Δευτέρα 22 Οκτωβρίου 2012

ΜΟΝΗ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΙΣ ΣΕΡΡΕΣ. Ενας βυζαντινός ναός ξαναγεννιέται



Πιστό αντίγραφο παλαιού καθολικού του Αγίου Ορους, ο ναός που εγκαινιάστηκε από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο μοιάζει να ταξίδεψε ανέπαφος μέσα στον χρόνο
..Κτισμένο με πέτρα και ασβέστη, χωρίς τη χρήση σκυροδέματος και οπλισμού, και με παλιές ράγες του ΟΣΕ..




«Ο Θεός νοιάζεται για εμάς», τόνισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης στα εγκαίνια του Καθολικού της Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου, στέλνοντας μήνυμα ελπίδας στον ελληνικό λαό
Κτισμένο με πέτρα και ασβέστη, χωρίς τη χρήση σκυροδέματος και οπλισμού, και με παλιές ράγες του ΟΣΕ να το θωρακίζουν αντισεισμικά, το Καθολικό της Ιεράς Μονής του Τιμίου Προδρόμου στο Ακριτοχώρι Σερρών, που εγκαινίασε χθες ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος αποτελεί ένα σύγχρονο αρχιτεκτονικό κομψοτέχνημα, βασισμένο στα πρότυπα της βυζαντινής αγιορείτικης ναοδομίας.
Ο ίδιος ο κ. Βαρθολομαίος, ο οποίος το είχε θεμελιώσει το 1999, επέστρεψε εκεί 13 χρόνια αργότερα για να το εγκαινιάσει και εξέφρασε τον θαυμασμό του για το δημιούργημα. Το χαρακτήρισε «αρχιτεκτονικό κόσμημα» που «επανασυνδέει το παρόν της ευλογημένης μακεδονικής γης με το λαμπρό βυζαντινό παρελθόν της» και συνεχάρη όσους εργάστηκαν για την ανέγερσή του.
Ο Ναός αποτελεί ακριβές αντίγραφο του παλαιού καθολικού του Αγίου Γεωργίου στη Μονή Ξενοφώντος του Αγίου Ορους, που κτίστηκε τον 10ο μ.Χ. αιώνα. Η γυναικεία Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου, που ατενίζει τη λίμνη Κερκίνη από τις πλαγιές του όρους Μπέλες, έχει ισχυρούς δεσμούς με την αγιορείτικη Μονή Ξενοφώντος, με τον ηγούμενο της τελευταίας, γέροντα Αλέξιο, να αποτελεί τον πνευματικό καθοδηγητή της.

Επί χρόνια ο υπάρχων ναός της αδυνατούσε να ανταποκριθεί στον αυξημένο αριθμό των προσκυνητών, με αποτέλεσμα να αποφασιστεί η κατασκευή νέου ναού, μέσα στα αυστηρά πλαίσια ωστόσο της βυζαντινής αρχιτεκτονικής. Τον σχεδιασμό του ανέλαβε ο ιερομόναχος της Μονής Ξενοφώντος πατέρας Σεραφείμ, σε συνεργασία με τον πολιτικό μηχανικό Γιάννη Μεϊζανετζόγλου. Ο ναός δεν έχει θεμέλια και υπόγεια, ούτε σκαλοπάτια εισόδου, ενώ όλα τα υλικά για την ανέγερσή του πάρθηκαν από τη γύρω περιοχή.
Υλικά από... ηφαίστειο

Οι τσιμεντένιες δοκοί στη βάση του αποτελούν το μοναδικό σημείο όπου χρησιμοποιήθηκε οπλισμένο σκυρόδεμα, ενώ με ένα στρώμα τσιμέντου καλύφθηκαν και οι εγκιβωτισμένοι κάθετοι μεταλλικοί στύλοι, ώστε να μη διαβρώνονται από τον ασβέστη του κονιάματος.
Το στοιχείο που κυριαρχεί στην τοιχοποιία είναι η πέτρα, με τεράστιους ογκόλιθους (βάρους ως και 2,5 τόνων) στη βάση και μικρότερους ψηλότερα να δίνουν την αίσθηση ότι η κατασκευή «ελαφραίνει».Το κονίαμα που χρησιμοποιήθηκε δεν έπρεπε σε καμία περίπτωση να περιέχει τσιμέντο. Επειτα από δοκιμές επελέγη ένα μείγμα από ένα ηφαιστειογενές υλικό, υδράσβεστο και αδρανή υλικά όπως η άμμος και το χαλίκι.
Κορμοί δέντρων βουτηγμένοι στην πίσσα τοποθετήθηκαν ως δοκοί στήριξης, ενώ για την αντισεισμική θωράκιση του ναού χρησιμοποιήθηκαν παλιές σιδηροδρομικές ράγες που εξασφαλίστηκαν από τον ΟΣΕ. Πλεγμένες σε διπλή σειρά, βιδώθηκαν κατά μήκος των τοίχων σε διάφορα ύψη, και «αγκάλιασαν» τον ναό από όλες τις πλευρές.
Βαρθολομαίος

Μήνυμα ελπίδας
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, που πραγματοποιεί πολυήμερη περιοδεία στη Μακεδονία, έστειλε μήνυμα ελπίδας στον δοκιμαζόμενο ελληνικό λαό, λέγοντας πως «Ο Θεός νοιάζεται για εμάς», ενώ ευχήθηκε δύναμη και ενίσχυση στο ευθυνοφόρο έργο της κυβέρνησης, μέσω των εκπροσώπων της που παραβρέθηκαν στην Αρχιερατική Θεία Λειτουργία. Παράλληλα, τράβηξε διαχωριστική γραμμή μεταξύ της υλικής ευημερίας και της ευτυχίας του ανθρώπου, ξεκαθαρίζοντας πως οι δύο έννοιες δεν ταυτίζονται.
«Είναι φυσικό οι πνευματικοί και πολιτικοί ταγοί του τόπου να μοχθούν για την ευημερία αυτού του ευλογημένου λαού. Ας αναλογιστούμε όμως αν η ευημερία την οποία απολαμβάνουν ίσως οι λαοί ταυτίζεται προς την πραγματική ευτυχία των πολιτών. Η απάντηση είναι αναμφιβόλως αρνητική, ως μαρτυρούν στον σύγχρονο βίο και κόσμο τα υψηλά ποσοστά -δυστυχώς- αυτοκτονιών και ψυχικών ασθενειών», τόνισε και προσέθεσε: «Ο σύγχρονος άνθρωπος μέσα στην ευημερία και την άνεσή του είναι μόνος και δυστυχής, μη δυνάμενος να κοινωνήσει με τον αδελφό του και τον Θεό. Και η απόλυτη απομόνωση αποτελεί τον ορισμό της κολάσεως».
ΒΑΣΙΛΗΣ ΙΓΝΑΤΙΑΔΗΣ

"Εθνος"