..Σύμφωνα με δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου του Ταμείου (ΤΑΙΠΕΔ) κ. Κ. Μητρόπουλου στο Reuters, το Tαμείο θα προχωρήσει στην πρόσληψη συμβούλου που θα εξετάσει το ενδεχόμενο εκχώρησης των υποδομών του ΟΣΕ σε ιδιώτες προκειμένου να εκτελέσουν μεταφορικό έργο..
Την έναρξη της αποκρατικοποίησης των 34 περιφερειακών αεροδρομίων, των 12
λιμένων, συμπεριλαμβανομένου των ΟΛΠ/ΟΛΘ και την ιδιωτικοποίηση των ΕΥΔΑΠ/ΕΥΑΘ,
προβλέπει για το β΄ τρίμηνο του έτους, η τελευταία έκθεση της ελληνικής
κυβέρνησης για το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΠΣΑ). Παράλληλα, η
διοίκηση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων φέρεται να εξετάζει τη δυνατότητα
εκχώρησης των υποδομών του ΟΣΕ, για την παροχή υπηρεσιών μεταφορών
(εμπορευματικές ή/και επιβατικές) από ιδιώτες.
Σύμφωνα με δηλώσεις του
διευθύνοντος συμβούλου του Ταμείου (ΤΑΙΠΕΔ) κ. Κ. Μητρόπουλου στο Reuters, το
Tαμείο θα προχωρήσει στην πρόσληψη συμβούλου που θα εξετάσει το ενδεχόμενο
εκχώρησης των υποδομών του ΟΣΕ σε ιδιώτες προκειμένου να εκτελέσουν μεταφορικό
έργο.
Σε ό,τι αφορά το ΠΣΑ, στην τελευταία έκθεση που υπέβαλε η χώρα μας στην
Ευρωπαϊκή Επιτροπή λίγο πριν από το Πάσχα, η Ελλάδα υπόσχεται την προώθηση μια
σειράς αποκρατικοποιήσεων που αναμένεται να ξεκινήσουν σύντομα. Μεταξύ αυτών
περιλαμβάνονται η πώληση του 29% του ΟΠΑΠ, η πώληση των ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, η αξιοποίηση
της ακίνητης περιουσίας στον Αστέρα της Βουλιαγμένης, η πώληση των ΕΑΣ, ΕΛΒΟ,
ΛΑΡΚΟ, ΕΥΔΑΠ/ΕΥΑΘ, η αποκρατικοποίηση των 34 περιφερειακών αερολιμένων της χώρας
και των 12 βασικών λιμένων της. Ακόμη η ελληνική κυβέρνηση υπόσχεται σύντομα την
πρώτη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης αυτοκινητοδρόμου της χώρας, που θ’ αφορά την
Εγνατία Οδό.
Σύμφωνα με την ελληνική κυβέρνηση, ο στόχος των 50 δισ. ευρώ από την
αξιοποίηση δημόσιων περιουσιακών στοιχείων είναι εφικτή, παρόλο που αυτό έχει
αναθεωρηθεί και θα συμβεί σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Το υπουργείο
Οικονομικών εκτιμά ότι παρά το αρνητικό κλίμα που υπήρξε για τα ελληνικά
περιουσιακά στοιχεία, χάρις στη νέα δανειακή σύμβαση και το Μνημόνιο, οι αγορές
θα ηρεμήσουν και ότι τελικά, θα υπάρξει η απαραίτητη οικονομική σταθερότητα που
θα τονώσει το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών. Ωστόσο αποφεύγει να δώσει
οποιουσδήποτε στόχους εσόδων από τις πωλήσεις δημόσιων περιουσιακών στοιχείων,
είτε για τη χρονιά που διανύουμε, είτε για τις αμέσως επόμενες.
Σύμφωνα με το υπουργείο, ως δρομολογημένες αποκρατικοποιήσεις θεωρούνται η
εκχώρηση της άδειας των κρατικών λαχείων και η αξιοποίηση του Ελληνικού.
Παράλληλα θεωρεί ότι σύντομα θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες πώλησης των
ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, η αξιοποίηση τεσσάρων ακινήτων (Αφάντου, Κασσιώπη, Golden Mall και
Αστέρας Βουλιαγμένης), η πώληση της ΛΑΡΚΟ, η πώληση της ΕΑΣ, του ΟΠΑΠ (29%), του
Καζίνο της Πάρνηθας (49%), του ΟΔΙΕ και η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της
Εγνατίας Οδού.
Για το β΄ τρίμηνο του έτους, το υπουργείο αναμένει την έναρξη της
αποκρατικοποίησης των 34 περιφερειακών αεροδρομίων (συμπεριλαμβανομένου του
αερολιμένα Θεσσαλονίκης), των 12 λιμανιών της χώρας (συμπεριλαμβανομένου των
ΟΛΠ/ΟΛΘ) και των ΕΥΔΑΠ/ ΕΥΑΘ. Τα συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία, θα πωληθούν
είτε μεμονωμένα, είτε ομαδοποιημένα. Επίσης σύμφωνα με το αναθεωρημένο ΠΣΑ, η
ανακεφαλαιοποίηση/ανασυγκρότηση του τραπεζικού τομέα στην Ελλάδα, θα επιτρέψει
στο Ελληνικό Δημόσιο να διαθέσει τις συμμετοχές του σε ΑΤΕ και Τ.Τ. Τέλος θα
πωληθούν μικρότερες δημόσιες εταιρείες, όπως η ΕΑΣ, η ΕΛΒΟ και η Τραινοσέ.
Σε ό,τι αφορά το τελευταίο, το ΤΑΙΠΕΔ σύμφωνα με τον κ. Μητρόπουλο, δεν
αποκλείει το ενδεχόμενο να καλέσει ενδιαφερόμενους ν’ αξιοποιήσουν την υποδομή
του ΟΣΕ, για την παροχή υπηρεσιών μεταφορών, είτε εμπορευμάτων, είτε επιβατών.
Ενα τέτοιο μοντέλο αξιοποίησης των υποδομών αξιοποιήθηκε στη Βρετανία, και
ενδεχομένως να πρόσφερε μια λύση στην αξιοποίηση των υποδομών του ΟΣΕ, χωρίς την
πώληση της Τραινοσέ, κάτι που προϋποθέτει την έγκριση της Ε.Ε. και το
ξεκαθάρισμα του ζητήματος των κρατικών ενισχύσεων προς την επιχείρηση. Επίσης
στελέχη ΤΑΙΠΕΔ διέψευσαν στο Reuters πρόσφατα δημοσιεύματα του πρακτορείου, τα
οποία έφεραν Γάλλους και Ρώσους να έχουν εκδηλώσει ήδη ενδιαφέρον για την
εξαγορά της Τραινοσέ.
Β. Μανδραβελης
"ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"