Του Δ. ΜΥΡΤΣΙΔΗ
Με ένα τεράστιο εργοτάξιο μοιάζει το σημερινό δίκτυο του
ΟΣΕ, καθώς σε όλη σχεδόν την επικράτεια από το Ορμένιο του Έβρου έως την Πάτρα
εκτελούνται έργα ή βρίσκονται υπό μελέτη νέα έργα, στα πλαίσια της αναβάθμισης/
συντήρησης και του εκσυγχρονισμού του υπάρχον δικτύου. Έχουν ολοκληρωθεί αρκετά
από αυτά, όπως η νέα γέφυρα του Στρυμόνα, η τηλεδιοίκηση μεταξύ Στρυμόνα-
Θεσ/νίκης και η ηλεκτροκίνηση μεταξύ Δομοκού – Θεσ/νίκης.
Συμπεριλαμβάνονται
ακόμη σημαντικά έργα που θα μειώσουν κατά πολύ το χρόνο διαδρομής (αν και εφ’
όσον ολοκληρωθούν) όπως η σήραγγα του Καλλιδρόμου και το νέο τμήμα Κιάτο-
Ροδοδάφνη στην Πελοπόννησο. Τα έργα στην χώρα μας απαιτούν πολλά χρόνια για
ολοκληρωθούν, χαρακτηριστικό παράδειγμα το τμήμα μεταξύ Αλεξ/πολης και Δικαίων,
όπου οι διεργασίες αναβάθμισης ξεκίνησαν το 2002 και ακόμη συνεχίζονται, αν και
χρησιμοποιούνται τα πιο σύγχρονα μέσα για την συντήρηση της γραμμής… Το
χειρότερο όμως είναι πως ο χρόνος διαδρομής, με εξαίρεση τη γραμμή Θεσ/νίκης –
Δομοκού, αντί να μειώνεται αυξάνεται…. Ακολουθούν κάποιοι ενδεικτικοί χρόνοι
μεταξύ διαδρομών:
|
ΔΙΑΔΡΟΜΗ
|
2003
|
2012
|
1.
|
Αλεξ/πολη – Ορεστιάδα
|
2 ώρες και 5΄
|
2 ώρες και 20΄
|
2.
|
Θεσ/νίκη – Αλεξ/πολη
|
6 ώρες και 20΄
|
6 ώρες και 26΄
|
3.
|
Θεσ/νίκη – Αλεξ/πολη (IC)
|
5 ώρες
|
5 ώρες
και 47΄
|
4.
|
Θεσ/νίκη – Σέρρες (IC)
|
1 ώρα και 45΄
|
1 ώρα και 54΄
|
5.
|
Νάουσα – Θεσ/νίκη
|
1 ώρα και 5΄
|
1 ώρα και 8΄
|
6.
|
Οινόη – Αθήνα
|
45΄
|
50΄
|
Επομένως όλοι
διερωτόμαστε, για ποιο λόγο έπρεπε να γίνουν; Για ποιο λόγο δαπανήθηκαν τόσα
εκατομμύρια ευρώ, αφού ο χρόνος διαδρομής μεγαλώνει αντί να μικραίνει; Εκτός
των υπολοίπων σε ορισμένες περιπτώσεις οι σιδηροδρομικές γραμμές έκλεισαν για
μήνες ή για χρόνια, ταλαιπωρώντας το επιβατικό κοινό. Αντίθετα στο οδικό δίκτυο
ολοκληρώθηκαν μεγάλα έργα και συνεχίζονται ακόμη, όπως η Εγνατία και η Ιόνια
οδός. Μειώνοντας κατά πολύ τον χρόνο και την απόσταση της διαδρομής. Έτσι το
λεωφορείο κάνει τη διαδρομή Αλεξ/πολη- Ορεστιάδα σε 2 ώρες από (2 ώρες και 20΄
το 2003) και τη διαδρομή Θεσ/νίκη – Αλεξ/πολη σε 3 ώρες και 45΄ (από 5 ώρες το
2003). Ποιο μέσο μεταφοράς θα επιλέξει άραγε το επιβατικό κοινό; Τα
συμπεράσματα δικά σας…