Ο Έβρος είναι
από τους ελάχιστους νομούς στην Ελλάδα, που το σιδηροδρομικό δίκτυο τον
διασχίζει σε ολόκληρη, σχεδόν, την έκταση του. Το σημείο χιλιομετρικής μέτρησης
είναι ο κεντρικός σταθμός της Αλεξ/πολης (Διαλογή) και στη συνέχεια η γραμμή
ανηφορίζει προς το βόρειο τμήμα του νομού.
Πρώτος σταθμός που συναντά ο
επιβάτης είναι ο σταθμός των Φερών, μια κωμόπολη που βρίσκεται 28 χμ από την
Αλεξ/πολη. Στη συνέχεια, οι ράγες διασχίζουν το σταθμό του Πέπλου και του
Τυχερού. Το Τυχερό ήταν σταθμός με μεγάλη επιβατική κίνηση, καθώς σε κοντινή
απόσταση βρίσκεται το εργοστάσιο ξυλείας ‘Ακρίτας’. Επόμενος σταθμός είναι τα
Λαγυνά και έπειτα το Σουφλί, η πόλη του Μεταξιού, που αποτελεί αγροτικό κέντρο
της περιοχής. Η περιπλάνηση συνεχίζεται, περνώντας από το σταθμό των Λαβάρων
και εν συνεχεία το σταθμό του Διδυμοτείχου, που βρίσκεται χτισμένος στις όχθες
του ποταμού Ερυθρόποταμου, ένας σταθμός με εμπορική κίνηση καθώς στη πόλη αυτή
βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα στρατόπεδα της χώρας. Ο παλαιός σταθμός, καθώς
χτίστηκε νέος στις αρχές του 90, έχει γίνει δημοτικός ξενώνας. Ανηφορίζοντας
προς το Πύθιο, η γραμμή συμβαδίζει με τον ποταμό Έβρο. Στο σταθμό του Πυθίου
ενώνονται οι γραμμές της Ελλάδας με τις αντίστοιχες της Τουρκίας. Στο σταθμό υπάρχει
τρίγωνο περιστροφής και μηχανοστάσιο, ακόμη επειδή είναι συνοριακό σημείο
υπάρχουν εγκαταστάσεις της αστυνομίας και λειτουργεί τελωνείο. Επόμενος σταθμός είναι το Χειμώνιο
και στη συνέχεια η Ν. Ορ/δα. Η Ν. Ορ/δα ήταν ο σταθμός με την τετάρτη μεγαλύτερη
επιβατική κίνηση σε όλη την Ελλάδα, το 1996 χτίστηκε ο νέος σταθμός. Μετά η γραμμή διασχίζει την κωμόπολη της Ν. Βύσσας,
όπου βρίσκεται ο ομώνυμος σταθμός, για να καταλήξει στα Δίκαια. Στα Δίκαια,
υπάρχει μηχανοστάσιο και περιστροφική πλάκα. Τέλος, βορειότερος σταθμός του
Ελληνικού δικτύου είναι το Ορμένιο, οι ράγες συνεχίζουν έπειτα το ταξίδι στο
Σβίλεγκραδ της Βουλγαρίας.
Σήμερα, το
δίκτυο του Έβρου, όπως και ολόκληρης της Ελλάδας, παρουσιάσει σημάδια παρακμής
και διάλυσης. Μοναδικοί επανδρωμένοι σταθμοί είναι ο κεντρικός σταθμός
Αλεξ/πολης, το Πύθιο και τα Δίκαια, ενώ στη Ν. Βύσσα και στο επιβατικό σταθμό
της Αλεξ/πολης την ευθύνη της λειτουργίας έχουν ιδιώτες- πρακτορεία, όλοι οι
υπόλοιποι σταθμοί είναι μη επανδρωμένοι. Επίσης, μετά τις χειμωνιάτικες
πλημμύρες, το δίκτυο έχει υποστεί ζημιές σε δυο σημεία, λίγο πριν τα δίκαια και
πριν το Ορμένιο, με συνέπεια το τρένο να τερματίζει στην Ν. Ορεστιάδα. Η γραμμή
αποκαταστάθηκε, επιτέλους, μετά από τόσους μήνες και τερματίζει πλέον στα
