελληνικών σιδηροδρόμων βρέθηκε στην ατζέντα της συνάντησης που είχε ο πρωθυπουργός στις Βρυξέλλες με τον αρμόδιο για θέματα ανταγωνισμού επίτροπο Χ. Αλμούνια. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει βάλει εδώ και καιρό στο μικροσκόπιο τα ζητήματα κρατικών ενισχύσεων προς τον ΟΣΕ και η επίλυσή τους είναι απαραίτητη προϋπόθεση ώστε να προχωρήσουν οι διαδικασίες αποκρατικοποίησης.

Πιθανότατα μέσα στην εβδομάδα θα επικυρωθεί από τη Βουλή η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου με την οποία προβλέπονται η σύσταση και η απόσχιση από τον ΟΣΕ της εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού του ελληνικού δημοσίου (ROSCO).

Η εταιρεία θα έχει τη δυνατότητα να παρέχει σε τρίτους υπηρεσίες συντήρησης, επισκευής και ανακατασκευής του τροχαίου και λοιπού σιδηροδρομικού υλικού και άλλων μέσων σταθερής τροχιάς, ενώ θα εκμισθώνει και τροχαίο υλικό.

Επίσης, τις επόμενες μέρες θα οριστεί σύμβουλος αποκρατικοποίησης για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη ROSCO, ενώ, στη συνέχεια, τα περιουσιακά στοιχεία των δύο εταιρειών θα μεταβιβαστούν στο ΤΑΙΠΕΔ, που θα αναλάβει και τη διενέργεια των διαγωνισμών αποκρατικοποίησης.


Ενδιαφέρον από τους ηγέτες του κλάδου
Πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν βάσιμες ελπίδες για θετική κατάληξη της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού φαίνεται ότι βρίσκεται στο στόχαστρο μεγάλων διεθνών επιχειρήσεων καθώς ενδιαφέρον φέρονται να εκδηλώνουν οι ηγέτιδες του κλάδου: Alstom, Bombardier και Siemens, οι οποίες μάλλον εκτιμούν ότι η εταιρεία έχει σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης στο μέλλον.

Η Γενική Διεύθυνση Συντήρησης Τροχαίου Υλικού του ΟΣΕ σήμερα έχει τζίρο που υπολογίζεται περίπου στα 25 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ενώ η λειτουργία της είναι ζημιογόνος, αφού ο μοναδικός πελάτης που έχει είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ωστόσο, σημαντικό πλεονέκτημά της θεωρείται η τεχνογνωσία που έχει στην επισκευή τρένων αναλαμβάνοντας και τη βαριά συντήρηση συρμών. Μάλιστα, θεωρείται βέβαιο ότι τα επόμενα χρόνια η εταιρεία θα διεκδικήσει τη βαριά συντήρηση μεγάλου αριθμού βαγονιών της ΣΤΑΣΥ, ούσα ουσιαστικά η μόνη εταιρεία που μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο στην Ελλάδα χωρίς να χρειαστεί μετακίνησή τους στο εξωτερικό.

Τον κλάδο συντήρησης του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ βολιδοσκόπησαν και εκπρόσωποι των ρωσικών σιδηροδρόμων (RZD), που βρέθηκαν πρόσφατα στη χώρα μας. Ωστόσο, το ρωσικό ενδιαφέρον φαίνεται να στρέφεται περισσότερο στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.



Η εταιρεία, που αναμένεται να κλείσει τη χρονιά με οριακή κερδοφορία, το 2013 προσβλέπει σε εκτόξευση των κερδών της καθώς η δραστηριότητά της στο κομμάτι των εμπορευματικών μεταφορών θα είναι πολλαπλάσια. Ας μην ξεχνάμε, εξάλλου, ότι μέσα στην επόμενη χρονιά θα υπάρξουν και τα πρώτα αποτελέσματα της συμφωνίας με την Cosco και την HP.

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι το ενδεχόμενο συγχώνευσης της ROSCO με το τεχνικό τμήμα της ΣΤΑΣΥ δεν φαίνεται να προχωρά, καθώς θωρείται διαδικασία που απαιτεί χρόνο να υλοποιηθεί και θα οδηγούσε σε χρονική μετατόπιση του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης της εταιρείας.

Αντιδράσεις
Το ανθρώπινο δυναμικό της ROSCO θα είναι περίπου 700 άτομα, που σήμερα εργάζονται στη διεύθυνση συντήρησης τροχαίου υλικού. Η εταιρεία θα έχει τρεις μονάδες στην Αθήνα, στη Λάρισα και στην Ειδομένη, για την οποία μάλιστα το σκεπτικό είναι να λειτουργήσει περισσότερο εξωστρεφώς και να διεκδικήσει δουλειές από γειτονικές χώρες, και όχι μόνο.

Πάντως, η απόσχιση της εταιρείας από τον όμιλο ΟΣΕ προκαλεί έντονες αντιδράσεις στους εργαζόμενους, που έχουν εξαγγείλει απεργιακές κινητοποιήσεις για την Τετάρτη και την Πέμπτη. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει καμία μελέτη βιωσιμότητας για την εταιρεία, ενώ τονίζει ότι η απόσχιση του κλάδου συντήρησης θα έχει ως αποτέλεσμα τη διάσπαση και εν τέλει τη διάλυση του σιδηροδρόμου. Οι σιδηροδρομικοί βεβαίως αντιδρούν και στην εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου, που θα οδηγήσει σε νέο περιορισμό των αποδοχών τους.

Ypodomes.com