Πέμπτη 28 Ιουνίου 2012

Προετοιμάζεται γενναίο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων

Προσπάθεια αναστροφής του κλίματος που επικρατεί σε ΕΕ και ΔΝΤ
Του Αρη Ραβανού        
Να αντιστρέψει το κλίμα που επικρατεί στην ΕΕ και στο ΔΝΤ, ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει πολιτική βούληση να προχωρήσει με ταχύ ρυθμό το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων θα επιχειρήσει η κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, εντός της Πέμπτης, αναμένεται - στα πλαίσια της εντολής του πρωθυπουργού κ. Αντ. Σαμαρά- να ανακοινωθεί η πρόθεση της κυβέρνησης να επισπευσθούν οι διαδικασίες και να διευρυνθεί το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.

Με την απόφαση του κ. Σαμαρά, να υπάρξει επίσημη κυβερνητική ανακοίνωση, αποστέλλεται και ένα μήνυμα στις Βρυξέλλες, όπου νωρίς το απόγευμα της Πέμπτης θα αρχίσει η Σύνοδος Κορυφής της ΕΕ, ώστε να διαμορφωθεί το κλίμα πως κάτι αλλάζει σταδιακά στην Ελλάδα, μετά τις εκλογές της 17ης Ιουνίου και τον σχηματισμό κυβέρνησης συνεργασίας τριών κομμάτων.

Με βάση τον προγραμματισμό που έχει γίνει από το πρωθυπουργικό επιτελείο, στην ανακοίνωση της κυβέρνησης θα υπογραμμίζεται η βούληση να προχωρήσουν γενναίες μεταρρυθμίσεις και να υπάρξουν άμεσα αποτελέσματα, αλλά δεν θα γίνει συγκεκριμένη αναφορά, ποιες ΔΕΚΟ και οργανισμοί θα αποκρατικοποιηθούν - αν και συνεργάτες του κ. Σαμαρά «φωτογράφιζαν» το βράδυ της Τετάρτης τον ΟΣΕ και τις θυγατρικές του (π.χ. ΤΡΑΙΝΟΣΕ).

Η βούληση της κυβέρνησης αναφέρεται και στην επιστολή του κ. Σαμαρά που παρέλαβε ο πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Κ. Παπούλιας και ως επικεφαλής της Ελληνικής Αντιπροσωπείας στην Σύνοδο Κορυφής θα παραδώσει στους ηγέτες των κρατών-μελών και στους προέδρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Χέρμαν Βαν Ρομπάι.

Ο Πρωθυπουργός θεωρεί ότι ο αριθμός των αποκρατικοποιήσεων θα πρέπει να υπερβαίνει τα όσα προβλέπει η δανειακή σύμβαση και αυτή η άποψή του είναι ένα βασικό επιχείρημα για να καταφέρει να κερδίσει το επόμενο διάστημα την επιμήκυνση για διετία της δημοσιονομικής προσαρμογής.

Ο κ. Σαμαράς, με την επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων θέλει να απαντήσει ουσιαστικά και σε όσους αμφιβάλλουν κατά πόσον η χώρα θα καταφέρει να είναι αποτελεσματική στους δημοσιονομικούς της στόχους και στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.

Παράλληλα, γνωρίζει ότι από την επιτυχία του προγράμματος θα εξαρτηθεί κατά πόσον θα αυξηθούν οι επενδύσεις στη χώρα και θα εισρεύσουν έσοδα για τη μείωση του χρέους, αλλά το κυριότερο και πως θα μπορέσει να αντιστραφεί το αρνητικό κλίμα που επικρατεί για την Ελλάδα στις αγορές.
Στο πλαίσιο της προγραμματικής συμφωνίας μεταξύ ΝΔ, ΠαΣοΚ και ΔΗΜ.ΑΡ, αναφέρεται η ανάγκη να προχωρήσουν οι αποκρατικοποιήσεις, αλλά επισημαίνεται και η αναγκαία ύπαρξη εγγυήσεων διαφάνειας, η σύνδεση με την ανάπτυξη και όχι μόνο με εισπρακτικούς στόχους και η δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τις ρυθμιστικές αρχές.

