Δευτέρα 9 Απριλίου 2012

«Πετάτε» με τα pneumo-τρένα Όστερ

 
Ένας εφευρέτης από τη Φλόριντα, ο Ντέριλ Όστερ, πρότεινε μια εναλλακτική λύση έναντι των αεροσκαφών. Το νέο σύστημα υψηλής ταχύτητας ονομάζεται «Τεχνολογίες μεταφοράς σε σωλήνα κενού» (Evacuated Tube Transport Technologies, ЕТТ).


Συγγενεύουν με το pneumo mail, μόνο που αντί για γράμματα και ελαφρά φορτία στο σωλήνα αυτό κινείται ένα «τρένο» με επιβάτες. Οι ερμητικές 6-θέσιες κάψουλες κινούνται πάνω σε μαγνητική ανάρτηση στο εσωτερικό ενός σωλήνα διαμέτρου 1,5 μέτρα, από τον οποίο έχει αφαιρεθεί ο αέρας. Δεδομένου ότι τα «βαγόνια» δεν αγγίζουν τα τοιχώματα, η αεροδυναμική αντίσταση ισοδυναμεί πρακτικά με μηδέν. Κατ’ αυτόν τον τρόπο η ταχύτητα μπορεί να κυμαίνεται από 600 ως 6500 χλμ/ώρα. Δεν είναι αυτή μια εναλλακτική λύση στα αεροπορικά ταξίδια; Εκτιμάται ότι ήδη το 2013 θα εμφανιστεί μοντέλο του τρένου «κενού» με ταχύτητα κίνησης 600-1000 χλμ/ώρα. Το τρένο αυτό θα πρέπει να κινείται σε υπόγεια σήραγγα. Ωστόσο, αντί του κενού, θα υπάρχει εκεί απλά μειωμένη πίεση αέρα.
Αναμφίβολα η ιδέα των pneumo-τρένων αξίζει προσοχής, αλλά ενέχει υψηλό κίνδυνο για τους εν δυνάμει επιβάτες, είναι πεπεισμένος ο ειδικός στη ναυπηγική αεροσκαφών και ελικοπτέρων Γιούρι Όγκνιεφ:
Η ιδέα αυτή έχει πρακτική σημασία, είναι μάλλον απίθανο ότι θα είναι επιβατικές μεταφορές. Το πιθανότερο είναι ότι θα πρόκειται για φορτία, γιατί θα είναι επικίνδυνο να μετακινηθείτε μέσα σε τέτοιες κάψουλες μ’ αυτές τις τεράστιες ταχύτητες. Ειδικά όταν γύρω υπάρχει κενό, θα είναι πολύ δύσκολο να διασφαλιστεί η ασφάλεια των επιβατών.
Οι ειδικοί του ρωσικού Ινστιτούτου Βιοϊατρικών Προβλημάτων συμμερίζονται αυτές τις ανησυχίες. Σε περίπτωση αποσυμπίεσης των «βαγονιών» οι άνθρωποι θα πεθάνουν μέσα σε δευτερόλεπτα. Ένα δεύτερο εξίσου σημαντικό ερώτημα - η τιμή. Και απ’ αυτήν την άποψη το νέο είδος μεταφορικού μέσου χάνει ολοφάνερα σε σχέση με τα κλασικά μέσα μεταφοράς, δηλώνει ο διευθυντής Ανάπτυξης του τομέα «Διαστημικές Τεχνολογίες και Τηλεπικοινωνίες» του Ιδρύματος «Skolkovo» Ντμίτρι Πάισον:
Αν θέλουμε να αντικαταστήσει, ας πούμε, την αεροπορία μεγάλης εμβέλειας με έναν μεταφορικό αγωγό αυτού του τύπου, πρέπει προηγουμένως να κατασκευάσουμε τον αντίστοιχο αγωγό. Και δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι τα έξοδα για τις υποδομές θα αποβούν δικαιολογημένα. Στο επίπεδο του μοντέλου μπορεί, πιθανώς, να υλοποιηθεί, αλλά να μιλάμε για εφαρμογή του ως οικονομικώς αποδοτικού έργου μπορούμε μόνε μετά από πολύ προσεκτική ανάλυση του οικονομικού κόστους του σχεδίου.
Παρά τον αμφιλεγόμενο χαρακτήρα του σχεδίου, ο Αμερικανός Ντέριλ Όστερ ήδη έχει πουλήσει πάνω από 60 άδειες για το υψηλής ταχύτητας μεταφορικό σύστημα ΕΤΤ σε 6 χώρες του κόσμου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε η τολμηρή ιδέα στην Κίνα, όπου προτίθενται να αρχίσουν την κατασκευή του συστήματος του τρένου «κενού» από τους πρώτους.
"Φωνη της Ρωσίας"