Δίκαια. Ωστόσο ακόμα δεν αποκαταστάθηκε
η γραμμή μεταξύ Δικαίων και Ορμενίου, διακόπτοντας έτσι την επικοινωνία με τη
Βουλγαρία. Επίσης αξίζει να σημειωθεί πως το δίκτυο του Έβρου έχει ανακαινισθεί
πρόσφατα και ανακαινίζεται ακόμη, αν και σε λίγο στα πλαίσια της ‘εξυγίανσης’
και των περικοπών δεν θα διασχίζουν τον Έβρο τρένα, για την ακρίβεια ήδη δεν
περνάνε στο βόρειο τμήμα. Γιατί λοιπόν το κράτος να δαπανά τόσα εκατομμύρια
ευρώ; Γιατί να χτίζουν σταθμούς που θα λειτουργούν για 10 χρόνια ή δεν θα
λειτουργήσουν καθόλου; Γιατί ενώ η διοίκηση του ΟΣΕ μιλάει για εκσυγχρονισμό
του δικτύου, στον Έβρο τα δρομολόγια συρρικνώνονται και εκτελούνται με
αυτοκινητάμαξες ΜΑΝ κατασκευασμένα στις αρχές του 90; Επιπλέον η διοίκηση του
ΟΣΕ διέκοψε τα διεθνή επιβατικά τρένα, τερματίζοντας έτσι ουσιαστικά τη
σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδας- Βουλγαρίας- Τουρκίας, καθώς θεωρήθηκε ασύμφορη
οικονομικά. Την ίδια στιγμή τρεις ξένες ιδιωτικές εταιρίες λεωφορείων ξεκίνησαν
να εκτελούν δρομολόγια Ελλάδα- Βουλγαρία και Ελλάδα- Τουρκία… Εκτός των άλλων,
η εταιρία που έκανε την ανακαίνιση της γραμμής αφού αγόρασε τα παραπανίσια
υλικά, τα παράτησε στους εγκαταλελειμμένους, πλέον, σταθμούς. Σε όλο το δίκτυο
του Έβρου η αξία των ‘πεταμένων’ νέων και παλαιών ράγων ξεπερνά τα 6
εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με πληροφορίες. Φανταστείτε λοιπόν πόσα ευρώ
βρίσκονται πετάμενα σε όλο το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και σε όλες τις
δημόσιες υπηρεσίες γενικότερα.
Αναλυτικά οι
Στάσεις και οι σταθμοί του Έβρου:
1. Αλεξ/πολη λιμάνι
|
Σ. Σταθμός
|
20. Πετράδες
|
Σ. Στάση
|
2.Αλεξ/πολη Διαλογή
|
Σ. Σταθμός
|
21. Πύθιο
|
Σ. Σταθμός
|
3. Λουτρός
|
Σ. Στάση*
|
22. Πύθιο
|
Σ. Στάση
|
4. Φέρρες
|
Σ. Σταθμός
|
23. Ρήγιο
|
Σ. Στάση
|
5. Πόρος
|
Σ. Στάση*
|
24. Σοφικό
|
Σ. Στάση
|
6. Βρυσούλα
|
Σ. Στάση
|
25. Θούριο
|
Σ. Στάση
|
7. Πέπλος
|
Σ. Σταθμός
|
26. Χειμώνιο
|
Σ. Σταθμός
|
8. Τυχερό
|
Σ. Σταθμός
|
27. Ν. Ορ/δα (νέος)
|
Σ. Σταθμός
|
9. Φυλακτό
|
Σ. Στάση
|
28. Ν. Ορ/δα (παλ)
|
Σ. Σταθμός
|
10. Λαγυνά
|
Σ. Σταθμός
|
29. Σάκκος
|
Σ. Στάση
|
11. Λυκόφη
|
Σ. Στάση
|
30. Καβύλη
|
Σ. Στάση
|
12. Κορνοφωλιά
|
Σ. Στάση
|
31. Ν. Βύσσα
|
Σ. Σταθμός
|
13. Σουφλί
|
Σ. Σταθμός
|
32. Καστανιές
|
Σ. Στάση
|
14. Μάνδρα
|
Σ. Στάση*
|
33. Μαράσια
|
Σ. Στάση
|
15. Λάβαρα
|
Σ. Σταθμός
|
34. Δίλοφος
|
Σ. Στάση
|
16. Αμόριο
|
Σ. Στάση
|
35. Δίκαια
|
Σ. Σταθμός
|
17. Ψαθάδες
|
Σ. Στάση
|
36. Πτελέα
|
Σ. Στάση
|
18. Διδυμότειχο
|
Σ. Σταθμός
|
37. Ορμένιο
|
Σ. Σταθμός
|
19. Πραγγί
|
Σ. Στάση
|
|
|