Μόνο τη τριετία 2009-2011 εκλάπησαν περίπου 100 χλμ. καλώδιο
και 20.023 κιλά χαλκού με τον ΟΣΕ να χάνει περισσότερα από 10 εκατ. ευρώ.
Της Μαρίας Μόσχου
Σε …μάστιγα που στοιχίζει κάθε χρόνο στον ΟΣΕ αρκετά
εκατομμύρια ευρώ μετατρέπονται οι συχνές δολιοφθορές στην ηλεκτροκινούμενη
σιδηροδρομική γραμμή.
Χθες αποκαταστάθηκε πλήρως μετά από 4 ημέρες η λειτουργία της
γραμμής του Προαστιακού Σιδηροδρόμου μεταξύ Ασπροπύργου και Μαγούλας, στο σημείο
όπου είχε διαπιστωθεί την περασμένη Παρασκευή εκτεταμένη κλοπή υλικού
ηλεκτροκίνησης.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναγκάστηκε να δρομολογήσει πετρελαιοκίνητες
αμαξοστοιχίες στο τμήμα όπου είχε γίνει η κλοπή και μάλιστα μέσα σε μια περίοδο
που η κίνηση είναι ιδιαίτερα αυξημένη στη συγκεκριμένη γραμμή καθώς κάθε
Σαββατοκύριακο εκατοντάδες επιβάτες χρησιμοποιούν το τρένο προκειμένου να
φτάσουν στην παραλία των Αγίων Θεοδώρων.
«Οι κλοπές σιδηροδρομικού υλικού προκαλούν μεγάλες ζημιές στο
δίκτυο και καθυστερήσεις στα δρομολόγια ενώ η αποκατάστασή τους έχει επιβαρύνει
με εκατομμύρια ευρώ τα τελευταία χρόνια τον φορολογούμενο πολίτη» αναφέρει
χαρακτηριστικά η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. .
Μάλιστα τονίζουν ότι οι έλεγχοι του δικτύου θα ενταθούν ενώ θα
καταβάλλεται κάθε προσπάθεια ώστε οι δράστες να συλλαμβάνονται και να τους
επιβάλλονται αυστηρές κυρώσεις. «Σε κάθε περίπτωση θα ζητούνται αποζημιώσεις και
η κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων των δραστών» επισημαίνουν.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι από την Αθήνα μέχρι τη Λάρισα η
γραμμή δεν μπορεί να «φιλοξενήσει» ηλεκτροκίνητες μηχανές και για το τμήμα αυτό
χρησιμοποιούνται ακόμα ντιζελοκίνητες, ενώ και στο τμήμα από Λάρισα μέχρι
Θεσσαλονίκη που το δίκτυο είναι ηλεκτροκινούμενο οι συνεχείς δολιοφθορές
προκαλούν σημαντικά προβλήματα εκτοξεύοντας το κόστος του ΟΣΕ.
Μόνο τη τριετία 2009-2011 εκλάπησαν περίπου 100 χλμ. καλώδιο
και 20.023 κιλά χαλκού με τον ΟΣΕ να χάνει περισσότερα από 10 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει επιβαρυνθεί με 5 εκατ. ευρώ από
επιστροφές χρημάτων προς τους επιβάτες, λόγω των καθυστερήσεων στην εκτέλεση των
δρομολογίων, που προκαλεί η διάλυση της σιδηροδρομικής υποδομής.
Ο ΟΣΕ βρίσκεται τα τελευταία τρία χρόνια στο έλεος επιτήδειων
οι οποίοι έχουν βρει πρόσφορο έδαφος καθώς ο Οργανισμός στο πλαίσιο του
προγράμματος εξυγίανσης διέκοψε όλες τις συμβάσεις με εταιρείες φύλαξης που
κόστιζαν δεκάδες εκατ. ευρώ αφήνοντας ωστόσο αφύλακτο τόσο το δίκτυο όσο και
τους σιδηροδρομικούς σταθμούς.
Την ίδια στιγμή οι αστυνομικές αρχές δεν επαρκούν όπως φαίνεται
για να προσφέρουν φύλαξη στον ΟΣΕ. Μάλιστα λόγω της αναστολής πολλών δρομολογίων
και της εγκατάλειψης του δικτύου, οι κλοπές πάσης φύσεως σιδηροδρομικού υλικού
είναι ιδιαίτερα συχνές σε όλο το δίκτυο της Πελοποννήσου και στη
Μακεδονία.
Όπως εξηγούν στελέχη του ΟΣΕ, οι κλοπές γίνονται από οργανωμένα
κυκλώματα, στα οποία μετέχουν και νόμιμες επιχειρήσεις χυτηρίων χαλκού -
σιδήρου!