Παράλληλα επισημαίνεται στο κείμενο η διατήρηση της κυριότητας του κράτους στα δίκτυα και αξιοποίηση του θεσμού των συμβάσεων παραχώρησης για βασικές υποδομές, αλλά και η ανάγκη να επισπευσθούν με άμεσες ενέργειες, κυρίως οι περιπτώσεις όπου η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα συνδέεται με επενδύσεις σε υποδομές και θέσεις εργασίας, π.χ. λειτουργικό έργο ΟΣΕ.
Ο Πρωθυπουργός, ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, τάχθηκε υπέρ των αποκρατικοποιήσεων, αλλά δήλωνε αντίθετος στη βιαστική εκποίηση και στα μέτρα «ταμειακού πανικού», όπως έλεγε χαρακτηριστικά και σημείωνε, ότι υπάρχουν μεμονωμένα θετικά στοιχεία, όπως οι συμβάσεις εκμετάλλευσης λιμανιών και αεροδρομίων, τα οποία πρότεινε από τον Δεκέμβριο του 2009 η ΝΔ.

Τον Φεβρουάριο του 20011, με εντολή του κ. Σαμαρά είχε συσταθεί στη ΝΔ μια ειδική ομάδα για την παρακολούθηση και τη μελέτη πρότζεκτ αποκρατικοποιήσεων και ιδιωτικοποιήσεων.
Στο Ζάππειο ΙΙΙ, όπου παρουσιάστηκε και το αναθεωρημένο οικονομικό πρόγραμμα της ΝΔ, είχε γίνει μια προβολή για το μέλλον και επισημάνθηκε από τον κ. Σαμαρά, ότι πρέπει να προωθηθούν αποκρατικοποιήσεις και πέρα από τις προβλέψεις της δανειακής σύμβασης.

Μάλιστα τότε, ο Πρωθυπουργός έφερε ως παράδειγμα, το λειτουργικό κομμάτι των σιδηροδρόμων, για το οποίο, όπως σημείωσε, έχουν εκφράσει ενδιαφέρον Γάλλοι, Ρώσοι και Κινέζοι.

«Οι σιδηρόδρομοι σήμερα επιβαρύνουν το Δημόσιο με 800 εκατομμύρια έλλειμμα κάθε χρόνο. Αν ιδιωτικοποιηθούν, μπορεί να εξαλειφθεί αυτό το έλλειμμα και να έλθουν επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας» είπε την περασμένη άνοιξη και συμπλήρωσε, δείχνοντας και πώς θα κινηθεί: «Το ίδιο ισχύει και για συμβάσεις παραχώρησης λιμανιών και περιφερειακών αεροδρομίων. Ετσι, το έλλειμμα θα μειωθεί και θα αποφευχθούν νέες περικοπές μισθών και συντάξεων».

Στη μάχη αυτή ο κ. Σαμαράς έχει ως βασικό... «εργαλείο» τον νέο υπουργό Οικονομικών κ. Ι. Στουρνάρα που έχει προτείνει εδώ και πάρα πολύ καιρό την άμεση υλοποίηση των αποκρατικοποιήσεων και της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας.

Ο κ. Στουρνάρας είχε σημειώσει πριν από πολλές εβδομάδες, ότι σε περίπτωση που μετά το 2014 δεν έχει ολοκληρωθεί το μέχρι τότε πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, προτείνεται η μεταφορά περιουσιακών στοιχείων του ελληνικού δημοσίου σε οργανισμούς, όπως η ΕΤΕπ ή του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας με άμεση εξόφληση μέρους του δημόσιου χρέους με το τίμημα.

Τον περασμένο Μάιο, έπειτα από απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων, από 14 εταιρείες του Δημοσίου μεταβιβάστηκαν στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου, η οποία μπορεί να προχωρήσει στην πώλησή τους, τα ακόλουθα περιουσιακά στοιχεία:
• Το 51,03% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ.
• Το 50,96% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ.
• Το 65% της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου.
• Το 34,03% της ΕΥΔΑΠ.
• Το 34,01% της ΕΥΑΘ.
• Το 98,44% του Οργανισμού Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος.
• Το 80,97% της ΕΛΒΟ.
• Το 25% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
• Το 17% της ΔΕΗ.
• Το 34,04% του μ. κεφ. του Τ.Τ.
• Το 92,68% των μετοχών ΑΤΕ.
• Το 100% της Ελληνικό Α.Ε.
• Το 35,47% της ΕΛ.ΠΕ.
• Το 55,19% της ΛΑΡΚΟ.
 
"ΤΟ ΒΗΜΑ"