ΜΑΧΗ ΓΙΑ ΤΑ «ΑΣΗΜΙΚΑ» ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα η ιδιωτικοποίηση των επιχειρήσεων αυτών θα έχει
ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι το 2014
Πεντε υπό δημόσιο έλεγχο εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο των
μεταφορών, της μεταποίησης αγροτικών προϊόντων και του φυσικού αερίου
περιλαμβάνονται στο κυβερνητικό πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και σύμφωνα με το
χρονοδιάγραμμα η ιδιωτικοποίησή τους θα έχει ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι το
2014.
Πρόκειται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τις θυγατρικές της Αγροτικής Τράπεζας ΔΩΔΩΝΗ,
ΣΕΚΑΠ και Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης και τη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου. Το
οικονομικό τους προφίλ είναι αντιφατικό, καθώς δείχνει ότι άλλες έχουν μεγάλα
δανειακά βάρη, άλλες ζημιές με τάσεις αντιστροφής και άλλες αύξηση της
κερδοφορίας τους τον τελευταίο χρόνο, ενώ ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων
που απασχολούν ξεπερνά τα 3.000 άτομα. Αναλυτικότερα το ιστορικό, η ακτινογραφία
και το επιχειρησιακό πλάνο έχουν ως εξής:
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Για την εταιρεία λειτουργίας του ΟΣΕ που έχει την ευθύνη των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών οι δύο βασικοί στόχοι είναι η συνέχιση των οικονομικών της αποτελεσμάτων και η ενίσχυση της παρουσίας της στις εμπορευματικές μεταφορές. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τα τελευταία χρόνια περιορίζει δραστικά τις ζημιές της και μάλιστα τα στοιχεία του πρώτου διμήνου του τρέχοντος έτους δείχνουν επιστροφή σε οριακή κερδοφορία.
Για την εταιρεία λειτουργίας του ΟΣΕ που έχει την ευθύνη των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών οι δύο βασικοί στόχοι είναι η συνέχιση των οικονομικών της αποτελεσμάτων και η ενίσχυση της παρουσίας της στις εμπορευματικές μεταφορές. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τα τελευταία χρόνια περιορίζει δραστικά τις ζημιές της και μάλιστα τα στοιχεία του πρώτου διμήνου του τρέχοντος έτους δείχνουν επιστροφή σε οριακή κερδοφορία.
Ωστόσο, υπάρχει πρόβλημα με την κάθετη πτώση του τζίρου της λόγω αναστολής
δικτύων. Από την έκθεση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη χρήση του
2011 προκύπτει ότι η χρονιά έκλεισε με ζημίες προ φόρων ύψους 26,4 εκατομμυρίων
ευρώ έναντι ζημιών ύψους 185,9 εκατ. ευρώ το 2010, δηλαδή μειώθηκαν κατά 85,8%.
Ομως την ίδια χρονιά ο τζίρος της σημείωσε ραγδαία πτώση και ανήλθε σε 84,6
εκατ. ευρώ έναντι 102,69 εκατ. ευρώ την περασμένη χρονιά. Η μείωση κατά 17,58%
οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αναστολή των δικτύων.
Από το πρώτο δίμηνο του 2012 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επέστρεψε σε οριακή κερδοφορία,
εμφανίζοντας κέρδη προ φόρων ύψους 140.078 ευρώ.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. ιδρύθηκε το 2005, αρχικά ως θυγατρική της εταιρείας ΟΣΕ Α.Ε.,
με σκοπό την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων. Σήμερα
λειτουργεί ως ανεξάρτητη από τον Ομιλο ΟΣΕ εταιρεία του ελληνικού Δημοσίου, ενώ
προς το παρόν αποτελεί τη μοναδική εταιρεία παροχής σιδηροδρομικών μεταφορών στη
χώρα μας, λειτουργώντας προαστιακά, εθνικά και περιφερειακά δρομολόγια.
Πραγματοποιώντας πάνω από 300 δρομολόγια την ημέρα, τα τρένα της εταιρείας
καλύπτουν σιδηροδρομικό δίκτυο που ξεπερνά τα 1.500 χλμ., καθώς αυτό είναι το
ενεργό τμήμα του συνόλου του δικτύου που φτάνει τα 2.500 χιλιόμετρα.
Συνολικά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. μεταφέρει 15 εκατομμύρια επιβάτες και 4,5
εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων σε ετήσια βάση, ενώ έως το 2015 εκτιμάται ότι θα
έχουν ολοκληρωθεί τα έργα στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα Κιάτο-Ειδομένη. Σήμερα
στην εταιρεία απασχολούνται περίπου 750 άτομα.
Σημαντικά βελτιωμένα εμφανίζονται όμως και τα οικονομικά του ΟΣΕ, ο οποίος το
2011 έκλεισε με λειτουργική κερδοφορία που έφτασε τα 25,1 εκατομμύρια ευρώ, κάτι
που συνέβη για πρώτη φορά στην ιστορία του. Το αντίστοιχο ποσό ανερχόταν το 2010
σε ζημίες ύψους 121,3 εκατ. ευρώ και το 2009 σε ζημίες 282 εκατ. ευρώ. Στον ΟΣΕ
απασχολούνται σήμερα περίπου 2.450 άτομα, στην ΕΡΓΟΣΕ 200 και στη ΓΑΙΑΟΣΕ 30,
καθώς το προσωπικό στον Ομιλο έχει μειωθεί κατά περίπου 55% ενώ το ψαλίδι στις
αποδοχές των εργαζομένων φτάνει το 45%.
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΤΩΝΑΚΟΣ
"Εθνος"