Οι κλοπές υλικού, πέρα από την οικονομική επιβάρυνση στον ΟΣΕ,
ευθύνονται για σημαντικό αριθμό καθυστερήσεων που παρατηρούνται στο
σιδηροδρομικό δίκτυο και πολλαπλασιάζουν τις πιθανότητες για εκτροχιασμούς και
ατυχήματα.
ΝΕΟ ΕΡΓΟ
Σε διαδικασία δημοπράτησης βρίσκεται το έργο της ολοκλήρωσης
της ηλεκτροκίνησης στο σιδηροδρομικό τμήμα από Αχαρνές μέχρι Τιθορέα. Η ημέρα
δημοπράτησης είναι στις 12 Ιουνίου 2012 ενώ ο προϋπολογισμός του έργου είναι
21,815 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ). Η διάρκεια υλοποίησης της σύμβασης είναι 16
μήνες από την ημέρα υπογραφής.
Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ τo αντικείμενο του προς δημοπράτηση έργου
περιλαμβάνει την πλήρη ανάταξη, δοκιμή, θέση σε λειτουργία και εν λειτουργία
παράδοση του Συστήματος Ηλεκτροκίνησης και του Συστήματος Τηλεδιοίκησης του
τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής που εκτείνεται από το Σ.Σ. Αχαρνών έως το
Σ.Σ. Τιθορέας.
Στο έργο της ανάταξης της ηλεκτροκίνησης αναλυτικά
περιλαμβάνεται:
α) ο έλεγχος και η επικαιροποίηση της μελέτης, η προμήθεια,
προσκόμιση, εγκατάσταση, ρύθμιση, δοκιμή και η εν λειτουργία παράδοση όλου του
εξοπλισμού που έχει αφαιρεθεί ή έχει φθαρεί λόγω δολιοφθορών και βλαβών. Ο εν
λόγω έλεγχος είναι απαραίτητος για την άρτια και ασφαλή λειτουργία του
συστήματος ηλεκτροκίνησης και τηλεδιοίκησης αυτού (για το σύστημα εναέριας
γραμμής επαφής στην "ανοικτή γραμμή" και στους "σιδηροδρομικούς σταθμούς, τις
θέσεις ζεύξης, τους υποσταθμούς, τον περιφερειακό και κεντρικό εξοπλισμό, το
κέντρο τηλεδιοίκησης κλπ),
β) ο λειτουργικός συνδυασμός-προσαρμογή του νέου εξοπλισμού με
τον υφιστάμενο με όποια εργασία και δοκιμή ελέγχου αυτός προϋποθέτει
γ) η ρύθμιση και δοκιμή του ενιαίου συνόλου του συστήματος της
ηλεκτροκίνησης - τηλεδιοίκησης,και αποτελεί την δέσμευση του Αναδόχου για την
επανεγκατάσταση και παράδοση σε λειτουργία του συστήματος ηλεκτροκίνησης και
τηλεδιοίκησης του τμήματος Σ.Σ. Αχαρνών έως Σ.Σ. Τιθορέας, όπως αυτό είχε
κατασκευασθεί σύμφωνα με τα κατασκευαστικά σχέδια και μελέτες του έργου οι
οποίες τροποποιήσεις απαιτούνται λόγω των αλλαγών που περιγράφονται στην τεχνική
περιγραφή.
Με την ηλεκτροκίνηση στο Σιδηρόδρομο το κόστος μειώνεται
κατακόρυφα, οι ταχύτητες είναι πολύ μεγαλύτερες και η λειτουργία του τρένου
είναι πολύ πιο φιλική στο περιβάλλον.
Σύμφωνα με σχετικές μελέτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το κόστος μετακίνησης
ανά επιβατοχιλιόμετρο (σιδηροδρομική μεταφορά ενός επιβάτη σε απόσταση ενός
χιλιομέτρου) με ηλεκτροκίνηση είναι το 1/10 του αντίστοιχου με ντιζελοκίνηση,
εξασφαλίζοντας τις προϋποθέσεις βιωσιμότητας πολλών νέων δρομολογίων.
Η Ηλεκτροκίνηση
Με την ηλεκτροκίνηση στο Σιδηρόδρομο το κόστος μειώνεται
κατακόρυφα, οι ταχύτητες είναι πολύ μεγαλύτερες και η λειτουργία του τρένου
είναι πολύ πιο φιλική στο περιβάλλον.
Σύμφωνα με σχετικές μελέτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το κόστος μετακίνησης
ανά επιβατοχιλιόμετρο (σιδηροδρομική μεταφορά ενός επιβάτη σε απόσταση ενός
χιλιομέτρου) με ηλεκτροκίνηση είναι το 1/10 του αντίστοιχου με ντιζελοκίνηση,
εξασφαλίζοντας τις προϋποθέσεις βιωσιμότητας πολλών νέων δρομολογίων.
"Η" Online